BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

PC-piac: szemben a trendekkel

Míg globális szinten története legnagyobb zuhanását produkálta a személyiszámítógép-piac tavaly, addig itthon nőni tudott ez a szegmens 2013-ban az előző évhez képest. Különösen a múlt év utolsó negyede hozott jó eredményt, 21 százalékos volt a hazai PC-piac bővülése az IDC adatai szerint

Tavaly az október-decemberi időszakban összesen 190 ezer személyi számítógépet adtak el Magyarországon, ez 21 százalékkal volt több, mint egy évvel korábban – közölte érdeklődésünkre Bagi Bence, az IDC Magyarország elemzője. A múlt év utolsó három hónapjában notebookból 135 ezret értékesítettek itthon, ez 5,2 százalékkal volt több, mint 2012 hasonló időszakában, míg asztali gépből 56 ezret sikerült eladni, ami 90 százalékos bővülést jelent. A rendkívül jó negyedik negyedéves adatok hátterében az áll, hogy az uniós pénzek felhasználásának felgyorsításával számos informatikai projekt is megvalósult – mutatott rá az IDC elemzője. Bagi Bence kiemelte a miskolci digitális otthon projektet, amely önmagában több ezer PC eladását tette lehetővé a gyártók számára, de több nagy állami beszerzés is megvalósult az október-decemberi időszakban. Emellett az ünnepi szezonra készülve több gyártó is jelentős árcsökkentést hajtott végre, ami a lakosság körében élénkítette a vásárlási hajlandóságot. Az utolsó negyedévben megőrizte vezető pozícióját a gyártók között a Lenovo, a kínai gyártó a harmadik negyedévben szerezte meg az első helyet a magyar piacon. A teljes évet vizsgálva azonban a Dell tudta eladni a legtöbb PC-t Magyarországon, a Lenovo-t és a HP-t megelőzve, igaz minimális a különbség a piacvezető cégek között az eladott készülékek darabszámát tekintve. A múlt évben 545 ezer személyi számítógépet értékesítettek Magyarországon, ez 4,3 százalékkal volt több mint 2012-ben. Figyelembe véve, hogy globális szinten korábban soha nem tapasztalt mértékben, tíz százalékkal esett vissza a PC-forgalom, jól teljesített a magyar piac. Bagi Bence 2014-ben további kismértékű növekedést vár, részben annak köszönhetően, hogy az év első felében több állami projekt is várható. Emellett az üzleti szektorban is időszerűvé válik az eddig halogatott készülékcsere, sokkal tovább már nem lehet elodázni. A lakossági értékesítésben ugyanakkor nem számít nagy változásra az IDC elemzője. Az IDC előzetes adatai szerint 2013. utolsó három hónapjában 160 ezer tabletet adtak el Magyarországon, ez 21,4 százalékos bővülést jelent éves összevetésben, ám vannak még feldolgozandó tételek, amelyek befolyásolhatják a végleges számokat. Az azonban jól látszik, hogy a jellemzően olcsóbb készülékeket kínáló kisebb gyártók a piaccal együtt tudtak erősödni, vagyis sikerült megőrizni meghatározó pozícióikat. A nagy nemzetközi márkáknak kedvez ugyanakkor, hogy azok, akik 2011-ben vagy 2012-ben vásárolták meg az első, alacsonyabb árkategóriájú táblagépüket, már kezdik lecserélni azokat, viszont jellemzően magasabb szintű eszközt keresnek. Jól látszik az is, hogy a Samsung, a Lenovo és az Asus kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy erősítsék piaci helyzetüket. Már a múlt év végén is megjelentek a kedvező árú hibrid – tablet és notebook egyben – készülékek, amelyek népszerűsége az idén gyorsan nőhet – tette hozzá Bagi Bence.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.