[caption id="" align="alignnone" width="1000"] A MÁV szerint meg kell szabadítani az adósságától a pályavasutat[/caption]Tavaly tovább egyszerűsödött a MÁV-csoport szervezete, működése hatékonyabbá vált, amit tükröznek gazdálkodási mutatói is. Bőven maradtak azonban teendők az utaskényelem javítása, a menetrend tartása, a pályák kétvágányúsítása és a villamosítás terén.
Javuló 2014-es mutatókról számolt be a MÁV-csoport vezetése, bár bizonyos mérlegsorok a számviteli törvény változása miatt nem vethetők össze az előző évivel. A főként személyszállításból és pályahasználati díjból összetevődő árbevétel 135 milliárd forintról 140 milliárd forintra nőtt. Az állam mint a szolgáltatások megrendelője a pályavasút-üzletág költségeiből 67 milliárdot térített meg, a személyszállításéiból 146 milliárdot. A csoport adózás előtti eredménye úgy lett 44 milliárd forint, hogy az állam átvállalt 33 milliárd forintnyi kötvényt, és az idén is hasonló segítségre készül. A MÁV adóssága 223 milliárd forintról 152 milliárd forintra apadt. A pénz egy részével a pályavasút-üzletág tartozik – ez azért fontos, mert a területet az uniós előírások miatt külön cégbe kell szervezni, de ehhez meg kell szabadítani az adósságaitól.
2014-ben egyszerűsödött a csoport szervezete: a MÁV-Gépészet és a MÁV-Trakció beolvadt a MÁV-Startba, négy hasonló profilú leányvállalat pedig a MÁV Létesítményüzemeltető és Vagyonőr Kft-ben egyesült. Már csak nyolc teljes körűen és két equity módszerrel konszolidált leányvállalata maradt a MÁV Zrt.-nek, további 24 gazdasági társaságban pedig érdekeltsége van.
A csoport által kezelt vagyon nagysága 720 milliárd forintra nőtt azt követően, hogy hozzá került 217,2 milliárdnyi eszköz a NIF Zrt. által lezárt projektek után. A MÁV tavaly ingatlanleltárt készített, és eladta a tevékenységéhez nem szükséges ingatlanok egész sorát (jórészt önkormányzatoknak).
A vasúttársaság pályahálózatán tavaly 6,9 százalékkal több árut továbbítottak, mint egy évvel korábban. A leginkább leterhelt vonal az 1. számú, ausztriai volt, ezen bonyolódott a forgalom 22 százaléka. Ezt a 100-as (debreceni, 18 százalék) és a 80-as (miskolci, 15 százalék) vonal követte. Értelemszerűen eddig is a legnagyobb forgalmú vonalakra összpontosultak a fejlesztések és felújítások, ez így lesz idén is. Ám a MÁV vasúthálózata ezzel együtt is el van maradva az uniós átlagtól: pályáinak csak 16 százaléka kétvágányú és csak 36 százaléka villamosított, az utóbbi esetében az uniós elvárás közel 50 százalék. Növelni kell a sínek tengelyterhelését is.
A személyszállítás menetrendszerűsége részben a pályafejlesztéseknek, részben az új villamos motorvonatok és a felújított, használt járművek folyamatos üzembe helyezésének köszönhetően 2014 egészében jobb volt, mint 2013-ban. A mutató legjobb értéke februárban volt 91,32 százalékkal, a legrosszabb augusztusban 80,30 százalékkal. (A sínek nehezen bírják magas hőmérsékletet.)
A belföldi menetdíjbevétel közel 37 milliárd forint volt, amihez 1,6 milliárd forinttal járult hozzá a gyorsvonati pótjegy és az IC helyjegy bevezetése. A teljes árat fizetők aránya 1,8 százalékkal 17 százalékra nőtt. Emelkedett a belföldi fizető utasok száma is, bár 2015 eleje már három százalékos csökkenést hozott. Itt a vasúttársaság az utaskényelem további javulásától remél előrelépést, például az említett járműfejlesztéstől. A Bécs-Budapest járatokat kétóránkéntiról óránkéntira sűrítenék, és két új Railjet vonatpárból az egyik Budapestről Debrecenig, a másik Belgrádig menne tovább.
Fejlesztések a küszöbön
Kedvező esetben 2016-ban indul a MÁV-fejlesztésű IC+ kocsik gyártása Szolnokon, az első 50 járműből a hazai forgalomra szántak óránként 160 kilométeres, a nemzetköziek 200 kilométeres sebességre lesznek alkalmasak. A ferihegyi repülőtér vasúti összeköttetését a társaság szerint nem önálló pályán, hanem a közszolgáltatási rendszer részeként, egy a meglévő vonallal párhuzamos sínen kellene megoldani. Az idén 10-12 milliárd forintba kerül a Keleti és a Nyugati pályaudvar épületének a felújítása, az egyéb kiadások ezen felül jelentkeznek. A Déli pályaudvar alagútjának ideiglenes javítása mintegy 80 millió forintba került.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.