BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Éledezik a globális vasútpiac

Kényelemnövelő, biztonságjavító, irányítástechnikai és közlekedés-szervezési és költség-optimalizáló megoldások sora mutatkozik be a világ legnagyobb vasúti kiállításán, a berlini Innostranson. A szakma nagyjai mellett néhány magyarországi cég is bemutatkozott

A 2011–2013 között évi 150 milliárd eurós forgalmú globális vasúti piac meghatározó szereplői vonultatják fel kínálatukat a világ legnagyobb kötött pályás jármű kiállításán, a berlini Innotranson. A trend az innovatív megoldásoké, a szegmensen belül a szolgáltatások éves forgalma 58,3 milliárd euró, a gördülő-állományé 47,9 milliárd euró, az infrastruktúráé pedig 29,6 milliárd euró a UNIFE, az Európai Vasútipari Szövetség adatai szerint. A piac a válság ellenére is bővül.

„Két éve a globális gazdaság gyengüléséről számolhattunk be, és most is csak a stagnálásról, márpedig ez egyik élénkítője a vasútpiacnak” – jelentette be cége tájékoztatóján az Alstom Transport elnöke, Henri Poupart-Lafarge. Az általa idézett felmérés szerint a szakmának a következő trendekhez kell igazodnia: a szegmensen belül a városi termékek, illetve a jelzőberendezések iránt erősebb a kereslet, a piac egyre inkább elvárja a járművek egész élettartamára vetített költségeinek csökkentését, és a megrendelők testre szabottabb megoldásokat, gyakran kulcsra kész megoldásokat várnak.

Értelemszerűen ezekre válaszol a francia csoport stratégiája is, így a társaság megjelent a kulcsrakész szolgáltatások piacán, meg kívánja vásárolni a GE jelzőberendezés üzletágát, egy dél-afrikai szállítása kapcsán pedig széleskörű, Prasa projekt néven futó, helyi együttműködést indított.

Az Alstomnak továbbra is az évi 33 milliárd euró forgalmú Európa a fő piaca. „Ez azonban csak évi 1,7 százalékkal nő, miközben például Latin-Amerika megrendelései évi 6,2 százalékkal bővülnek. Viszont nem minden piac nyitott, azaz nem mindenütt írnak ki tendereket” – mutatott rá Henri Poupart-Lafarge.

Ennek alapján 2011/2013 között a valóban hozzáférhető piac nagysága évi 103 milliárd euró volt, ami 2014/2016-ban 110 milliárd euróra nőhet, 20172019-ben pedig évi 122 milliárd euró lehet.
Az Innotranson az Alstom Tranpsort bemutatta például Citadis villamos legújabb verzióját, ismertetett egy „jövőbe mutató”, költségcsökkentő karbantartási megoldást, és beszámolt az Atlas vonatbefolyásoló rendszerének fejlesztéseiről is. Látható volt két új Coradia vonata, és egy tehermozdonyt is. Az Alstom Transport a 2013/14-es üzleti évben 5,9 milliárd eurós forgalmat ért el.

A rendezvényen a Bombar-dier Transportation többek között a nagy szállítási igényekre adott válaszával – kétszintes vonatokkal – és hatékonyság-javító megoldásaival – például a TRAXX mozdony új változatával - jelentkezett. A svájci Stadler Rail interaktív vonattervező programmal csábította a látogatóit és bemutatta nagysebességű vonatának a modelljét is, amelyből a svájci vasúttársaság már rendelt. A Siemens sok termék mellett a párizsi, vezető nélküli metróját, az angliai városi vasútját és a malajziai metróját mutatta be. Nagy súllyal szerepeltette a vasúttechnológiai, a hálózat-optimalizálási és az okos hálózati megoldásait is.

Beszállítók Magyarországról

Míg az említett társaságoknak és több más nagy kiállítónak magyarországi érdekeltsége is van, mellettük néhány közvetlenül hazai cég is érkezett. Ilyen például a Grampet Debreceni Vagongyár, vagy az öntvényeket gyártó Euro Metall. A Szakálfém különböző vizes és transzformátorokhoz való tartályokat állít elő, a Járműszerelvénygyártó pedig többek között vasúti ajtót, ablakot, szemetest és csomagtartót. Standján a MÁV fejlesztésű IC + kocsi egy ajtaja látható.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.