BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tervek szerint alakul az útdíjbevétel

Már csaknem 167 milliárd forintot fizettek az autósok a díjköteles utak használatáért, a nagyobb tételt a tehergépjárművek után rótták le.

Idén az első nyolc hónapban összesen 8,69 millió e-matricát értékesítettek, az ebből származó bevétel pedig bruttó 45,4 milliárd forint volt – tájékoztatott Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt., amely azt is közölte, hogy az e-matricás bevételek megfelelnek a költségvetés bevételi elvárásainak.

A hazai díjköteles úthálózaton autózók 2015 első 8 hónapjában 27 százalékkal több országos éves jogosultságot vásároltak, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Ugyanakkor a havi matricából 21 százalékkal kevesebb fogyott, míg az alkalmi úthasználathoz és a tranzitforgalom számára leginkább megfelelő heti-tíznapos matricából közel ugyanannyit értékesítettek, mint 2014 azonos időszakában. A vásárlási szokások átrendeződésében szerepet játszott a megyei matricák bevezetése, amely, úgy tűnik, elsősorban a havi matricák rovására történik, a NÚSZ szerint minden bizonnyal gazdasági okok miatt. A megyei matricákból 1,299 millió fogyott eddig, közülük is a Pest megyére érvényesből vásároltak a legtöbbet, 772 ezret, az első három helyezett között van még Fejér és Győr-Moson-Sopron megye.

Szintén a költségvetés bevételi elvárásainak megfelelően alakult az elektronikus útdíj (HU-GO) bevétele is, az első nyolc hónapban ugyanis bruttó 121,3 milliárd forint volt a 3,5 tonnánál nehezebb járművekre vásárolt útdíj összege – közölte a NÚSZ.

A jogosulatlan úthasználók aránya nem változott számottevően a tavalyi év hasonló időszakához képest. A kismértékű növekedés az ellenőrzési rendszer fejlesztésének köszönhető.

A díjellenőrzési rendszereink integrációjának köszönhetően az ellenőrző pontokon található kamerák egyszerre képesek az e-matricás és a HU-GO e-útdíjrendszerben is ellenőrizni az úthasználati jogosultságot, így olyan ellenőrzési helyeken is megvalósul a kamerás adatgyűjtés, ahol erre korábban a technikai feltételek nem voltak adottak. Az M5 autópályán például korábban nem volt e-matricás rendszerben is működő fix kamerás ellenőrzés. Az integrációt követően a korábban csak HU-GO-ellenőrzést végző portál az év első hét hónapjában közel 50 ezer e-matricás jogosulatlan úthasználatot regisztrált. A hasonló helyzetben lévő M2-es autóúton pedig több mint 17 ezer eset keletkezett.

A januártól az e-matricás díjfizetési rendszerbe bevont M0-s díjköteles szakaszain 8 hónap alatt mindössze 2200 pótdíjas eset volt, ami a NÚSZ szerint a fővárosi körgyűrű forgalomnagyságát tekintve kedvezőnek mondható. A díjkategória-tévesztés volt a leggyakoribb, vagyis például amikor kistehergépjárműre vagy 9 személyes mikrobuszra személygépkocsira érvényes matricát vettek. Emiatt az év első nyolc hónapjában összesen közel 80 ezer pótdíjat róttak ki, ami a teljes esetszám 25 százaléka.

Januártól a D1 kategóriából kiválva bevezették a D2 kategóriát, idesorolható a D1-be nem tartozó valamennyi személygépkocsi (7 főnél több utas szállítására alkalmas járművek), a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és a lakóautók. A NÚSZ tapasztalatainak alapján szintén gyakori tévesztés, hogy a januártól már D2 kategóriába tartozó járművekre D1 kategóriában váltanak jogosultságot. Ez a szabályozás értelmében jogosulatlan úthasználatnak minősül, és pótdíjfizetési kötelezettséget von maga után.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.