Hiába szerelték be a fedélzeti egységeket (OBU – on the board unit) a Bautrans Kft. járműveibe, a társaság egyelőre kénytelen viszonylati jegyekkel megfizetni az úthasználat díját, mivel nem sikerült megvalósítani az ÁAK rendszereivel való összeköttetést – mondta el érdeklődésünkre Papp Zoltán, a társaság ügyvezető igazgatója. A cég ezért pénteken és még vasárnap éjjel is több százezer forintért vásárolt úthasználati jogosultságot a hétfői napra, mint kiderült, részben feleslegesen, hiszen hajnalban és délelőtt órákig nem működött az e-útdíj rendszer, így fizetni sem kellett. Azt egyelőre nem tudja Papp Zoltán, mi lesz a kifizetett összeg sorsa. A Bautrans vezetője elmondta azt is, hogy a sok járművet működtető cégek számára problémát jelent, hogy csak egy felhasználó alatt lehet regisztrálni a Hu-Go-ban, a napi gyakorlatnak jobban megfelelne, ha több felhasználót is meg tudna jelölni egy társaság.
A túlméretes, túlsúlyos teherfuvarozással foglalkozó, mintegy 60 járművel rendelkező társaság valamennyi teherautója elindult reggel, azt a döntést hozták ugyanis korábban, hogy az e-útdíj rendszertől függetlenül prioritást élvez az ügyfelek kiszolgálása.
Rábóczki Péter, a Sió-Trans Kft. ügyvezetője a cég irodájában mutatta, melyik kocsijuk éppen mit csinál. A Magyarországon tartózkodók többsége áll. „Interneten regisztráltunk, és úgynevezett bevallási közreműködőn keresztül fizetnénk, ha lenne szerződésünk. De még nincs. Pedig ugyanazzal a céggel írnánk alá, amelyik már hat éve a műholdas nyomkövetést is végzi. Az általuk megadott adatok alapján fizetnénk az autópálya kezelőnek” – tájékoztatott a vezető. Így aztán Rábóczki Péter tegnap ingázott az iroda és a benzinkút között: hol az internetet leste (hátha megérkezik a szerződés), hol a töltőállomáson igyekezett útdíjat fizetni.
A fenti példák is mutatják: nem volt zökkenőmentes az elektronikus útdíj első napja. A rendszert a tervezett időpontban, ám előzetes tesztidőszak nélkül indították el, ám a reggeli órákban kétszer is több órára leállították túlterhelés miatt. A kora délutáni órákban már stabilan működött az e-útdíjfizetés kiszolgáló rendszere – tudtuk meg Kruchina Vincétől, az e-útdíj kommunikációs koordinátorától. Az biztosított, hogy a fuvarozók valamilyen módon teljesíthessék a fizetési kötelezettségüket – tette hozzá a kommunikációs koordinátor. A szakember hangsúlyozta, hogy elsődlegesen nem az a fő cél, hogy bírságoljanak, illetve elmondása szerint a torlódásokban szerepet játszhatott a hétvégi kamionstop feloldása is.
Az informatikai rendszer helyreállítása után továbbra is kérdéses, hoz-e áremelést a gyorsforgalmi úton kilométerenként 50–108, főúton 21–68 forintos terhet jelentő útdíj. A CBA nem tartja indokoltnak a drágítást, mert ugyan az útdíj valóban növeli a szállítói költségeket, de például az egy évvel ezelőttihez képest jelentősen olcsóbb az üzemanyag – mondta el a Világgazdaságnak Fodor Attila, a hálózat kommunikációs igazgatója, hozzátéve: arról sem szabad megfeledkezni, hogy a hitelkamatok folyamatosan csökkennek, ami megkönnyíti a fuvarozó vállalatok finanszírozhatóságát. A CBA ebből fakadóan nem fog fogyasztói árat emelni.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) ugyanakkor azt javasolta a tagvállalatoknak, hogy a költségnövekedést hárítsák át a megrendelőkre, különben tönkre fognak menni. Így tehát nem váratlan, hogy a Waberer''s csoport úgy tájékoztatta ügyfeleit, hogy az útdíjfizetésből fakadó extra költségeit át fogja hárítani – jelentette ki Karmos Gábor, az egyesület főtitkára.
Az MKFE valamint a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary számításai szerint a belföldi árufuvarozás önköltsége 25-30 százalékkal emelkedik, ami az amúgy is tőkehiányos vállalkozások többségének ellehetetlenülését eredményezi. A helyzetet súlyosbítja, hogy az útdíjat előre, a fuvarozás megkezdése előtt kell fizetni, az ellenérték viszont csak 30-60, sok esetben 90 nap elteltével érkezik meg.
Az élelmiszer-kereskedelmi láncok egybehangzóan úgy tájékoztatták lapunkat, hogy elsősorban azok a cégek jelezték beszállítói áremelési igényüket, amelyek nagy terjedelmű, de kis értékű termékkel foglalkoznak. Így például – emelte ki Kujbus Tibor, a Reál-hálózat vezetője – a sör és az ásványvíz van a lista elején. Egy másfél literes ásványvíz esetében palackonként 2 forint áremelési szándékról kapott jelzést a Reál, ami az igazgató szerint árréssel és adókkal együtt már 4-5 forintos fogyasztóiár-emelkedést fog eredményezni.
Az útdíj miatt a kórházak kiadásai is emelkednek: többet kell fizetniük minden olyan termékért és szolgáltatásért, amelyet nagy mennyiségben használnak. Így többek között az élelmiszerekért, a fogyóanyagokért, a palackos gázért és oxigénért, a szennyes ruha el- és visszaszállításáért, a veszélyes hulladék elszállításáért. Az útdíjjal érintett cégek közül már többen is tájékoztatták erről az egészségügyi intézményeket, amelyek semmilyen kompenzációban nem részesülnek a megnövekedett kiadások ellentételezésére.
Mégsem mentesülnek az állatot szállítók
„Nagy problémát jelent számunkra, hogy a korábbi nyilatkozatokkal ellentétben az útdíjfizetést szabályozó végrehajtási rendeletből kikerült az élőállat-szállítás mentessége. Emiatt arra számítunk, hogy a baromfi kilója 5–10 forinttal drágulni fog” – nyilatkozta lapunknak Csorbai Attila, a Baromfi Terméktanács elnöke. Hozzátette: „már hónapokkal ezelőtt végeztünk számításokat, e szerint a rendszer 2,5–3 milliárd forint többletterhet ró a baromfiiparra. Ezt a számítást több minisztériumnak is elküldtük, de választ nem kaptunk”.
A mától hatályos rendelet szerint azok a mezőgazdasági termelők mentesülhetnek az útdíj megfizetése alól, amelyek éves árbevétele legalább 50 százalékban mezőgazdasági főtevékenységből származik. A díjköteles útszakaszok használatára ők az illetékes jegyzőtől kérhetnek meghatározott termények szállítását lehetővé tevő hatósági bizonyítványt. Ez a kérelemben meghatározott termény betakarításának idejéig, de legfeljebb 30 napig érvényes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.