BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Motoros túra Lengyelországba

Motorosként nem unatkozhat az ember, a környék telis-tele van izgalmas útvonalakkal. Szezonnyitó kirándulásunkon észak felé vettük az irányt.

Ha a Kárpát-medencébe születik az ember, nem motorozhat egész évben. A meleg évszakokban viszont szebbnél-szebb túraútvonalakból választhat.

Az általunk bejárt, látványosságoktól és kanyaroktól hemzsegő Budapest–Zakopane etap tökéletes hétvégi túra, de említhetném Erdélyt, Szlovéniát, Ausztriát, no és a belföldi célpontokat is. De sok múlik az előkészületeken is, ezért akkurátusan kell nekilátni a csomagolásnak. Gondoljuk át, mit szeretnénk, s mennyi időnk van rá. Ha motorozni vágyunk, kitűzhetünk távolabbi célokat – egy nap alatt akár 400-600 kilométer is lenyomható. Ezzel szemben a városnéző sétákkal tarkított kiruccanásokon nehezen gyűlnek a kilométerek, nem érdemes nagy távolságokban gondolkozni. Nos, a hosszú tél után mi a motorozást helyeztük középpontba, ezért a közeli Tátra merült fel mint megunhatatlan játszótér. A mellékutakon gyér a forgalom, a táj csodaszép, s egy-két szakaszt leszámítva az aszfalt minőségét sem érheti kifogás. Egyedül az időjárás tréfálhatja meg az embert ezen a vidéken: a helyenként 2500 méter magas hegyek között az átlagosnál több csapadék hullik.

Az ideális kétkerekű kiválasztása is kulcsfontosságú. Hosszabb utazásról lévén szó, a „minél nagyobb, annál jobb” elv érvényesül, pláne akkor, ha utast is viszünk magunkkal. Az öblösebb, többhengeres gépek alacsonyabb fordulaton, kevésbé zavaró rezgéssel járnak, segítségükkel nemcsak az utazótempót tolhatjuk magasabbra, hanem az előzéseken is gyorsabban, biztonságosabban lehetünk túl. Szintén fontos az ülőhely és a szélvédelem kialakítása. Ha nem akarunk sajgó üleppel és derékfájással lerogyni esténként, válasszunk vastagon párnázott, magas kormányú motorkerékpárt, esetleg nagy rugóutakkal, feltéve, hogy terepezés is van a programban. A Yamaha XTZ1200 Super Ténéré például tökéletes útitárs egy ilyen túrához.

Az utazás előtti napokon hét ágra sütött a nap, de az indulás reggelére beborult. Szerencsére motorjainkon méretes dobozok várták a csomagokat, így nem estem különösebben kétségbe, pláne, hogy – a túrázáshoz elengedhetetlen – vízhatlan öltözet is rajtam volt. Reggel kilenckor nekivágtunk az útnak. Az M0-s érintésével ráhajtottunk az északra tartó M2-esre, alias 2/A-ra. Innen már egész nyugodtan haladhattunk „felfelé”, s mire elértük a Cserhát határát, sikerült teljesen átszellemülnöm. Hála a rengeteg kanyarnak és a lehengerlően szép környezetnek, a hétköznapi problémák törlődtek a fejemből, s kezdetét vehette a nagybetűs motoros túra.

Hogy minél rövidebb konvojban mehessünk, a kanyargós részeken libasorban haladó csoport az egyenesekben cipzár, más néven cikcakk alakzatot vett fel, mindenki számára biztosítva a megfelelő követési és féktávolságot. Ez – a két főnél nagyobb – motoros bandáknak feltétlenül ajánlott, miként az is, hogy az előzéseknél figyeljenek egymásra, és a sor végének is hagyjanak elegendő helyet a visszasoroláshoz.

A kiruccanás első napján közel 450 kilométert tettünk meg, két rövid megállást és az ebédet leszámítva egész nap motoroztunk. A szlovák–magyar határtól a Besztercebánya, Turócszentmárton, Liptószentmiklós vonalon jutottunk fel a Suchá Hora-i átkelőhöz, ahonnan fél óra alatt értünk át Zakopanéba. Legnagyobb örömünkre egyáltalán nem találkoztunk rendőrökkel, és az időjárás is megkönyörült rajtunk – egy pár perces szemerkélést leszámítva nem kellett az esővel bajlódnunk. Ennek ellenére igencsak fáradtan érkeztünk a híres zakopanei főutcán található hotelbe, a Liptói-havasokon át kanyargó végeláthatatlan szerpentin kivette belőlünk az erőt. Sebaj, a szálloda szaunája és étterme segített a regenerálódásban, így másnap újult erővel vághattuk neki a visszaútnak.

A Magas-Tátrát átszelő hazaút – ha lehet – még csodálatosabb volt, mint a kifelé vezető. A változatos kanyarok, a mesébe illő környezet a motorozás minden percét bearanyozták, egész nap fülig ért a szám. S végül is ez a lényeg. Ha van egy jó motorunk és egy cseppnyi szabadidőnk, életre szóló élményekkel ajándékozhatjuk meg magunkat!

Megszívlelendő!

Hiába óvatos az ember, különleges helyzetek mindig adódhatnak, ezért nem árt felkészülni rá. A váltóruhán, a láthatósági mellényen és az eü-csomagon túl tehát készítsünk be zseblámpát, defektjavító szettet, kombinált fogót, néhány kábelkötegelőt, ragasztószalagot, gumipókokat és izzókészletet, no meg pár villáskulcsot, hogy adott esetben például le tudjuk szerelni a kerekeket, vagy meg tudjuk feszíteni a láncot. Szintén jó szolgálatot tehet némi édesség és innivaló – baleset vagy műszaki hiba esetén bizony nem jó étlen-szomjan a pusztában ragadni. Indulás előtt természetesen töviről-hegyire vizsgáljuk át a motorkerékpárt, s ellenőrizzük az okmányokat is, beleértve a műszaki engedélyt és a nemzetközi zöldkártya érvényességét is.


Szezonnyitó kirándulásunkon észak felé vettük az irányt. Kovács Zsigmond Megszívlelendő! Hiába óvatos az ember, különleges helyzetek mindig adódhatnak, ezért nem árt felkészülni rá. A váltóruhán, a láthatósági mellényen és az eü-csomagon túl tehát készítsünk be zseblámpát, defektjavító szettet, kombinált fogót, néhány kábelkötegelőt, ragasztószalagot, gumipókokat és izzókészletet, no meg pár villáskulcsot, hogy adott esetben például le tudjuk szerelni a kerekeket, vagy meg tudjuk feszíteni a láncot. Szintén jó szolgálatot tehet némi édesség és innivaló – baleset vagy műszaki hiba esetén bizony nem jó étlen-szomjan a pusztában ragadni. Indulás előtt természetesen töviről-hegyire vizsgáljuk át a motorkerékpárt, s ellenőrizzük az okmányokat is, beleértve a műszaki engedélyt és a nemzetközi zöldkártya érvényességét is.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.