BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A GVH-nak se tetszik a buszmonopólium

Levélben figyelmeztette a versenyhatóság a főváros vezetését, hogy a városnéző buszok piacának monopolizálása versenyjogilag nem jó megoldás, és a megkötendő szerződés később semmissé válhat

Nemcsak a budapesti városnéző buszokat üzemeltető cégek többségének, hanem a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH) sem tetszik az ötlet, hogy 2017-től megszüntetik a versenyt ezen a piacon, és egyetlen cégnek adnak koncessziót húsz évre a szolgáltatás üzemeltetésére – derült ki abból a levélből, amelyet a GVH elnökhelyettese írt július 13-án Tarlós István főpolgármesternek. A versenyhatóság által a Világgazdaságnak is elküldött levél szerint a GVH úgy véli, hogy a 2017-től tervezett hosszú távú kizárólagos jogon alapuló megoldás esetén fennáll a veszély, hogy „a vesenyjogilag nem megfelelő modellt vezetik be, és ennek megfelelően semmissé válhat a megkötött szerződés”.

A dokumentumban arra is figyelmeztetett a GVH, hogy 2008-ban már volt az akkori BKV-nak négy évre szóló kizárólagos szerződése az egyik szereplővel (a tenderen vélhetően most is induló City Tour Hop On Hop Off Kft.-vel), s annak jogszerűségét erőfölénnyel való visszaélés, illetve tiltott versenykorlátozás valószínűsége miatt el is kezdte vizsgálni a hatóság. Az eljárást csak azért szüntették meg, mert felmondták a szerződést. A GVH arra is emlékeztette a címzettet, hogy a BKK 2012-ben a témában készített tanulmánya is a szabályozott versenyt tartotta a legjobb megoldásnak, ahogy a versenyhatóság is.

Az elég erős figyelmeztetés ellenére július 22-én kiírták a húszéves monopóliumról szóló koncessziós tendert a jelenleg négyszereplős és évi 1,5 milliárd forintot hozó piacon. A Program Centrum Kft., a Mr. Nilsz Kft., a City Sightseeing Kft. június végén közös sajtótájékoztatón hívta fel a figyelmet arra, hogy szeretnének részt venni piacuk szabályozásában, de a városvezetés erre nem adott nekik lehetőséget. Július közepén nyílt levélben fordultak Orbán Viktorhoz, amelyben arra kérték, hogy ne hagyja megszüntetni a piaci versenyt, amelynél semmi sem biztosítja jobban a szolgáltatás minőségi színvonalát, és az árakat is fékezi. (A korábbi kizárólagos szerződés birtokosa, a City Tour Hop On Hop Off Kft. nem vett részt ezekben az akciókban.)

A Főpolgármesteri Hivatal korábbi közleménye szerint a koncessziós pályázat célja a piaci körülmények rendezése, valamint Budapest idegenforgalmi adottságainak megfelelő, színvonalas autóbuszos városnéző szolgáltatás kialakítása. Az úgynevezett „hop on, hop off” autóbuszos városnéző szolgáltatások az elmúlt évtizedben, főként 2005 és 2008 között épültek ki széles körben Budapesten, „jellemzően szabályozatlan piaci körülmények között”. A szolgáltatás jelentősen növeli a főváros idegenforgalmi kapacitásait, de a buszok gyakran zavarják a lakosságot és a közlekedőket, ami a piaci körülmények rendezetlenségével, a műszaki és technológiai elvárások, az egységes szabályozás hiányával magyarázható – érveltek.

A pályázatra augusztus 22-ig lehet jelentkezni 8 millió forint ajánlati biztosíték fejében, ám elég szigorú feltételeket szabtak: nem tehet ajánlatot olyan vállalkozás, amelynek az utolsó három lezárt üzleti évben a mérleg szerinti eredménye egynél többször negatív volt, a teljes nettó árbevétele pedig nem érte el az 1,2 milliárd forintot. Ugyanakkor lehet konzorciumban is pályázni. A feltételnek egyedül a City Tour Hop on Hop off Kft. felel meg, amelynek nettó árbevétele az elmúlt három évben összesen 1,6 milliárd forint volt. „A részben azonos érdekeltségbe tartozó Mr. Nilsz és Program Centrum közös pályázatot adnak be” – erősítette meg lapunknak Toldi Annamária, a Program Centrum Kft. ügyvezetője. A londoni Big Bus Ltd. tulajdonában lévő City Sightseeing Kft. önmagában szintén nem felel meg a pénzügyi kritériumoknak, de az anyavállalat igen.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.