BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Emeletes vonataink is lehetnek

A MÁV-Start Zrt. február végéig további 21 elővárosi villamos motorvonatra, március végéig pedig a hazai gyártású IC+ kocsik egyes berendezéseire ír ki tendert. Jövőre újabb 50 motorvonatot venne, akár emeletest is. Az idén felújít 13 nemzetközi forgalomban közlekedő CAF kocsit, és nyugdíjba küldi a 384, legrosszabb, legöregebb járművét.

A MÁV-Start Zrt-nek tíz év alatt kell felkészülnie a belföldi személyszállítási piac megnyitására, ugyanis ennyi időre kötött vele közszolgáltatási szerződést az állam. A felkészülés egyik fő eszköze az átlagosan 35 éves személykocsipark korszerűsítése és megfiatalítása. A szakmában ökölszabály, hogy a kocsik harmadának kell 10 évnél fiatalabbnak lennie, harmadának 10-20 évesnek, többi lehet 20 évnél idősebb, ám a Start esetében csak 5 százalék alatti a 10 évnél fiatalabb kocsik aránya. Ráadásul a meglévő állomány nagy részénél elmaradt az üzemidő dereka táján esedékes, korszerűsítő felújítás, mindezt Zaránd György, a MÁV-Start vezérigazgatója ismertette a tegnapi háttérbeszélgetésen.

A társaság három módon: új kocsik beszerzésével – ezen belül hazaiak gyártásával –, a meglévők felújításával, és jó állapotú, használt járművek beszerzésével szorítaná lejjebb a kocsipark átlagéletkorát, és növelné a jelenleg 70-75 százalékos hadra foghatóságát. Emellett némileg egységesítené az Európa sok országából összevásárolt flottát, és fejlesztené a keleti országrész vasúti közlekedését, részben a pályafelújításokhoz igazodva.

A MÁV-Start az elmúlt években 70 új villamos motorvonatot helyezett üzembe és további olyan 42-re van szerződése, amiből 14 már tavaly üzembe állt. Február végéig megszületik további 21 elővárosi motorvonat pályázata is. A tervek szerint a 2014-2020-as uniós támogatási ciklusban újabb 50 villamos motorvonatot is beszerezhet, de ezek a meglévő 200 férőhelyesek helyett 300 férőhelyesek lennének, és nem kizárt, hogy emeletesek.

Március végére várhatóak azok a tenderek, amelyeket a már minden szükséges uniós tanúsítvánnyal és engedéllyel rendelkező, hazai gyártású IC+ kocsik beszállítói számára írnak ki. Ezen előkészületek 6-8 hónapig tarthatnak, vagyis a szolnoki sorozatgyártás – amire a tulajdonosi szándék megvan, de a végső döntés előtt meg kell szervezni a finanszírozást is – 2016-ban indulhat. Egy ilyen kocsi 14-16 hónap alatt készül el, nemzetközi forgalomra alkalmas formában. Később lehet majd kizárólagos belföldi IC forgalomra szánt változatuk is, amelyeknél nem lesz szükséges sem az óránként 200 kilométeres sebességre, sem a többféle feszültség alatti működésre.

A már folyó korszerűsítéseken belül az idén a 76, spanyol CAF kocsiból 13 esik át az említett, félidős korszerűsítő felújításon. A CAF-oknak, átadásuk után a meglévő IC kocsikéval azonos arculatuk lesz. A „kisfelújítás” folyamatos, és jelentős komfortnöveléssel jár. Az ezen átesett járművek az elővárosi forgalomban fecskét ábrázó festést kapnak, a távolságiban tengelicest. A most vásárolt, 55, jó állapotú, használt kocsitól azért vált meg az eladó ÖBB, mert helyettük új, óránként 160 kilométeres sebességre alkalmas villamos motorvonatokat szereztek be. A Starthoz kerülők magas komfortúak, légfűtésesek, és óránként 140 kilométerrel haladhatnak. Távvezérelhető, illetve önműködő, úgynevezett lengőtolóajtóval vannak felszerelve. A MÁV az év végéig kivonja a forgalomból 384, legrosszabb állapotú, legöregebb vasúti kocsiját.

A pályafelújításoknak és az új szakaszokon bevezetett új menetrendeknek köszönhetően rövidült a menetidő és nőtt az utasok száma is, helyenként 20-40 százalékkal is. A Budapest–Balatonfüred utat például 2012-ben 2 óra 27 perc alatt lehetett megtenni, 2013-ban, a felújítás alatt 2 óra 10 perc alatt, 2014 óta pedig 1 óra 55 perc alatt. Tele kocsikkal futnak a szerelvények két óránként Budapest és Bécs között, 2016-tól pedig várhatóan óránként indulnak vonatok az osztrák és a magyar főváros között.

Mobiltender a vasúttársaságnál

Mobil távközlési szolgáltatások beszerzésére írt ki pályázatot a MÁV Zrt. és a MÁV-Start Zrt.. A Közbeszerzési Értesítőben megjelent felhívás szerint a MÁV Zrt. számára 4344 hangcélú előfizetést vásárolnának, de opcionálisan ennek a dupláját is igényelhetik. A kombinált, vagyis hang- és adatszolgáltatást egyaránt tartalmazó előfizetésekből 1007-et vennének igénybe, de ebben az esetben is előfordulhat, hogy dupláznak. Emellett kizárólag adatcélú előfizetéseket is venne a cég, de dedikált adathálózati szolgáltatás, valamint tömeges SMS-küldési lehetőség is szerepel a kiírásban.

Még nagyobb mennyiségben igényel mobil előfizetéseket a MÁV-Start Zrt., amelynek a pályázati felhívás szerint 5270 csak hangcélú, és 308 kombinált szolgáltatásra lenne szüksége. Ahogyan a másik vállalat esetében, itt is opcionálisan 100 százalékkal megnövelhetők ezek az értékek. A vasúttársaság személyszállítással foglalkozó részlegénél jelentős mennyiségű SIM kártyára lesz szükség dedikált adathálózati szolgáltatással, ezekből több mint háromezret vásárolnak, de a vonatokon elérhető wi-fi hozzáférésről is a nyertes pályázónak kell majd gondoskodnia.

A hazai mobilcégeknek a jövő hónap közepéig van idejük arra, hogy döntsenek arról, indulnak-e a pályázaton, amely sok ezer előfizetőt és három évre kiszámítható bevételt jelenthet számukra. A február 16-i jelentkezési határidőt követően a tervek szerint március 16-ig tájékoztatják azokat a pályázókat, amelyek érvényes jelentkezést nyújtottak be, az ajánlatok felbontása pedig várhatóan március 31-én történik meg.

A tenderen való induláshoz többek között meghatározott árbevétellel kell rendelkezniük a szolgáltatóknak, emellett azt is bizonyítaniuk kell, hogy komoly tapasztalatokkal rendelkeznek az üzleti előfizetőkkel kapcsolatban.

Még nagyobb mennyiségben igényel mobil előfizetéseket a MÁV-Start Zrt., amelynek a pályázati felhívás szerint 5270 csak hangcélú, és 308 kombinált szolgáltatásra lenne szüksége. Ahogyan a másik vállalat esetében, itt is opcionálisan 100 százalékkal megnövelhetők ezek az értékek. A vasúttársaság személyszállítással foglalkozó részlegénél jelentős mennyiségű SIM kártyára lesz szükség dedikált adathálózati szolgáltatással, ezekből több mint háromezret vásárolnak, de a vonatokon elérhető wi-fi hozzáférésről is a nyertes pályázónak kell majd gondoskodnia.

A hazai mobilcégeknek a jövő hónap közepéig van idejük arra, hogy döntsenek arról, indulnak-e a pályázaton, amely sok ezer előfizetőt és három évre kiszámítható bevételt jelenthet számukra. A február 16-i jelentkezési határidőt követően a tervek szerint március 16-ig tájékoztatják azokat a pályázókat, amelyek érvényes jelentkezést nyújtottak be, az ajánlatok felbontása pedig várhatóan március 31-én történik meg.

A tenderen való induláshoz többek között meghatározott árbevétellel kell rendelkezniük a szolgáltatóknak, emellett azt is bizonyítaniuk kell, hogy komoly tapasztalatokkal rendelkeznek az üzleti előfizetőkkel kapcsolatban. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.