Rossz a magyar élelmiszer Szlovákiában? Ezt a kérdést veti fel a pozsonyi Új Szó, amely szerint rohadt zöldség és gyümölcs, katasztrofális higiéniai körülmények, hiányzó termékjelölések jellemzik a szlovákiai élelmiszerüzleteket is.
A magyar nyelvű lap szerint a szlovák földművelésügyi tárca és az országos élelmiszer-felügyelet ellenőrei részéről ugyan egyre nagyobb nyomás nehezedik a szlovákiai üzletláncokra, ennek azonban alig van látszata. Mindezt maga a földművelésügyi miniszter, źubomír Jahnátek is elismeri, aki szerint az élelmiszerüzletekben az elmúlt időszakban még romlott is a helyzet. Az élelmiszer-felügyelet ellenőrei az idei harmadik negyedévben összesen 15 420 ellenőrzést hajtottak végre az élelmiszerárusoknál, amelyekből 1817 esetben, vagyis az ellenőrzések csaknem 12 százalékánál találtak kisebb-nagyobb hiányosságokat. Ez még az idei első félévhez képest is romlásnak számít. A nagy üzletláncok közül a harmadik negyedévben a Carrefour bizonyult a legproblémásabbnak, amelynél az ellenőrzések 28 százaléka tárt fel hiányosságokat. A sorban a Diligentia következik 27, majd a Tesco 18,6 százalékkal.
Az Új Szó ugyanakkor arra is rámutat, hogy egyre több gond van a szomszédos országokból érkező élelmiszer-szállítmányokkal is. Az ellenőrök 757 szállítmányt vizsgáltak, és minden tizediknél találtak valamilyen hiányosságot. A legtöbb gond a harmadik negyedévben a magyarországi szállítmányokkal volt, ezeknek a 12 százaléka nem felelt meg a szabályoknak, a lengyel szállítmányoknál ez 7, a csehek esetében pedig alig valamivel több, mint 6 százalék volt. „A kereskedőknek szigorú szankciókra kell felkészülniük” – fenyeget a szlovák földművelésügyi miniszer. Az élelmiszerellenőrök 368 hatósági eljárást indítottak a mulasztást elkövető kereskedők ellen, akik összesen több mint 2,7 millió eurós büntetésre számíthatnak. Ezzel párhuzamosan a harmadik negyedévben 576 helyszíni bírságot szabtak ki, több mint 21 ezer euró értékben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.