BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jóval lehetÕségei alatt az üzleti mobilnet

A közép- és a nagyvállalatok körében még mindig nem tapasztal jelentÕs áttörést a mobil-adatforgalomban Kászonyi Péter, a Magyar Telekom csoporthoz tartozó KFKI Zrt. ügyvezetÕ igazgatója. A hálózati és az eszközfeltételek, az alkalmazások és az árak pedig már adottak hozzá Magyarországon is.

„Majd az okostelefonok megjelenése hozza meg a kedvet a mobil-adatforgalmazásnak, ezt hallani három éve már Magyarországon is” – mondja Kászonyi Péter. Hozzáteszi azonban, hogy hiába zajlik az okostelefonok térnyerése, mobiladatfronton az igazi áttörés – legalábbis az üzleti szférát illetÕen – elmaradt.

Pedig már nem csak a világ fejlettebb felén mondható el, hogy a készülékeladásoknak meghatározó részét teszi ki a webezésre, e-mailezésre, naptárhasználatra, navigációra alkalmas okostelefon, az itthon újonnan eladott készülékeknek is mintegy a felét. A terjedésükben világszerte komoly szerepet játszott az Apple mellett az Androidot fejlesztÕ Google, elsÕsorban a Samsung révén, sÕt Magyarországon e téren még mindig meghatározó a Nokia is. Ezek együttvéve beindították a piacot, amelyben ma már majd minden ügyfél-kategória számára elérhetÕvé vált a technológia. Van, aki megengedheti magának az iPhone-t, de lehet találni olcsóbb készülékeket is. Ugyanakkor a dolog érdekessége, hogy a mobil-adatforgalmi piacot nem az üzleti ügyfélkör, hanem a lakossági hajtja. Az otthoni felhasználók közül az okostelefonokhoz többen veszik meg a mobilinternetet is, mint a nagyvállalatok a dolgozóik részére.

Az egyes földrajzi régiókat tekintve nem meglepÕ, hogy a mobil-adatátvitelben az Egyesült Államoké a meghatározó szerep, az ez irányú forgalom egy év alatt ötezerszeresére nÕtt. Ezzel szemben nálunk az okostelefonok zömét ma még fÕként hagyományos telefonálásra használják – húzza alá az ügyvezetÕ igazgató. Ez a mobilkategória nálunk ma még inkább státusszimbólum.

„Pedig a mobiladat nagy hatékonyságjavító eszköz, nem véletlen, hogy a világ más tájain ilyen sebesen terjed. Akik használják, már rájöttek erre, nekünk, szolgáltatóknak ez izgalmas üzleti kihívás, de társadalmi s gazdasági szinten is fontos, mennyire tudunk élni a technika adta lehetÕségekkel” – teszi hozzá.

Ez a téma még figyelemreméltóbb a nagyvállalatok szemszögébÕl. Érthetetlen, hogy azok, akiknek ilyen telefonokat vesznek, és akik fÕként irodai munkát végeznek, ne legyen arra igénye, hogy a drága eszközöket arra használják, amire valók. Kászonyi Péter azt gondolja ugyanakkor, a szolgáltatók felelÕssége is, hogy erre rávilágítsanak. Számításaik szerint egy átlagos „fehérgalléros” munkakörben dolgozó ember költsége legalább havi félmillió forint a cége számára. Ehhez képest egy vállalati mobil-elÕfizetés havi két-háromezer forint, vagyis az elÕbbinek nagyjából a fél százaléka.

Az adataik azt mutatják, hogy a nagyvállalatok ma már 50 százalékban okostelefont vesznek az embereiknek, de ennek a feléhez nem vesznek adat-elÕfizetést. Pedig ha semmi másra nem használná az alkalmazott, csak mobillevelezésre, máris több százalékkal nÕne munkájának hatékonysága, az eszköz mobilitása révén – mutat rá Kászonyi Péter. A multiknál viszont – köszönhetÕen a globális vállalati irányelveknek – már látható, hogy a legtöbb beosztásban alapértelmezett a mobil-adatforgalom is. Ez nemcsak azoknak hasznos, akiknek a munkavégzése is mobiljellegÛ, hanem azoknak is, akik egész nap az irodában ülnek, de azon belül mozognak, megbeszélésekre járnak. A mobilinternet ma hasonló stádiumban van, mint annak idején a mobiltelefon, sokan idegenkednek tÕle, de ha kipróbálták, nem tudják elképzelni az életüket nélküle. A mai fiatalok már ebbe az irányba tartanak, hangforgalmat már alig generálnak, folyamatosan rajta vannak az interneten.

„Amíg nem volt mobilnetem, ha hazamentem egy ügyféltÕl, otthon be kellett kapcsolnom a gépem, ellenÕrizni a levelezésem, ez legalább egy órámat elvette. Ma folyamatosan tudom mindezt ellenÕrizni azt az okostelefonomon, ezért otthon már nincs szükség ilyen jellegÛ túlórákra” – világít rá, hogy az eszközzel szabadidÕt is nyerhetünk.

A mobil-adatforgalom irányába hat az úgynevezett valós idejÛ vállalattá válás elvárása is, vagyis hogy minél rövidebb idÕ alatt reagáljunk az üzleti folyamatainkra, így felgyorsulnak a válaszidÕk. Sok egyéb hasznos apróság is van ezekben a készülékekben, amelyek javával ugyancsak nem élnek még az üzleti felhasználók. Azok a cégek azonban, amelyek használják, mind szervezettségben, mind információcserében elÕrébb fognak tartani.

„A KFKI-nál 2008 óta elÕírás, hogy minden alkalmazottnak legyen mobilja, és egy-két pozíciótól eltekintve mindenki adatképes készüléket kap. Nálunk nem az a kérdés, hogy használjuk-e, inkább az, hogy nem vagyunk-e túl addiktívak” – emeli ki az ügyvezetÕ. A mobil-adatforgalmazást támogató táblagépek is terjednek már az üzleti szférában, számára ma már ez az igazi mobil PC, a notebookját legfeljebb a prezentációkhoz használja.

Üzleti mobilnet

A céges elÕfizetÕi körön belül a mobilnetet elsÕsorban a felsÕ vezetÕk, illetve az értékesítéssel, ügyfélkezeléssel foglalkozók használják. A legjellemzÕbb alkalmazási terület az elektronikus levelezés és az internetböngészés, emellett azonban sokuknál megjelenik már a céges intranet, illetve az adatállományok mobilos elérése is – derül ki a BellResearch elemzésébÕl.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.