BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

MobilTárca: közel az élesüzem

Már a kereskedelmi bevezetés előkészítését végzik a MobilTárca projektben érintett szolgáltatók, a tervek szerint a tesztelést követően azonnal indulna az „élesüzem”. Az érintésnélküli mobilos fizetési mód próbaidőszakát fél évvel meghosszabbították, az év elején pedig új cégek is csatlakoztak a programhoz.

Többszöröse a havi átlagos tranzakciószám a MobilTárca alkalmazás tesztelésében részt vevők körében, mint a hagyományos bankkártyák tulajdonosainál – számolt be a próbaidőszak egyik legérdekesebb tapasztalatáról Lemák Gábor, a Magyar Mobiltárca Szövetség főtitkára.

Míg a bankkártyával rendelkezők havonta átlagosan két alkalommal használják fizetésre ezt az eszközt, addig a mobiltelefonokra telepíthető applikáció tesztelésében részt vevők nyolcszor fizetnek a MobilTárcával egy hónapban. A szakember ugyanakkor hozzátette, hogy az adatok értékelésénél mindenképpen érdemes figyelembe venni, hogy a próbaidőszakba bevont fogyasztók az átlagnál magasabb képzettségű és jövedelmű, az új megoldások iránt fogékonyabb felhasználók.

A bankkártyák, illetve a különböző hűségkártyák integrálására alkalmas mobilalkalmazás tesztje tavaly júliusban kezdődött és az eredetileg fél évesre tervezett időszakot további hat hónappal meghosszabbították, így idén június végéig tart majd. A hosszabbítással párhuzamosan újabb szolgáltatókkal is bővült a tesztben részt vevő cégek köre, így a három mobilszolgáltató, az OTP és a SuperShop mellett az Interticket és az All You Can Move SportPass kibocsátója, a Klub Rekreációs Kft. is részt vesz már a kezdeményezésben.

A tervek szerint a tesztelést követően azonnal indulna a MobilTárca kereskedelmi használata, vagyis a második félévben már szélesebb kör használhatná a megoldást – közölte Lemák Gábor. A próbaidőszak végéig rendelkezésre álló kevesebb mint öt hónapban azonban komoly feladatokat kell megoldaniuk a szolgáltatóknak, hiszen a teszteléshez kialakított, egyszerűsített működési környezetet egy jóval összetettebb megoldás váltja majd fel. A MobilTárca Szövetség főtitkárának elmondása szerint jelenleg a szolgáltatás technikai hátterét az ANY Biztonsági Nyomda Nyrt, (korábbi nevén Állami Nyomda) biztosítja.

A kereskedelmi szolgáltatás elindulásával azonban változik a helyzet, és az érintett szereplők mindegyike választ majd egy közreműködő technológiai partnert, egy úgynevezett Trusted Service Management (TSM) szolgáltatót. Ezek a vállalatok készítik majd el a virtuális kártyákat, amelyek tartalmazzák a szükséges adatokat, illetve feltöltik azokat a fogyasztók SIM kártyáira. Az új infrastruktúra kialakításán már most is dolgoznak, a jelenlegi állapot szerint június végére rendelkezésre áll majd a háttérrendszer a szolgáltatás elindításához.

Bár Magyarország a bankkártyás fizetést lehetővé tevő POS terminálok elterjedtségét vizsgálva a sereghajtók között van az Európai Unióban, az elmúlt évben sokat változott a helyzet, és a Mobiltárca Szövetség becslése szerint már közel 100 ezer ilyen készülék van a kereskedőknél, és 70-75 ezer elfogadóhely van az országban. Ami a projekt szempontjából különösen fontos, az érintésnélküli banki terminálok száma kiugróan magas a régióban, de európai szinten is, Lemák Gábor közlése szerint az ilyen POS-ek aránya közelít a 30 százalékhoz.
Tesztelési tapasztalatok

A BellResearch a múlt év végén felmérte a MobilTárca projekt addigi eredményeit, és az adatok alapján a tesztelők fele ment már el úgy vásárolni, hogy pénztárca helyett csak a mobilja, illetve az alkalmazás volt nála. A tesztelésben résztvevők tavaly év végéig több mint 2 ezer helyen, 20 ezer alkalommal fizettek MobilTárcával és négyszer olyan gyakran használták a mobiltelefonjukat a kasszánál, mint a bankkártyájukat.

Az alkalmazással végrehajtott vásárlások átlagos értéke 2850 forint, míg a hagyományos bankkártyával történő tranzakciók átlaga 6600 forint. Ez alapján a MobilTárca képes a kisebb összegű készpénzes vásárlásokat tömegesen elektronikus útra terelni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.