Szép csendben új cég alakult a fővárosi városnéző buszok piacán, amelyet éppen egy most zajló tenderrel kíván egyszereplőssé tenni a Fővárosi Önkormányzat. A Hop On Travel Szolgáltató Zrt.-t augusztus 24-én jegyezte be a cégbíróság, mindössze kilenc nappal az előtt, hogy szeptember 2-án, pénteken lejár a szolgáltatást húsz évre egy cég kezébe adó pályázat határideje. Az eredeti, augusztusi 22-i határidőbe így még nem fért volna bele a cég, mivel 23-án még adószáma sem volt. Nem sokkal korábban, július 26-án jegyezték be a cég egyetlen tulajdonosát, az MMI Travel Kft.-t, négy nappal az után, hogy a Főváros kiírta az úgynevezett „hop on, hop off” szolgáltatást monopolizáló tendert.
Az érdekes időzítésen, a cégnéven és a tevékenységi körön kívül mindenesetre egyelőre semmi más nem támasztja alá, hogy a Hop On Travel Zrt. a fővárosi városnéző buszok piacán akar tevékenykedni. Lapunk megkereste ez ügyben a céget és tulajdonosát is, az MMI Travelt a cégkivonatban szereplő Gmail-címeken, mivel honlapot nem működtetnek, és egyéb elérhetőségük nem lelhető fel az interneten, de lapzártánkig nem kaptunk választ. A Piliscsabára bejegyzett MMI Travel tulajdonosáról, Bakó Ádámról annyit lehet tudni, hogy – más jellegű érdekeltségei mellett – 2003-ban alapított egy kisebb buszos céget is, a B&B Travel Kft.-t, amelyből 2013-ban kiszállt. (A főleg gépjármű-kereskedelemmel és bérbeadással foglalkozó vállalkozás 2015-ben 500 millió forint nettó árbevételt ért el. A 2013-ban még 40 millió forintot termelő kétfős cég 2014-ben ugrott egy nagyot, amikor 1,55 milliárd forintos ajánlatával megnyerte a DAKK Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. húsz busz négyéves bérlésére kiírt közbeszerzését, amelyre egyedül jelentkezett.)
Az esetleges új belépőről lapunktól szereztek tudomást az évi 1,5 milliárdos piac jelenlegi szereplői. Toldi Annamária, a Program Centrum Kft. ügyvezetője szerint bárki legyen is az új versenyző, a tenderen egyedül nem indulhat, hiszen a kiírás szerint nem tehet ajánlatot olyan vállalkozás, amelynek az utolsó három lezárt üzleti évében – a szóban forgó szolgáltatásból származó – teljes nettó árbevétele nem érte el az 1,2 milliárd forintot. Vagyis új cég egyedül nem rúghat labdába, de lehet konzorciumban is pályázni, így elvileg társulhatnak valakivel. Egyelőre annyit lehet tudni, hogy a tenderen közösen indul a részben azonos érdekeltségbe tartozó Mr. Nilsz és a Program Centrum. Ezenkívül minden bizonnyal pályázik a maradék két régi szereplő is, a City Tour Hop on Hop off Kft. és a londoni Big Bus Ltd. tulajdonában lévő City Sightseeing.
A piac jelenlegi szereplői közül hárman (a Mr. Nilsz, a Program Centrum és a Big Bus) kezdettől fogva tiltakoznak a döntés ellen, azzal érvelve, hogy a piaci versenynél semmi sem biztosítja jobban a minőségi szolgáltatást. Ez ügyben még Orbán Viktorhoz is fordultak levélben. De nemcsak nekik, hanem a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH) sem tetszik a pályázat, a szervezet nem tartja versenyjogilag jó megoldásnak a piac monopolizálását, amelyről levélben értesítette is a fővárosi vezetést. A GVH arra is emlékeztette a címzettet, hogy 2008-ban már volt az akkori BKV-nak négy évre szóló kizárólagos szerződése az egyik szereplővel (a tenderen vélhetően most is induló City Tour Hop On Hop Off Kft.-vel), amelynek jogszerűségét erőfölénnyel való visszaélés, illetve tiltott versenykorlátozás valószínűsége miatt el is kezdte vizsgálni a hatóság. Az eljárást csak azért szüntették meg, mert felmondták a szerződést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.