Január 1-jétől 27-ről 5 százalékra csökkent a sertés élelmezési célra alkalmas vágási melléktermékének és belsőségének áfakulcsa. A változás nem jelent olyan mértékű könnyebbséget a termékpálya szereplőinek, mint négy éve az élő és félsertés, majd két évvel később a sertéstőkehús áfájának csökkentése, hiszen súlya jóval kisebb a feldolgozásban és a fogyasztásban is. A KSH adatai szerint a belsőségek – amelybe nem csak a sertés idesorolható részeit számítják bele – csupán 0,13 százalékos súlyt képviselnek a fogyasztásban, miközben a kenyér például 1,35, az élelmiszerek pedig összesen 23,25 százalékot. Egy kis vágóhíd üzemeltetője azt mondta a Világgazdaságnak, hogy a belsőség értékesítése sokszor bizonytalan, és disznónként legfeljebb ezer forint bevételt biztosít. Neki többet jelentene, ha a szarvasmarhánál is továbbvinné a kormány az áfacsökkentést, mert míg ott például az élő vagy a negyedelt marhára kedvezményes az adókulcs, a bontott húsra már nem.
Az áfacsökkentés célja a feketegazdaság visszaszorítása, ezzel a legálisan működő hazai vállalkozások versenyhelyzetének javítása, az érintett termékek forgalmának növelése, egyben a lakossági terhek csökkentése – foglalta össze a Világgazdaság érdeklődésére a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). Az elmúlt évek élelmiszeráfa-csökkentései a köztestület szerint a várakozásnak megfelelő eredményeket hoztak. Több esetben mentőövet dobtak az adott ágazatnak, a baromfinál a madárinfluenza okozta krízisből való gyorsabb felállást, a sertésnél pedig a piaci válság túlélését és a fogyasztói árak elszabadulásának megakadályozását is jelentette az adómérséklés.
A NAK számításai szerint, ha valamennyi élelmiszernél 5 százalékos áfa lépne életbe, az az első körben majdnem 240 milliárd forint bevételkiesést okozna a költségvetés számára. Ez pedig nagyságrendileg annak felel meg, mintha a 27 százalékos áfakulcsot egységesen
1 százalékkal mérsékelnék. E szám viszont nem tartalmazza azt az összeget, melyet a piacfehéredés, illetve a fogyasztásnövekedés hozna, ami megfelezné a költségvetési igényt, közelítőleg 150 milliárd forintra. A büdzsé teherbíró képessége miatt a NAK az ütemezett csökkentésre tett javaslatot, kezdetnek olyan ágazatokban, ahol az adómérséklés a feketegazdaság visszaszorulását, illetve a versenyképesség növekedését hozhatta magával. Ezért kezdődött a folyamat az állattartó termékpályákon, kiemelten a sertéságazatban – közölték a NAK szakértői.
Itt ugyanis az EU-átlagnál több mint kétszer magasabb volt az áfakulcs, így az ágazat a külföldről beáramló sertéshústermékekkel a feketegazdaság és -kereskedelem melegágya lett; ennek mértékét akkor 40 százalék körülire tették. Az élő sertés és félsertés áfakulcsmérséklésének hatására tisztult az élő állatok piaca, egyértelműek a fehéredés jelei. Az elmúlt négy évben tudniillik a hivatalos statisztikában megjelenő éves sertésvágásszám több mint 25 százalékkal növekedett, miközben az állomány gyakorlatilag stagnált, és a külkereskedelmi forgalom sem változott érdemben. A szakértők szerint ezzel a transzparens – és így feltételezhetően adózó – csatornákra került a levágott sertések közel harmada, amelyek korábban a szürkegazdaság keretei között kerültek a fogyasztókhoz.
2014. január 1-jétől: élő és félsertés
2015. január 1-jétől: élő és vágott szarvasmarha, juh és kecske
2016. január 1-jétől: sertéstőkehús
2017. január 1-jétől: baromfihús és tojás, valamint a friss (nem UHT, nem ESL) tej
2018. január 1-jétől: étkezési és telepítési célú hal, sertésbelsőségek
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.