Történelmi mélypontra zuhant a Magyar Telekom jegyzése csütörtökön, azt követően, hogy a cég hajnalban közzétette második negyedéves gyorsjelentését. A társaság papírjai nyitáskor ugyan még enyhe erősödést mutattak, délután azonban már 395 forinton forgott a részvény, aminél alacsonyabban még soha nem járt a kurzus.
Az árfolyam nem véletlenül került lejtőre, hiszen a távközlési cég gyorsjelentése szinte minden téren alulmúlta az elemzői várakozásokat. Az egyetlen üdítő kivétel az árbevétel-adat volt: a vállalat az április és június közötti három hónapban 145,46 milliárd forintos forgalmat ért el, s ez nem csak az egy esztendővel korábbinál magasabb 1,3 százalékkal, hanem az elemzői konszenzusnál is, amely ugyan növekedést sejtetett, de ennél is kisebb mértékűt.
Az eredménysorok ugyanakkor túl sok örömre már nem adtak okot. A kamat-, adófizetés, tőketörlesztés és amortizáció előtti eredmény (működéshez kapcsolódó EBITDA) például mindössze 56,23 milliárd forintra rúgott, ami azon túl, hogy az előző évinél 9 százalékkal alacsonyabb, a konszenzustól is elmarad, míg az adózott profit ugyan megugrott, de a Magyar Telekom a várakozásokat ezen a soron sem tudta hozni. Azt, hogy a számok mennyire kiábrándítóak jól szemlélteti a Citi kommentárja, amelyben az amerikai bankház elemzője kiemeli: az adatok alapján korántsem biztos, hogy az MT az 50 forintos szinten tartani a részvényenkénti osztalékfizetést.
Talán a gyenge eredményszámoknál is jobban elkeserítette a befektetőket a cégvezetés gyorsjelentéshez fűzött kommentje, amely igen borús jövőképet festett. Christopher Mattheisen elnök-vezérigazgató (képünkön) ugyanis közölte: a magyarországi gazdasági környezetben tapasztalható erősödő negatív tendenciák és a kedvezőtlen szabályozási hatások miatt szertefoszlottak a cég hazai növekedési reményei. A vezérigazgató kiemelte: mivel hazánkban a háztartások pénzügyi helyzete változatlanul feszített, a második negyedévben nyomás alá kerültek a távközlési költések, ez pedig felerősítette a magas jövedelmezőségű hagyományos hangalapú bevételek csökkenését az időszakban. Bár a MT több más divíziója dinamikus fejlődést mutatott (energiaszolgáltatásból például nyolcszor annyi pénz folyt be, mint a tavalyi második negyedévben, ezek – a jellemzően alacsonyabb jövedelmezőségű - üzletágak csak részben tudták ellensúlyozni a hangalapú bevételek kiesését.
Pozitív üzenetként értelmezhető ugyanakkor, hogy kedvezőtlen tendenciák ellenére a cégvezetés kitart az év elején adott prognózisa mellett, azaz továbbra is stagnáló, enyhén csökkenő forgalommal, illetve az EBITDA 4-6 százalékos visszaesésével kalkulálnak. A kitűzött célok elérése azonban jóval nehezebb lesz, mint ahogy azt a MT-nál fél éve képzelték. Christopher Mattheisen jelezte: 2012. második felétől széleskörű, jelentős költségcsökkentési intézkedéseket vezettek be, amelyek nem csupán az általános költségekre, hanem a marketing területére, a készüléktámogatásokra és az ügynöki díjakra is kiterjednek. Emellett az ősztől életbe lépő vezetékes és mobil áremelés is az EBITDA célkitűzés elérését célozza.
Az intézkedések időzítése nem meglepő, hiszen az esztendő második felében a MT-nak két különböző különadót kell fizetnie. A 2010-ben bevezetett ágazati adó mellett ugyanis július elejétől az elküldött sms-ek és a telefonbeszélgetések után percenként fizetendő két forintos Matelcsy is terheli a társaságot. A cégnél úgy számolnak, hogy a két adóból összesen 32 milliárd forintos befizetési kötelezettsége származhat a cégnek.
A MT-t terhelő terhek miatt a vállalat kilátásai sem túl kedvezőek. Bár a kormányzat ígéretének megfelelően jövőre az ágazati különadó megszűnik, a Matelcsy azonban emelkedik, így a társaság minden bizonnyal összességében többet fizet majd be az államkasszába, mint mondjuk 21011-ben. Jövőre ráadásul minden bizonnyal érkezik a negyedik mobilszolgáltató is, amely több szakértő szerint első körben az állami intézményekre lő majd, márpedig a jelenleg piacon lévő három nagy szolgáltató közül épp az MT érdekeltsége a legnagyobb az állami szférában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.