Hivatalosan április elején zárták le a Ustream integrációját, pár nappal később pedig bejelentették az IBM Lab létrehozását a cég fejlesztői kapacitására építve. Mivel foglalkoznak majd ebben a kutatás-fejlesztési központban? Mekkora beruházást jelent az elindítása?
Az IBM Budapest Lab a Ustream kutatás-fejlesztési központjának eddigi tevékenységét bővíti ki, a központ a Ustream korábbi csapatával az Andrássy úti irodában folytatja munkáját. A feladatuk az lesz, hogy új technológiákat fejlesszenek az IBM Cloud Video üzletág számára. A kollégák a többi IBM-egységgel együttműködve olyan kognitív megoldásokon dolgoznak, amelyek segítségével az ügyfeleink képesek lesznek még több adatot és információt kinyerni a videótartalmakból. A beruházásról, illetve a bővítésről nem oszthatok meg részleteket, de annyit elmondhatok, kiemelten fontos területről van szó, hiszen a felhőalapú online videó szegmens a becsléseink szerint 2019-re 105 milliárd dolláros piacot jelent majd.
Az IBM úttörő szerepet játszott a mesterséges intelligencia fejlesztésében, ám az elmúlt években több nagy technológiai cég is megjelent ezen a területen. Hogyan hatott ez a vállalatra?
Mi 2011-ben léptünk ezzel a világ nyilvánossága elé, Watson egy vetélkedőben mutatkozott be, ahol legyőzte a legjobb emberi játékosokat, demonstrálva, hogy megérti az emberi nyelvet, és hatalmas adatállományban is megtalál bonyolult összefüggéseket. Mi annyival előrébb tartunk, hogy már nemcsak a technológiát fejlesztjük, hanem az üzleti világba is elvittük azt. A kognitív technológia lényege, hogy képes megérteni az emberi beszédet, felismerni a neki mutatott képet. Hatalmas, nem strukturált adathalmazokban megtalálja az összefüggéseket, megérti őket, hipotézist állít fel és megindokolja, hogy miért azt a javaslatot tette. Eközben pedig tanul és okosabbá válik. Nem lehet csak általánosságban mesterséges intelligenciáról (MI) beszélni – minden egyes iparágra vonatkozóan meg van határozva, hogy a rendszernek milyen ismeretanyaggal kell rendelkeznie, hogy elindulhasson a tanulási folyamat. Watson esetében az első ilyen szegmens az egészségügy, azon belül is a rákkutatás volt, de azóta lényegében nincs olyan iparág, amelybe ne kezdett volna beletanulni. Ezt az IBM azokkal a partnerekkel együttműködve valósítja meg, akiknek adott szakterületen nagy tudásuk van. Az egészségügyben több egyetemmel és kórházzal rákkutatást végzünk, és a gyógyításban is megjelenik Watson. Szlovákiában az év elején írtunk alá egy szerződést egy 17 magánkórházat üzemeltető vállalkozással, ennek keretében Watson a rákgyógyításban ad tanácsot orvosoknak. Több millió tankönyv, orvosi dokumentum tudása már be van töltve. Lényegében az ő segítségével egy átlagos tudású orvos is olyan ismerethez fér hozzá, amely egy csúcson lévő onkológus szaktudásának felel meg.
Ez azt jelenti, hogy annak érdekében, hogy hatékony segítséget adjon, évekig kell felkészíteni Watsont?
Igen, egy-egy új terület esetében így van, és ettől a tanulástól tud igazán értéket teremteni. Most már olyan területeken is bevetik, mint például a csalásfelderítés bankokban, vagy a Hilton szállodalánc, ahol portásként beszélgetni lehet Watsonnal, de a KPMG-vel együttműködve már az üzleti és az adótanácsadásban is megjelent.
Mi kell ahhoz, hogy közép-, kis-, mikrovállalkozási szinten is alkalmazni lehessen a mesterséges intelligenciát?
Watson képességei felhőalapú szolgáltatásként mindenki számára elérhetők. Bár chatbot szolgáltatásra is lehet használni, ennél sokkal többre képes. Watson már hagyományos alkalmazásokban is megjelenik – például az IBM kereskedelmi és marketingmegoldásaiban. Képes megérteni ügyfélszokásokat, felismerni érzelmeket, emellett fórumokon, interneten megjelenő fogyasztói véleményeket tud elemezni, segítségével javítható a vásárlói élmény vagy a termék minősége. Arra is megtanítjuk Watsont, hogy különböző témákban tudjon beszélgetni. Az autóiparban például nemcsak a gyártás hatékonyságának növelésére alkalmazható. A GM-mel és BMW-vel olyan jellegű fejlesztésen dolgozunk, amelynek célja a vezetés élményének és biztonságának növelése. Az MI megismeri a sofőr vezetői stílusát, szokásait és azt, hogy merre jár. Így lényegében útitársunk tud lenni, meg lehet vele beszélni, hogy az időjárástól függően milyen útirányt válasszunk, hol érdemes parkolni, illetve ízlésünktől függően melyik étterembe érdemes betérnünk.
A digitális átállás kulcsfontosságúvá vált a vállalkozások számára, mik jelentik a legnagyobb kihívásokat?
Az, hogy megjelennek olyan diszruptív technológiák, mint a felhő vagy a gépi tanulás, a nagy mennyiségű adatok újszerű feldolgozása, az MI, és ezek az üzleti folyamatok egészének újragondolására, átformálására késztetnek minket. Teljesen új üzleti modellek is megjelennek, amelyekre korábban nem is gondoltunk, mint például a megosztáson alapuló gazdaság, a sharing economy. Ez minden iparágat érint. Egy másik kulcsfontosságú kihívás az adatok védelme. A digitalizációban ez fokozottan kiemelt területté válik, hiszen az adat vagyon, nagy értéke van. Biztonságosan és kontrollált módon kell kezelni. A szabályozási környezet ezen a területen még képlékeny, most alakul, de fontosnak tartom, hogy olyan jogszabályok szülessenek, amelyek nem gátolják az innovációt, a technológia nyújtotta lehetőségek kihasználását, miközben persze megvédjük a felhasználókat és adataikat.
Üzleti szempontból hogy sikerült az IBM Magyarországnak a múlt év?
Sikeresnek értékelem az elmúlt évet; itthon is a globális szinten stratégiainak számító területek nőttek leginkább, vagyis a felhőalapú, az adatfeldolgozási és a biztonsági szolgáltatások.
Megkerülhetetlen témává vált az IT-piacon az informatikushiány, mennyire jelent ez problémát az IBM számára?
Valóban jelentősen megnövekedett a kereslet az IT-szakemberek iránt a munkaerőpiacon. Mi a felvétel során elsősorban a képességekre helyezzük a hangsúlyt, és azokon a területeken, ahol szükséges, a szaktudást saját oktatással fejlesztjük a megfelelő szintre. Az informatikusok tudása alapvetően jó, ezt az is mutatja, hogy az IBM is többfajta feladatot helyez Magyarországra. Az áprilisban megnyitott IBM Budapest Labben is a világ élvonalába tartozó technológiai fejlesztés folyik. Fontosnak tartom az informatikai szektor szereplői és az oktatási intézmények, a kormányzat közötti együttműködést, és ebben mi is szerepet vállalunk annak érdekében, hogy rendelkezésre álljon a megfelelő szaktudás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.