BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szórják a pénzt a technológiai cégek

Igen aktívnak bizonyultak a múlt évben a technológiai vállalatok a felvásárlásokat vizsgálva, főként a második félévben nőtt meg az akvizíciós kedv. A BDO elemzése szerint a TMT (technológia, média, telekommunikáció) szektorban tavaly közel 7 százalékkal volt magasabb a felvásárlások értéke, mint 2012-ben.

A rendkívül kiélezett verseny és a folyamatos innováció iránti igény már a múlt évben visszahozta a felvásárlási kedvet a technológiai, média és távközlési ágazatban a BDO tanulmánya alapján. Míg a technológiai területen elsősorban a Big Data, a hordható technológia, a kiberbiztonság és a felhő alapú működés, a médiapiacon a digitális reklámozás, a közösségi média és a streaming technológia, míg a telekommunikációban a triple play megoldások, a hálózatok optimalizálása és a méretgazdaságosság elérésének igénye voltak az akvizíciók fő mozgatórugói.

Több évnyi recessziót követően tavaly ismét jelentősen növekedett a felvásárlási kedv a TMT szektorban: a felvásárlások globális volumene közel 7 százalékkal haladta meg a 2012-es mértéket. Az erősebb aktivitás különösen a második félévben volt tetten érhető – írja elemzésében a könyvvizsgáló és tanácsadó vállalat.

A tranzakciók zömét – 64 százalék – a technológiai cégek felvásárlása tette ki (különösen a szoftverfejlesztő, az internet és e-kereskedelem területén mozgó cégek voltak a célpontok), a médiapiacon működő cégek akvizíciója jelentette a tranzakciók 20 százalékát (főként reklám- és kiadócégek, valamint tévétársaságok), míg a felvásárlások 16 százalékát biztosító telekommunikációs területen főként a mobileszközökkel és –hálózatokkal foglalkozó cégek kerültek a célkeresztbe 2013 folyamán.

A világ igazán tavaly kezdett rájönni a Big Data jelentőségére, amelynek egyik fő haszonélvezője a reklámpiac lehet. Az IBM 2012-es becslése szerint a világ összes adatállományának 90 százaléka az előző két évben keletkezett, és minden egyes nap 2,5 trillió bájtnyi új adat jön létre. Ekkora adatállomány felhasználása és elemzése óriási kihívást jelent. Nem csoda, hogy 2013-ban nem kevesebb mint 40 Big Data elemzéssel foglalkozó cégek vásároltak fel (pl. a BlitzerMobile-t az Oracle, az Infochimpset a CSC). A BDO 2014-ben további exponenciális növekedést vár ezen a területen, mivel az IIA Market várakozása szerint ez a terület hatszor olyan sebességgel fog nőni, mint a teljes IT szektor.

A hordható technológia területén egymást követik az innovációk. a fitness analitika, az okos szemüvegek és órák után számos újszerű alkalmazás jelent meg (például a pénz nélküli vásárlást lehetővé tevő RFID karkötők vagy a légszennyezettséget is mérő maszkok, stb.) Ez a szegmens öt év alatt várhatóan 13-14 szeresére bővül majd, ami szintén jelentős felvásárlási hullámot generál a következő időszakban.

Az internetes aktivitás fokozatos erősödésével a cégek, az államok és a magánszemélyek egyaránt növekvő digitális sebezhetőséggel számolhatnak, ami jelentős és állandó keresletet jelent a kiberbiztonsággal foglalkozó cégek iránt: ezen a területen 42 jelentősebb tranzakciót összegzett a BDO (pl. Stonesoftot a McAfee, Sourcefiret vagy a COSE-t a Cisco). Szintén forró célpontnak számítottak a felhő megoldásokat fejlesztő cégek: itt több mint 90 tranzakcióra került sor világszerte (pl. Whiptailt a Cisco, Skyfire-t az Opera Software), és ez az aktivitás 2014-ben várhatóan tovább erősödik majd.

A reklámpiac főként az online marketing területén nőtt látványosan 2013-ban. Ennek egyik eredőjeként főként nagy megalapozott médiacégek vásároltak fel digitális start-up vállalatokat. A földrajzi és technológiai terjeszkedésre jó példa volt a Publicis Groupe, amely miután az OmnicomGrouppal egyesült, további 15 felvásárlást hajtott végre az év során.

A közösségi média területén főként a viselkedéselemző szoftvereket fejlesztő cégek kerültek a felvásárlási célpontok közé: a lájkokat nyomon követő és elemző alkalmazások például kulcselemévé váltak a keresőoptimalizálásnak. Ezen a területen 35 felvásárlási tranzakció zajlott le 2013-ban (pl. a Topsyt az Apple, a Breadet a Yahoo). Növekszik a stream televíziózás jelentősége is, különösen a személyre szabott, a személyes preferenciákról, interntes szokásokról, közösségi médiában elhelyezett posztok jellegéről adatokat elemző megoldások iránt érdeklődtek a felvásárlók, akik több mint 20 tranzakciót hajtottak végre (pl. Matcha-t az Apple, Bluefint a Twitter)

A telekommunikációs piacon az erős verseny, az alternatív alkalmazások elterjedése, illetve a jobb hálózatok kiépítése miatt fennálló folyamatos fejlesztési kényszer hatására jelentősen csökkent a terület profittermelő képessége az elmúlt években, ami egy konszolidációs hullámot indított el – a BDO a tavalyi évben világszerte 50 ilyen tranzakciót azonosított be (pl. a Leap-et az AT&T, a Verizon a Vodafone amerikai részlegét, a Globult a Telenor Group, a GTS CE-t a Deutsche Telekom vásárolta fel).

A határokon is átnyúló konszolidációs igény mellett a telekommunikációs területen főként a triple play (telefon, internet és TV) megoldások területén zajló verseny, illetve a különböző adatátviteli technológiákat ötvöző hatékony hálózatok kiépítésének igénye fűtötte a felvásárlási piacot, és ez a tendencia várhatóan 2014-ben is fennmarad majd.

A felvásárlási láz egyébként nem csökkent az idén sem, az első hónapokban több jelentős tranzakciót is bejelentettek. A Lenovo 2,9 milliárd dollárért veszi meg a Motorola-t a Google-től, de a kínai cég egy másik nagy ügyletet is igyekszik megvalósítani, 2,3 milliárd dollárt ad az IBM x86 szerver üzletágáért, amennyiben a felvásárlást a hatóságok is jóváhagyják. Az év eddigi legnagyobb dobása egyértelműen a Facebooké, amely 19 milliárd dollárért megvásárolta a WhatsApp nevű üzenetküldő mobilalkalmazást.

Az idei év hozott komoly ügyletet a régióban is, a Deutsche Telekom 800 millió euróért teljesen felvásárolta a cseh T-Mobile-t. A német cég egyébként a Vodafone-hoz hasonlóan kivonulhat az amerikai piacról az ottani T-Mobile értékesítésével, azonban ez nem csupán üzleti, hanem szabályozási kérdés is, így bizonytalan, hogy mikor kerülhet sor erre a lépésre.

A régóta komoly problémákkal küzdő BlackBerry helyzete is rendezésre vár még, az egykor szebb napokat megélt kanadai mobiltelefongyártóért azonban a hírek szerint nem állnak sorba a vevők.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.