BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszavette koronáját a VW

A dízelbotránytól eltekintve nem lehet oka panaszra a VW konszernnek, amely Kínának köszönhetően egy év után visszaszerezte első helyét az autógyártók között.

Ismét a Volkswagen csoport áll a globális autópiac első helyén, a németek 3,8 százalékkal több gépkocsit gyártottak tavaly, s 10,3 milliós darabszámukkal rávertek a 10,2 milliót készítő Toyotára. A legnagyobb ázsiai haszonjárműgyártót, a Hinót, valamint a kisautókat készítő Daihatsut magában foglaló Toyota csoport 2016-ban 0,2 százalékkal növelte eladásait

A harmadik helyen a korábbi évtizedek egyeduralkodója, a General Motors (GM) áll, bár összesített számaikat nem tették közzé, a kínai és az amerikai adatokat látva behozhatatlan az előnyük a mögöttük állókkal szemben.

A Volkswagent a 2015 szeptemberében az Egyesült Államokban kipattant, majd világméretűvé duzzadt károsanyag-kibocsátási botrány anyagilag megtépázta ugyan, de a vásárlók – a gigantikus bírságokat kirovó hatóságokhoz képest – elnézőek voltak. Szerencséjük is volt a németeknek, hiszen legnagyobb piacukra, Kínába legfeljebb a híre jutott el a botránynak, mivel ott minimális mennyiségben értékesítenek dízeleket.

Ennek megfelelően a VW csoport eladásai 12,2 százalékkal bővültek Kínában, ehhez az Audi és a Porsche modellek iránti fokozott kereslet is nagyban hozzájárult. A konszern az idén hárommillió fölé akarja növelni itteni eladásait. Euró­pában tavaly a VW konszern 3,5 millió személyautót értékesítve 3,5 százalékos bővülést ért el, a névadó márka megőrizte piacvezető helyét, félszázalékos visszaesés után 1,65 milliós eladott darabszámmal zárt december végén. Észak-Amerikában a dízelbotrány, Latin-Amerikában és Oroszországban a recesszió faragott le a forgalmából.

A Toyotánál az amerikai és a kínai forgalom keltett csalódást. A tengerentúlon a legnépszerűbb modellje, a Camry szedán eladásai estek váratlanul vissza, míg Kínában a piaci átlag alatti növekedést produkált – írja a Bloomberg.

A két vezető gyártó közötti versenyt az idén minden bizonnyal egy ember dönti el: Donald Trump, aki a hazai cégeket – így a GM-et, a Fordot és a Fiat Chryslert –, valamint azokat hozná helyzetbe, amelyek a gyártásukat az Egyesült Államokra fókuszálják. Az amerikai elnök a külföldön gyártott autókra 35 százalékos importvámot vetne ki, arra ösztönözve a cégeket, hogy termelőbázisukat – főleg Mexikóból – az USA-ba helyezzék át.

Ez a Toyotát érzékenyebben érintené, mint a VW-t, mivel a japánok függése Amerikától sokkal erősebb, mint a németeké. A Toyota igyekszik is Trump kedvébe járni, bejelentettek egy öt évre szóló, tízmilliárd dolláros amerikai fejlesztési tervet, munkahelyek ezreinek létrehozásával. Az új mexikói Corolla-gyár azonban csípi az elnök szemét, ott egymilliárd dollárért építenek évi kétszázezer autó kibocsátására képes, kétezer főt foglalkoztató üzemet. Más kérdés, hogy a Toyotának öt gyára is van az USA-ban, ahonnan évi 160 ezer autót exportál a világ negyven országába.

A VW csoportnak csak egy gyára van ott, a chattanoogai egységben jelenleg Passatok készülnek. De lehet, hogy Atlas és Tiguan hobbiterepjárókat is összeszerelnek majd ott, tekintettel arra, hogy a SUV-ok iránt hihetetlenül megnőtt az igény, s ebben a Toyota és a GM messze előzi a VW-t.

A világelsőségért vívott csatát még Martin Winterkorn, a dízelbotrányba belebukott VW-vezér hirdette meg tíz éve. A cél teljesült is, de mint azt Dietmar Voggenreiter, az Audi értékesítési igazgatója kijelentette, elmúltak azok az idők, amikor a rekordokat hajkurászták, ezért a 2025-ig tartó tervükben már konkrét célszámokat nem is fogalmaztak meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.