Miként alakul a budapesti agglomerációs vonalakon a tarifa, hol és hogyan lehet majd megváltani a menetjegyeket, bérleteket, milyen távra lesznek érvényesek például a HÉV esetében – mindezt nem tudni. Kérdés az is, milyen lesz az utastájékoztatás ezeken a vonalakon, maradnak-e a megállók, és nem utolsósorban: miként működik majd az agglomerációs járatok forgalomirányítása. Tisztázásra vár emellett, hogy milyen gyakran járnak majd a buszok, át lehet-e szállni a „budapestiről” az agglomerációsra, vagy sem, ha igen, milyen feltétellel.
Sok szolgáltatás jelenleg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. rendszerében érhető el, így például a vidékre közlekedő autóbuszokat sok helyen bekapcsolták a Futár rendszerbe. A jövőről egyelőre annyit lehet tudni, hogy a HÉV-járatokat várhatóan a MÁV fogja üzemeltetni, a buszokat pedig az állam, vélhetően a Volánbusz révén, hiszen a BKK Zrt. pályázatának nyerteseként egy ideje ez a cég nyújtja a szolgáltatást a régióban, állami forrásból beszerzett buszokkal. Az is kirajzolódni látszik, hogy a BKK járatai a főváros határig közlekednek majd. A nyitott kérdések várhatóan napirendre kerülnek a fejlesztési tárca és a főváros e témában zajló tárgyalásainak harmadik fordulóján, amelynek előkészületei folyamatban vannak, de a meghívókat még nem küldték ki – tudta meg a Világgazdaság.
Az agglomerációs járatok átszervezése mindenképpen szerteágazóbb feladat annál, mint hogy az érintettek felmondják a szerződéseket, pedig ebből sincs kevés – a BKK-tól kapott tájékoztatás szerint több mint egy tucatról van szó. A vállalat Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Remeteszőlős, Solymár, Szigetszentmiklós és Törökbálint önkormányzatával kötött támogatási szerződést, emellett hatályban van két, a BKK és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közötti szerződés, egy az autóbuszos, egy a HÉV-közlekedésre. Ezeken felül a BKK és a Volánbusz között létrejött szolgáltatási szerződés is érinti az agglomerációt – közölte lapunkkal a BKK, hozzátéve: csak a tárgyalások lezárultával tud tájékoztatást adni arról, hogy milyen pluszkiadásokat jelenthet a társaságnak, ha csak a városhatárig közlekednek a járművei. A főváros január végi közgyűlése számára készített előterjesztésből annyi kiderül, hogy a szakértői számítások alapján a Budapesten belüli szolgáltatások körülbelül 90-95 autóbusz igénybevételével megoldhatók. Ez jelenleg nem áll a BKK, illetve a BKV rendelkezésére, kérdés, milyen forrásból és mikorra tudnak ennyi buszt előteremteni. (Az említett Budapest környéki településeken a Volánbusz 2014. április közepétől 150 új buszt állított forgalomba).
Nehézséget jelent a járatok „elvágása” a városhatárnál abból a szempontból is, hogy megvannak-e ott ennek a feltételei. Az autóbuszvonalak egy részénél a járművek visszafordítása a jelenlegi hálózaton is lehetséges. Több település esetében – ilyen például Budakeszi, Gyál és Solymár – azonban el kell dönteni, hogy a visszafordításhoz a városhatáron építsenek-e ki autóbusz-fordulót, vagy a meglévő lehetőségnél forduljanak vissza.
Utasforgalmi szempontból az első megoldás kedvezőbb, de a becsült beruházási igény buszfordulónként 20-25 millió forint. Az említett buszok is több száz millió forintba kerülhetnek a fővárosnak, miközben a Volánbusznak, illetve az államnak is jelentős fejlesztéseket kell végrehajtania, hogy a rendszer a BKK infrastruktúrájáról leválasztva is üzemelhessen. Mindeközben a szolgáltatás színvonala romlani fog a mostanihoz képest – legyen szó akár az ütemességről, akár a hálózati lehetőségekről – mind az agglomerációs települések, mind az érintett fővárosi kerületek lakosai számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.