BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúszik a Nokia-üzletág eladása

Az eredetileg tervezetthez képest később kerülhet a Nokia mobiltelefon-üzletága a Microsofthoz, az 5,4 milliárd eurós ügylet lezárását az ázsiai versenyhatóságok elhúzódó döntése hátráltatja. Az elmúlt hónapokban folytatódott a mobilkészülék-­gyártók szegmensében megindult jelentős átalakulás

Várhatóan áprilisban zárják le végleg a Nokia eszközök és szolgáltatások üzletága eladását a Microsoftnak – jelentette be tegnap a finn társaság. A cég mobiltelefongyártó részlegének értékesítését még tavaly szeptemberben jelentették be, és akkor azzal számoltak, hogy már 2014. első negyedévében pont kerül az ügy végére. Az 5,4 milliárd eurós ügylet lezárása azonban a vártnál jobban elhúzódik, mivel a hivatalos indoklás szerint több ázsiai versenyhatóság is adós még a felvásárlás jóváhagyásával. A Bloomberg beszámolója szerint a Huawei és a Samsung a kínai hatóságoknál azt jelezte, hogy a Microsoft és a Nokia közötti üzlet a szabadalmak licenc díjainak emelkedését hozhatja. A hírügynökség forrásai szerint a távol-keleti ország kereskedelmi minisztériuma vizsgálja az ügyet, és valószínűleg jóváhagyják majd az akvizíciót. A Nokia közlése szerint mindkét fél továbbra is elkötelezett a tranzakció mellett, és többek között az Európai Bizottság és az amerikai Igazságügyi Minisztérium is rábólintott az üzletre.

Figyelembe véve, hogy a finn cég okostelefonjain a Microsoft által kifejlesztett mobil operációs rendszer fut, igazán nagy meglepetést nem okozott tavaly ősszel az ügylet bejelentése. Azt azonban jól mutatja ez a felvásárlás is, hogy milyen mélyreható változások mennek végbe a mobiltelefon piacon. A szegmenst korábban meghatározó vállalatok nem voltak képesek megfelelő választ találni az okosmobilok jelentette kihívásra, és bár piacra léptek saját megoldásaikkal, az új, frissebb szemlélettel rendelkező és a felhasználói igényekhez rugalmasabban alkalmazkodó gyártókkal nem tudtak lépést tartani.

Évek óta tart a Motorola vesszőfutása is, a hagyományos telefonok korszakában hosszú ideig a Nokia mögött a második számú piaci szereplőnek számító társaság 2007 és 2009 között 4,3 milliárd dolláros veszteséget halmozott fel. Ezt követően két független cégre osztották a tevékenységét, így jött létre a mobiltelefongyártást végző Motorola Mobility. A vállalatot 2012-ben 12,5 milliárd dollárért vette meg a Google, de nem kellett sokáig várni az újabb tulajdonosváltásra, az idén január 29-én ugyanis bejelentették, hogy a kínai Lenovo veszi át a céget egy 2,91 milliárd dolláros ügylet keretében. Bár a Google részéről komoly veszteséget jelentett ez a tranzakció, hiszen közel 10 milliárd dollárt bukott a Motorola-kalandon a vállalat, az amerikai mobiltelefongyártó szabadalmainak megszerzése igencsak fontos lehetett a cég számára. A lépés egyébként azt mutatja, hogy a Google továbbra sem a hardverben látja a kiugró lehetőségeket a mobilpiacon, hanem sokkal inkább a szolgáltatásokban, illetve a hirdetésekben.

A Motorola Mobility értékesítése egyben egy újabb nagy játékosra is felhívja a figyelmet, hiszen a Lenovo a személyi számítógép piac letarolása után egyértelműen a mobileszközök szegmense felé fordult. A társaság az IDC piackutató adatai szerint tavaly már az ötödik legnagyobb okostelefongyártó volt, és közel duplájára tudta növelni eladásait.

Drámai helyzetben a BlackBerry

Míg 2010 szeptemberében még 21 millió BlackBerry tulajdonos volt csak az Egyesült Államokban, addig az idén januárban már kevesebb mint ötmillióan voltak a Comscore adatai szerint. Az egykor az üzleti felhasználásra szánt mobiltelefonok szegmensében piacvezetőnek számító cég nehézségeit jól mutatja az is, hogy a március elsején zárult üzleti éve első három üzleti negyedévében 5,5 milliárd dolláros veszteséget halmozott fel a vállalat, miközben a bevétele 5,8 milliárd dollár volt.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.