Idén az első nyolc hónapban összesen 8,69 millió e-matricát értékesítettek, az ebből származó bevétel pedig bruttó 45,4 milliárd forint volt – tájékoztatott Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt., amely azt is közölte, hogy az e-matricás bevételek megfelelnek a költségvetés bevételi elvárásainak.
A hazai díjköteles úthálózaton autózók 2015 első 8 hónapjában 27 százalékkal több országos éves jogosultságot vásároltak, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Ugyanakkor a havi matricából 21 százalékkal kevesebb fogyott, míg az alkalmi úthasználathoz és a tranzitforgalom számára leginkább megfelelő heti-tíznapos matricából közel ugyanannyit értékesítettek, mint 2014 azonos időszakában. A vásárlási szokások átrendeződésében szerepet játszott a megyei matricák bevezetése, amely, úgy tűnik, elsősorban a havi matricák rovására történik, a NÚSZ szerint minden bizonnyal gazdasági okok miatt. A megyei matricákból 1,299 millió fogyott eddig, közülük is a Pest megyére érvényesből vásároltak a legtöbbet, 772 ezret, az első három helyezett között van még Fejér és Győr-Moson-Sopron megye.
Szintén a költségvetés bevételi elvárásainak megfelelően alakult az elektronikus útdíj (HU-GO) bevétele is, az első nyolc hónapban ugyanis bruttó 121,3 milliárd forint volt a 3,5 tonnánál nehezebb járművekre vásárolt útdíj összege – közölte a NÚSZ.
A jogosulatlan úthasználók aránya nem változott számottevően a tavalyi év hasonló időszakához képest. A kismértékű növekedés az ellenőrzési rendszer fejlesztésének köszönhető.
A díjellenőrzési rendszereink integrációjának köszönhetően az ellenőrző pontokon található kamerák egyszerre képesek az e-matricás és a HU-GO e-útdíjrendszerben is ellenőrizni az úthasználati jogosultságot, így olyan ellenőrzési helyeken is megvalósul a kamerás adatgyűjtés, ahol erre korábban a technikai feltételek nem voltak adottak. Az M5 autópályán például korábban nem volt e-matricás rendszerben is működő fix kamerás ellenőrzés. Az integrációt követően a korábban csak HU-GO-ellenőrzést végző portál az év első hét hónapjában közel 50 ezer e-matricás jogosulatlan úthasználatot regisztrált. A hasonló helyzetben lévő M2-es autóúton pedig több mint 17 ezer eset keletkezett.
A januártól az e-matricás díjfizetési rendszerbe bevont M0-s díjköteles szakaszain 8 hónap alatt mindössze 2200 pótdíjas eset volt, ami a NÚSZ szerint a fővárosi körgyűrű forgalomnagyságát tekintve kedvezőnek mondható. A díjkategória-tévesztés volt a leggyakoribb, vagyis például amikor kistehergépjárműre vagy 9 személyes mikrobuszra személygépkocsira érvényes matricát vettek. Emiatt az év első nyolc hónapjában összesen közel 80 ezer pótdíjat róttak ki, ami a teljes esetszám 25 százaléka.
Januártól a D1 kategóriából kiválva bevezették a D2 kategóriát, idesorolható a D1-be nem tartozó valamennyi személygépkocsi (7 főnél több utas szállítására alkalmas járművek), a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és a lakóautók. A NÚSZ tapasztalatainak alapján szintén gyakori tévesztés, hogy a januártól már D2 kategóriába tartozó járművekre D1 kategóriában váltanak jogosultságot. Ez a szabályozás értelmében jogosulatlan úthasználatnak minősül, és pótdíjfizetési kötelezettséget von maga után.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.