BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kétszer annyiba kerül az új vasút, mint ahogy eredetileg feltételezték

Több mint kétéves, bár szakmailag már akkor sem teljesen indokolt vasútfejlesztési terv startolhat el a kormány keddi döntésének köszönhetően: nagyjából 360 milliárd forintból kell megépíteni egy Budapestet elkerülő, 113 kilométer hosszú, kétvágányú, villamosított sínpárt.

A cél a Magyarországon keresztüli vasúti szállítási idő lerövidítése, Budapest tehermentesítése, kelet felőli tranzitszerepünk erősítése.

Szakmai kételyek amiatt merülhetnek fel, hogy már a két évvel ezelőtti, évi 40 millió tonnás vasúti tranzitunk sem jelentett akkora terhet a fővárosnak, mint 20-25 éve az akkori, 100-120 millió tonnás, s amely jobban garantálta volna a költséges projekt megtérülését. Két éve azért döntöttek mégis az előkészületekről – értesültünk szakmai körökből –, hogy „2016-ra legyen készen egy olyan vasútfejlesztési tervünk, amely alapján az akkortól lehívható uniós támogatással elindíthatnánk az érintett beruházást”. A megvalósítás mellett az szólt, hogy az akkor még széles nyomtávúra tervezett sínpár elvezetett volna Dunaújvárosig, jelentős könnyebbséget jelentbe a Dunaferrnek. Az akkor félretolt tervet bő fél éve karolta fel a MÁV, de már normál nyomtávban gondolkodva, uniós támogatás helyett pedig részben kínai hitellel számolva.

A most bejelentett, 113 kilométeres pályahosszal ellentétben a V0 konzorciumot vezető Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) tavaly decemberben még 196 kilométeres nyomvonalról írt, mert aszerint a sínpár nyugati része Komáromig, a keleti Szolnokig vezetett volna. A tanulmány készítői hat lehetséges nyomvonalsáv alacsony-, közepes- és magas műszaki szintű kiépítettségét vizsgálták meg, és háromféle változatban modellezték a jövőben várható forgalom nagyságát is. Egyéb szempontok mellett tanulmányozták a korábbi elképzeléseket is, amelyek a meglévő vonalak felhasználásával számoltak. Így választották ki a Komárom, Bicske, Ercsi (dél), Kiskunlacháza, Bugyi, Ócsa, Dabas, Ceglédbercel és Szolnok közötti útirányt.

Kétszeres kilométerenkénti díj

Figyelemre méltó, hogy a most bejelentettnél hosszabb nyomvonalra a V0 konzorcium még 300 milliárd forintos beruházási költséget feltételezett, tehát egyrészt összességében is 60 milliárddal kevesebbet a kormány által tervezettnél, másrészt fajlagosan is kisebbet. Míg a 113 kilométeres és 360 milliárd forintba kerülő szakasz egy kilométere 3,18 milliárd forintra jön ki, a V0 konzorcium 300 milliárdos, 196 kilométeres terve ennek a felébe: 1,53 milliárd forintba kerülne.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.