BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fekete Péntek: Megunták a sorban állást az amerikaiak

Amíg az Egyesült Államokban veszít népszerűségéből a kereskedők legszebb napja, addig Magyarországon egyre fontosabbá válhat.

Csökken a Fekete Péntek jelentősége a karácsonyi vásárlási szezonban – legalábbis szülőhazájában, az Egyesült Államokban, ahol a konjunktúra, a jó idő és az átlagosan 24-26 százalékos árkedvezmények dacára a tavalyinál kevesebben töltötték a hálaadás ünnepét a bolti ajánlatok hajkurászásával.

A ShopperTrak piackutató előzetes adatai szerint bemelegítésként a hálaadás napján, csütörtökön 1,8 milliárd dollárt hagytak a vásárlók a hagyományos boltokban, hogy pénteken 10,3 milliárddal toldják meg ezt – írja a Reuters. A 12,1 milliárdos költés 200 millióval marad el a tavalyi adattól. (Megjegyzendő, hogy az adatok a merítéstől függően igen széles skálán mozognak, a teljes pénteki költésre tavaly például 50,9 milliárd dollárt mutatott ki a statisztika.)

Az impulzusvásárlás helyett egyre inkább a céltudatosság jellemzi a vevőket, előre kinézik, hol mit és mennyiért akarnak megvenni – állítja Kevin Kearns, a ShopperTrak igazgatója, hozzátéve, hogy a látogatók száma 1,5 százalékkal elmaradt a tavalyitól. RetailNext elemzése szerint a bolti átlagköltés 1,4 százalékkal volt kevesebb. A bolti slágercikkek ezúttal is a játékok – kiemelten a drónok és a Star Wars-figurák –, az okostelefonok, valamint a szórakoztatóelektronikai termékek voltak. A lanyha szezonkezdet ellenére a cég fenntartja a 2,4 százalékos karácsonyi forgalomnövekedésre vonatkozó prognózisát. Ahogy a Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (NRF) is bízik a 3,5-3,7 százalékos többletforgalom elérésében.

A boltokból hiányolt vásárlók az interneten adták le rendeléseiket. Itt jelentősen megugrott a forgalom a top 100-ból nyolcvan online áruház eladásait nyomon követő Adobe adatai szerint. A cég 18 százalékos bővülést, 4,47 milliárdos összforgalmat mért a két napra. Ebből 1,5 milliárdnyi rendelést mobil eszközről adtak fel, ami szintén rekord. Az IBM a pénteki forgalmi pluszt 20,7 százalékra, míg az átlagos kosárméretet 134,5 dollárosra teszi. A legnépszerűbbek a neten az Apple Watch okosórák, a Microsoft Surface Pro 4 táblagépei és a Samsung, a Sony és az LG lapos tévéi voltak.

Magyar rekord

Okostelefonok, táblagépek, televíziók, parfümök, konyhai eszközök – ezek voltak a legnépszerűbb termékek a Fekete Pénteken (Black Friday) az eMag webáruházban. Az amerikai mintára itthon is bevezetett, a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét jelentő, hatalmas akciókat hozó kezdeményezés megmozgatta a magyar fogyasztókat, csak ebben az egy online üzletben 2,7 milliárd forint értékben vásároltak péntek délután négy óráig. Az eladott termékek értéke duplája volt az egy évvel korábbinak, de jelentős növekedést tapasztaltak a látogatószámban is, 1,3 millióan keresték fel az online boltot.

Az eMag mellett természetesen számos internetes kereskedő hirdetett akciókat, beszállt a kezdeményezésbe a Vatera is. Az aukciós oldal egyforintos aukciókat indított minimálár megszabása nélkül, vagyis annyiért lehetett megszerezni a kiválasztott terméket, amennyiért a licitáláskor elnyerték a felhasználók. K. Z.

Az eMag mellett természetesen számos internetes kereskedő hirdetett akciókat, beszállt a kezdeményezésbe a Vatera is. Az aukciós oldal egyforintos aukciókat indított minimálár megszabása nélkül, vagyis annyiért lehetett megszerezni a kiválasztott terméket, amennyiért a licitáláskor elnyerték a felhasználók. K. Z. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.