BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kisvállalkozók nem használják ki a világháló lehetőségeit

Egyre népszerűbbé válik az internetes kereskedelem, így a vállalkozások sikere is nagyban múlik azon, hogy jelen vannak-e a világhálón. A Budapest Bank azt kutatta, mennyire elterjedt Magyarországon a webáruházakban való vásárlás és a bankkártyával történő online fizetés.

Az online kereskedelem azon kevés gazdasági terület közé tartozik, amelyre a gazdasági válság nem hatott negatívan, az elmúlt években töretlenül fejlődött. Az interneten értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma 2009-ben megközelítette a 100 milliárd forintot, 2010-ben pedig a 133 milliárdot, amely a teljes kiskereskedelmi forgalom 1,8 százalékát teszi ki.

A Budapest Bank kutatása során megkérdezettek 90 százaléka rendelt már legalább egyszer interneten keresztül terméket, szolgáltatást (ezen belül 30% rendszeresen, 52% több alkalommal rendelt már.) A webáruházakból rendelők 76 százaléka mondja azt, hogy ez igen kényelmes megoldás, 55 százalék szerint pedig az itt árult termékek akár olcsóbbak is lehetnek, mint a boltban kaphatók. A webshopokból a fogyasztók leggyakrabban könyvet (59%), műszaki cikkeket (55%) rendelnek, de népszerű az interneten történő szállásfoglalás (38%) és különböző programokra szóló belépőjegyeket is sokat vásárolnak online (34%).

Kereskedői szempontból a webshop jelentősen növelheti az üzleti működés hatékonyságát: online áruházat üzemeltetve nemcsak az adott településen élőket érhetik el a cégek, hanem országszerte, sőt akár külföldről is szert tehetnek megrendelésekre. Ennek ellenére egyelőre még csak a magyar kereskedők kis hányada élt az ebben rejlő lehetőségekkel. A felmérés szerint a kisvállalkozások csupán 13 százalékánál lehet interneten rendelni termékei, szolgáltatásai közül. (Jobb az arány, ha a honlappal rendelkezőket vizsgáljuk, – ez a vállalkozások közel felét teszi ki –, közülük 32% rendelkezik webáruházzal.) Érdekes viszont, hogy magánemberként a vállalkozások vezetőinek 86 százaléka vásárolt már online, tehát elvileg tisztában vannak az előnyökkel.

A webshoppal rendelkező kisvállalkozások fele állítja, hogy forgalma nőtt ennek az eszköznek a hatására, mégpedig átlagosan 26 százalékkal. Ugyanakkor a vállalkozások egy része költségcsökkenésről is beszámolt, hiszen spórolhatnak az üzletbérlésen, hirdetési kiadásokon – ezen cégek esetében az  üzemeltetési költségek átlagosan 24 százalékkal csökkentek.

Még egyszerűbbé teheti az online vásárlást, ha bankkártyával interneten keresztül ki is lehet fizetni a megrendelt árut, szolgáltatást. Ezt teszi lehetővé a V-POS (Virtual Point of Sales) szolgáltatás, azaz a webáruház felületén kialakított virtuális bankkártya elfogadói terminál.

A felmérés szerint az emberek nagy része még nem használta ezt az eszközt: azok közül, akik online szoktak vásárolni, 43 százalék fizetett már az interneten bankkártyával, alkalmanként átlagosan 5-10 ezer forintot költve.  Ennek részben az lehet az oka, hogy csupán a webáruházzal rendelkező kisvállalkozások egyötödénél érhető el ez a megoldás. (71%-nál lehet átutalással előre kiegyenlíteni a rendelés ellenértékét, 61 százaléknál utánvéttel lehet fizetni.)

Az online bankkártya elfogadás (V-POS) – azon túl, hogy a fenti fizetési formáknál egyszerűbb és gyorsabb – a vásárló számára semmilyen többletköltséget nem jelent, és a kereskedő számára is hasznot hoz, hiszen ezzel az eszközzel gyorsan bevételeihez juthat, nem kell várnia arra, hogy a webáruházban megrendelt termék ellenértéke megérkezzen, és a készpénzkezeléssel kapcsolatos idő és költség is megspórolható.
A V-POS-sal rendelkező kisvállalkozások 56%-a találta úgy, hogy ez a fizetési lehetőség több vásárlót vonz, emellett éves szinten átlagosan 23%-os forgalomnövekedésről számoltak be.

Mi tartja vissza azokat a kereskedőket, akik még nem rendelkeznek webáruházzal vagy V-POS-sal? A webshop elleni fő érvek, hogy nem releváns termékeik, szolgáltatásaik értékesítésben (52%), illetve nem tapasztaltak erre igényt vásárlóik körében (20%), vagy nem volt idejük ezzel foglalkozni (15%). Az online, bankkártyás fizetési lehetőség bevezetésével nem élők úgy érzik, hogy drága és időigényes kifejleszteni (38%) és működtetni (39%), illetve nem mutatkozik rá piaci igény (25%).

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.