BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Főleg játszunk az okostelefonnal

Az okostelefonok terjedésével párhuzamosan rohamos bővülésnek indult az elmúlt években a mobiljátékok piaca. A játékok itthon is a legnépszerűbb alkalmazások, így nem meglepő, hogy a szektorra a hazai mobilszolgáltatók is építenek.

A videojáték-ágazat leggyorsabban növekvő szegmense lehet a következő években a mobiltelefonos játékoké. A Gartner piackutató cég legutóbbi elemzése szerint a szektor önmagában is dinamikus bővülést mutathat a jövőben, a mobiljátékok forgalma azonban az átlagot is meszsze meghaladó mértékben emelkedhet. Tavaly a teljes iparág világszerte 67 milliárd dolláros forgalmat generált, ennek 15 százalékát adták a mobiltelefonos alkalmazások, az idén azonban már a 74 milliárdot is meghaladhatja a globális forgalom, 2015-ben pedig akár a 112 milliárdot is elérheti az értékesítés, s mindeközben a mobilszegmens részesedése a teljes szektoron belül 20 százalékra emelkedhet. Mindez azt jelenti, hogy a maroktelefonra fejlesztett játékok forgalma a 2010-es 10 milliárdról 2015-re 22 milliárd dollár fölé ugorhat.

A dinamikus növekedés eredményeként az erőviszonyok már az elmúlt években jelentősen átalakultak a szektorban. A Flurry elemzőcég adatai szerint a mobil-játékkonzol-szoftverek piacán a korábban lényegében egyeduralkodónak számító Nintendót az Egyesült Államokban már most leszorította a trónról a Google és az Apple, a legtöbb játékot ugyanis ma már Android és iOS platformra értékesítik. Két esztendővel ezelőtt a japán gyártó még a teljes piac 70 százalékát ellenőrizte, a második helyen pedig értékesítés alapján a szintén japán Sony állt 10 százalék feletti részesedéssel, igaz, utóbbit a két legelterjedtebb okostelefon operációs rendszer együttesen már ekkor megelőzte. A legfrissebb előrejelzések szerint azonban az Android és az iOS az idén már a teljes amerikai forgalom 58 százalékát ellenőrizheti, miközben a Nintendo részesedése 2009 óta felére csökkent, s hasonló mértékű piacvesztéssel szembesült a Sony is.

A mobiljátékok az okostelefonra letölthető alkalmazások között is vezető helyet töltenek be, lényegében az összes felmérés azt mutatja, hogy egyértelműen ezek a legkeresettebb applikációk. Szakértők szerint ennek egyik oka az lehet, hogy a felhasználók jelentős része még az Egyesült Államokban is buta telefonként használja a készüléket, azaz elsősorban telefonál és SMS-ezik rajta, az alkalmazások használata még mindig kevésbé elterjedt. Mindez azt jelenti, hogy az applikációk piacán hatalmas a növekedési potenciál, csak meg kell ismertetni azokat az okostelefon-használókkal. Ebből a szempontból a játékok némi előnyt élvezhetnek a többi alkalmazással szemben, hiszen ezeket könnyebb illeszteni az eddigi fogyasztási szokásokhoz,

azaz elfogadásuk és így terjedésük is gyorsabb lehet, mint más programoké.

A tendenciák Magyarországon is hasonlóak, mint a világ többi pontján. Itthon a T-Mobile kora ősszel készített kutatása szerint a játékletöltések aránya az okostelefonnal rendelkezők körében megközelíti az 50 százalékot, míg az igen kedvelt közösségi alkalmazások csak 27,7 százalékot tesznek ki. A játékok népszerűségét támasztja alá, hogy a mobilos alkalmazásboltok toplistáin is igen előkelő helyen szerepelnek: az Android piacán a hazai letöltések alapján a 10 legkeresettebb ingyenes alkalmazásból hat játék, s hasonló az arány az Apple App Store-jában is. Mindennek fényében nem meglepő, hogy a szolgáltatók igyekeznek építeni a játékok népszerűségére: a

T-Mobile például augusztus 22-én indult okostelefon-kampányát a Rovio által fejlesztett Angry Birds játékra építette fel.

A mobilalkalmazások és így a játékok piacán is a következő években az egyik legfontosabb kérdés az lehet, hogy a fejlesztők hogyan csinálhatnak pénzt az ágazat dinamikus fejlődéséből, a felmérések szerint ugyanis az okostelefon-tulajdonosok nem igazán keresik a fizetős tartalmakat. Bár az Egyesült Államokban egyes kutatások alapján a játékokért az okostelefon-használók több mint 90 százaléka lenne hajlandó fizetni, a világ más pontjain ez az arány jóval alacsonyabb. A Vodafone-nál lapunknak elmondták, hogy hazánkban inkább a freemium üzleti modell az elterjedtebb, azaz az ingyenes alkalmazást az applikáción belül megjelenített reklámok tartják el. Ennek fő oka természetesen a hazai vásárlók árérzékenysége – sem játékért, sem más alkalmazásért nem szívesen fizetnek itthon, ezalól egyedüli és részleges kivételt csupán a zene jelent.

A Mérges Madarakat már több mint félmilliárdszor letöltötték

Bár az országonkénti adatokat üzleti titokként kezelik, a játékot fejlesztő Roviónál a Világgazdaság kérdésére megerősítették, hogy a napjaink egyik legnépszerűbb mobilos alkalmazását, az Angry Birds játékot több mint félmilliárdszor töltötték eddig le világszerte. A vállalat a „Mérges Madarak” eddigi sikerén felbuzdulva úgy döntött, hogy a Focus Multimediával karöltve a játék PC-re fejlesztett verzióját is piacra dobja: a tervek szerint az első asztali gépen is játszható Angry Birds már novemberben elérhető lesz, míg a játék második része karácsony környékén, harmadik verziója pedig 2012-ben jelenhet meg.

A finn vállalat a múlt héten megnyitotta első saját merchandise termékekeit értékesítő boltját is Helsinkiben, s a tervek szerint jövő nyáron már Kínában is saját üzletükben értékesítenék a játék plüssfiguráit. A cég továbbá tőzsdei terveket is szövöget: néhány hónapja arról számoltak be, hogy 3-4 éven belül börzére menne a cég.

A finn vállalat a múlt héten megnyitotta első saját merchandise termékekeit értékesítő boltját is Helsinkiben, s a tervek szerint jövő nyáron már Kínában is saját üzletükben értékesítenék a játék plüssfiguráit. A cég továbbá tőzsdei terveket is szövöget: néhány hónapja arról számoltak be, hogy 3-4 éven belül börzére menne a cég.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.