Benzinből 1,198 milliárd liter fogyott, míg 2011-ben 1,271 milliárd liter, ez 5,8 százalékos visszaesés. A gázolajból eladott mennyiség (a gázolaj és a prémium gázolaj összesen) a múlt évben 3,0 százalékkal csökkent, 1,527 milliárd literre a 2011. évi 1,573 milliárd literről.
A termékek közül leginkább a 98-as motorbenzin értékesítése esett vissza, 11,9 százalékkal. Szintén jelentős mértékben, 6,9 százalékkal csökkent a prémium gázolaj eladása.
Magyarországon a legnagyobb mennyiségben értékesített üzemanyag 2012-ben a gázolaj volt 1,466 milliárd literrel, de ez is 3,3 százalékkal elmaradt az előző évitől. A 95-ös motorbenzinből tavaly 1,166 milliárd litert adtak el, míg tavalyelőtt 1,239 milliárd litert, ez 5,9 százalékos csökkenés.
A közleményben megjegyzik, hogy "2011 sem volt jó éve az olajiparnak, és nagyon nem volt 2012 az olajipar éve". Még rosszabb a helyzet, ha a válság előtti utolsó "békeévhez" 2007-hez hasonlítják az adatokat: ez a benzin esetében 28 százalékos visszaesést jelez, a gázolaj esetében 3 százalékot.
A Magyar Ásványolaj Szövetség szerint a forgalom alakulása mögött eltérő okok vannak. A gazdasági válság miatt a zömében magántulajdonban levő Otto-motoros autók tulajdonosai kevesebbet használták autóikat, az áruk és személyek szállításában használt dízelmotoros járműveknek azonban a gázolaj árától függetlenül "menniük kellett".
A benzineladások csökkenésében fontos szerepet játszott a kedvezményes adójú E85 piacon maradása és az, hogy a sokat futó céges személyautók között egyre nagyobb arányt képviselnek a dízelmotorosok. A viszonylagosan kedvező gázolaj-eladások mögött egyrészt ez áll, másrészt az úgynevezett kereskedelmi gázolaj 2011-es bevezetése. Az ennek használatára feljogosított fuvarozók az unióban alkalmazandó minimális adóval vásárolhatják meg a gázolajat.
A szövetség szerint nyilvánvalóan jobbak lennének a gázolaj forgalmi adatok, ha az áfát Magyarországon is olyan gyorsan kapnák vissza a külföldi fuvarozók, mint például Ausztriában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.