Tizenhárom könnyen elérhető, budapesti pékség láncot és újhullámos „alternatív” pékséget vizsgált a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE). Mivel a pékáruk esetében nem kötelező feltüntetni a terméken a részletes információt (pl. összetevők, allergének), vásárlóként az eladó tájékoztatására kell hagyatkoznunk.
A TVE azt vizsgálta, hogy milyen tájékoztatást kapnak a fogyasztók a pékségekben és a honlapjukon a termék összetételéről, adnak-e blokkot kérés nélkül, mibe csomagolnak, hol készül a pékáru, mennyire beazonosítható a termékek ára, tudnak-e egyértelmű válasz adni, ha valaki ételallergia miatt keres valamilyen “mentes” élelmiszert.
Az összes dobogós eredmény az újhullámos, alternatív pékségek közül került ki. A legmagasabb pontszámot, 5 pontot a Jacques Liszt érte el a helyben sütött termékek, a kielégítő helyszíni tájékoztatás és árfeltüntetés miatt, habár az internetes tájékoztatásért nem kapott pontot. A második 4,5 ponttal a Pipacs pékség lett, a helyben sütött termékek, kielégítő bolti tájékoztatás és informatív honlap miatt.
Harmadik helyen 4 ponttal a Bite Bakery Café áll, plusz pontot kapott, mert szintén mindent helyben sütnek friss alapanyagból, az árak egyértelműen a termék mellett vannak, és megfelelően tájékoztatják a vevőket.
Allergiások! legyetek résen!
A jogszabály szerint a szóban adott információ (legyen az összetevő lista vagy allergének) írásos változatának a pékségben is elérhetőnek kell lennie, ezt a vevő kérésére akár meg is kell tudni mutatni. „Sajnos a helyszíni írásos tájékoztatásra nem találtunk kifejezetten jó példát. Örültünk volna, ha lett volna egy helyben olvasható prospektus vagy plakát a termékek jellemzőiről, összetevőiről, vagy a pékség történetéről, esetleg még az alapanyagok származási helyéről, termelőjéről. Ez úgy tűnik egyelőre még nem jellemző” – írta a TVE.
Két pékséget az allergénekkel kapcsolatos pontatlan tájékoztatás miatt azonban nem is rangsoroltak, ugyanis a nem megfelelő tájékoztatásnak komoly egészségügyi kockázata is lehet a vevőre nézve. Volt, ahol nem tudtak tejmentes terméket ajánlani, holott a honlapjuk alapján van ilyen termékük. egy másik pékségben amikor gluténmentes terméket kértek a próbavásárlók, diabetikus terméket ajánlottak, ami a honlapjukon lévő, amúgy kiváló tájékoztatás alapján gluténtartalmú.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.