A dinamikus növekedés eredményeként az erőviszonyok már az elmúlt években jelentősen átalakultak a szektorban. A Flurry elemzőcég adatai szerint a mobil-játékkonzol-szoftverek piacán a korábban lényegében egyeduralkodónak számító Nintendót az Egyesült Államokban már most leszorította a trónról a Google és az Apple, a legtöbb játékot ugyanis ma már Android és iOS platformra értékesítik. Két esztendővel ezelőtt a japán gyártó még a teljes piac 70 százalékát ellenőrizte, a második helyen pedig értékesítés alapján a szintén japán Sony állt 10 százalék feletti részesedéssel, igaz, utóbbit a két legelterjedtebb okostelefon operációs rendszer együttesen már ekkor megelőzte. A legfrissebb előrejelzések szerint azonban az Android és az iOS az idén már a teljes amerikai forgalom 58 százalékát ellenőrizheti, miközben a Nintendo részesedése 2009 óta felére csökkent, s hasonló mértékű piacvesztéssel szembesült a Sony is.
A mobiljátékok az okostelefonra letölthető alkalmazások között is vezető helyet töltenek be, lényegében az összes felmérés azt mutatja, hogy egyértelműen ezek a legkeresettebb applikációk. Szakértők szerint ennek egyik oka az lehet, hogy a felhasználók jelentős része még az Egyesült Államokban is buta telefonként használja a készüléket, azaz elsősorban telefonál és SMS-ezik rajta, az alkalmazások használata még mindig kevésbé elterjedt. Mindez azt jelenti, hogy az applikációk piacán hatalmas a növekedési potenciál, csak meg kell ismertetni azokat az okostelefon-használókkal. Ebből a szempontból a játékok némi előnyt élvezhetnek a többi alkalmazással szemben, hiszen ezeket könnyebb illeszteni az eddigi fogyasztási szokásokhoz,
azaz elfogadásuk és így terjedésük is gyorsabb lehet, mint más programoké.
A tendenciák Magyarországon is hasonlóak, mint a világ többi pontján. Itthon a T-Mobile kora ősszel készített kutatása szerint a játékletöltések aránya az okostelefonnal rendelkezők körében megközelíti az 50 százalékot, míg az igen kedvelt közösségi alkalmazások csak 27,7 százalékot tesznek ki. A játékok népszerűségét támasztja alá, hogy a mobilos alkalmazásboltok toplistáin is igen előkelő helyen szerepelnek: az Android piacán a hazai letöltések alapján a 10 legkeresettebb ingyenes alkalmazásból hat játék, s hasonló az arány az Apple App Store-jában is. Mindennek fényében nem meglepő, hogy a szolgáltatók igyekeznek építeni a játékok népszerűségére: a
T-Mobile például augusztus 22-én indult okostelefon-kampányát a Rovio által fejlesztett Angry Birds játékra építette fel.
A mobilalkalmazások és így a játékok piacán is a következő években az egyik legfontosabb kérdés az lehet, hogy a fejlesztők hogyan csinálhatnak pénzt az ágazat dinamikus fejlődéséből, a felmérések szerint ugyanis az okostelefon-tulajdonosok nem igazán keresik a fizetős tartalmakat. Bár az Egyesült Államokban egyes kutatások alapján a játékokért az okostelefon-használók több mint 90 százaléka lenne hajlandó fizetni, a világ más pontjain ez az arány jóval alacsonyabb. A Vodafone-nál lapunknak elmondták, hogy hazánkban inkább a freemium üzleti modell az elterjedtebb, azaz az ingyenes alkalmazást az applikáción belül megjelenített reklámok tartják el. Ennek fő oka természetesen a hazai vásárlók árérzékenysége – sem játékért, sem más alkalmazásért nem szívesen fizetnek itthon, ezalól egyedüli és részleges kivételt csupán a zene jelent.
A finn vállalat a múlt héten megnyitotta első saját merchandise termékekeit értékesítő boltját is Helsinkiben, s a tervek szerint jövő nyáron már Kínában is saját üzletükben értékesítenék a játék plüssfiguráit. A cég továbbá tőzsdei terveket is szövöget: néhány hónapja arról számoltak be, hogy 3-4 éven belül börzére menne a cég.
A finn vállalat a múlt héten megnyitotta első saját merchandise termékekeit értékesítő boltját is Helsinkiben, s a tervek szerint jövő nyáron már Kínában is saját üzletükben értékesítenék a játék plüssfiguráit. A cég továbbá tőzsdei terveket is szövöget: néhány hónapja arról számoltak be, hogy 3-4 éven belül börzére menne a cég.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.