További európai olajfinomító-kapacitások állhatnak le, holott tavaly olcsó olajból dolgoztak, a piacuk bővült, a hasznuk pedig – több év után először – nőtt. A borúlátó előrejelzést az EU minapi szakmai fórumán fogalmazták meg, mégpedig a hosszabb távon fenyegető kihívások miatt. 2008 óta Európában már napi 2 millió hordónyi finomítói kapacitást zártak be, mára napi 15 millió hordónyi maradt. Ez a globális feldolgozóképesség 16 százaléka, amit pedig bezártak, az tizenkétszer nagyobb a Mol százhalombattai Dunai Finomítójának teljesítményénél.
"Több probléma is van. Az európai finomítók kisebbek, régebbiek, így kevésbé hatékonyak, mint a náluk modernebb közel-keleti létesítmények. E tevékenység energiaigényes, ami Európában ötször akkora költséget jelent, mint a Közel-Keleten. Az európai kiadásokat a szigorú környezetvédelmi elvárások is növelik, ráadásul a szén-dioxid-kvótakereskedelem közelgő szigorodása újabb terhet róhat a kontinens finomítóira” – magyarázta a Világgazdaságnak Barta Judit, a GKI energiakutató igazgatója. Igaz – mint hozzátette –, környezetvédelmi szempontból a Mol szlovákiai és magyarországi létesítménye is az európai élbolyban található.
Kedvezőtlen az is, hogy az előrejelzések szerint az idén nemigen bővül a tavalyi ütemben a földrész üzemanyag-kereslete, miközben Ázsiában és a Közel-Keleten új finomítók is épülnek. Ezek a mostaniaknál nagyobbak és nyilván jobb hatásfokúak lesznek. Az európai feldolgozók talán továbbra is exportálhatnak benzint az USA keleti partjaira.
Barta Judit szerint az uniós fórum a súlyához képest kevéssé foglalkozott a vegyipari termelés alakulásával, pedig az olcsó olaj ezt az iparágat is segítette, a feldolgozott kőolaj egyre kisebb hányadából állítanak elő ugyanis üzemanyagot.
A fórumon a Platts összefoglalója szerint elhangzott, hogy a bezárásokban szerepet játszó szigorú környezetvédelmi előírások eredménye kétes értékű. Igaz, hogy csökkent a környezetterhelés és a szén-dioxid-kibocsátás is, de – mint Elisabetta Gardini, az Európai Parlament képviselője rámutatott – a leállított finomítók helyett máshol újakat helyeztek üzembe. Aláássa az európai feldolgozók gazdaságosságát az is, hogy nő a rivális cégek bio- és alternatív-üzemanyag-értékesítése.
A Mol feldolgozás és kereskedelem üzletága számára 2015 rekordév volt: a társaság olajfinomítása 2015-ben 10 százalékkal, petrolkémiai termelése 15 százalékkal bővült. Ráadásul a terület EBITDA-ja 2011 és 2015 között 500 millió dollárral nőtt, a 2017-re kitűzött cél további 350 milliós hatékonyságjavulás. A Mol downstream üzletágának vezetője, Horváth Ferenc az idén már nem számít a tavalyihoz hasonló finomítói haszonra, de a működési környezetet „támogatónak” várja, főleg mert minapi nyilatkozata alapján – a régióban 5 százalékos keresletbővülés várható. Viszont a Mol horvátországi finomítóérdekeltsége tavaly a jó működési környezetben is úgy teljesített, hogy az „strukturális kérdéseket vet fel”. A Mol tavaly elindította tiszaújvárosi butadiénüzemét, ugyanott japán partnerével műgumigyártásba fogna, szlovákiai cége pedig a napokban látott hozzá a kis sűrűségű polietilén (LDPE) előállításához.
Irán újra szállít olajat Európába
Négy év óta először érkezett iráni olajszállító hajó Európába: a Monte Toledo a spanyolországi Algeciras közelében levő kikötőbe futott be vasárnap egymillió hordós szállítmánnyal, amit el is kezdtek kiszállítani az Espanola de Petroleos finomítójába – számolt be a Bloomberg. Az iráni olajexport azután indulhatott újra Európába, hogy januárban feloldották az ország nukleáris programja miatt 2012-ben bevezetett nemzetközi szankciókat. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.