Többszöröse a havi átlagos tranzakciószám a MobilTárca alkalmazás tesztelésében részt vevők körében, mint a hagyományos bankkártyák tulajdonosainál – számolt be a próbaidőszak egyik legérdekesebb tapasztalatáról Lemák Gábor, a Magyar Mobiltárca Szövetség főtitkára.
Míg a bankkártyával rendelkezők havonta átlagosan két alkalommal használják fizetésre ezt az eszközt, addig a mobiltelefonokra telepíthető applikáció tesztelésében részt vevők nyolcszor fizetnek a MobilTárcával egy hónapban. A szakember ugyanakkor hozzátette, hogy az adatok értékelésénél mindenképpen érdemes figyelembe venni, hogy a próbaidőszakba bevont fogyasztók az átlagnál magasabb képzettségű és jövedelmű, az új megoldások iránt fogékonyabb felhasználók.
A bankkártyák, illetve a különböző hűségkártyák integrálására alkalmas mobilalkalmazás tesztje tavaly júliusban kezdődött és az eredetileg fél évesre tervezett időszakot további hat hónappal meghosszabbították, így idén június végéig tart majd. A hosszabbítással párhuzamosan újabb szolgáltatókkal is bővült a tesztben részt vevő cégek köre, így a három mobilszolgáltató, az OTP és a SuperShop mellett az Interticket és az All You Can Move SportPass kibocsátója, a Klub Rekreációs Kft. is részt vesz már a kezdeményezésben.
A tervek szerint a tesztelést követően azonnal indulna a MobilTárca kereskedelmi használata, vagyis a második félévben már szélesebb kör használhatná a megoldást – közölte Lemák Gábor. A próbaidőszak végéig rendelkezésre álló kevesebb mint öt hónapban azonban komoly feladatokat kell megoldaniuk a szolgáltatóknak, hiszen a teszteléshez kialakított, egyszerűsített működési környezetet egy jóval összetettebb megoldás váltja majd fel. A MobilTárca Szövetség főtitkárának elmondása szerint jelenleg a szolgáltatás technikai hátterét az ANY Biztonsági Nyomda Nyrt, (korábbi nevén Állami Nyomda) biztosítja.
A kereskedelmi szolgáltatás elindulásával azonban változik a helyzet, és az érintett szereplők mindegyike választ majd egy közreműködő technológiai partnert, egy úgynevezett Trusted Service Management (TSM) szolgáltatót. Ezek a vállalatok készítik majd el a virtuális kártyákat, amelyek tartalmazzák a szükséges adatokat, illetve feltöltik azokat a fogyasztók SIM kártyáira. Az új infrastruktúra kialakításán már most is dolgoznak, a jelenlegi állapot szerint június végére rendelkezésre áll majd a háttérrendszer a szolgáltatás elindításához.
Bár Magyarország a bankkártyás fizetést lehetővé tevő POS terminálok elterjedtségét vizsgálva a sereghajtók között van az Európai Unióban, az elmúlt évben sokat változott a helyzet, és a Mobiltárca Szövetség becslése szerint már közel 100 ezer ilyen készülék van a kereskedőknél, és 70-75 ezer elfogadóhely van az országban. Ami a projekt szempontjából különösen fontos, az érintésnélküli banki terminálok száma kiugróan magas a régióban, de európai szinten is, Lemák Gábor közlése szerint az ilyen POS-ek aránya közelít a 30 százalékhoz.
Tesztelési tapasztalatok
A BellResearch a múlt év végén felmérte a MobilTárca projekt addigi eredményeit, és az adatok alapján a tesztelők fele ment már el úgy vásárolni, hogy pénztárca helyett csak a mobilja, illetve az alkalmazás volt nála. A tesztelésben résztvevők tavaly év végéig több mint 2 ezer helyen, 20 ezer alkalommal fizettek MobilTárcával és négyszer olyan gyakran használták a mobiltelefonjukat a kasszánál, mint a bankkártyájukat.
Az alkalmazással végrehajtott vásárlások átlagos értéke 2850 forint, míg a hagyományos bankkártyával történő tranzakciók átlaga 6600 forint. Ez alapján a MobilTárca képes a kisebb összegű készpénzes vásárlásokat tömegesen elektronikus útra terelni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.