A napokban úgy fogalmazott egy sajtóeseményen, hogy már többször bebizonyították, a Wizz Air Magyarország nemzeti légitársasága. Ezzel Michael O’Learynek, a Ryanair vezérigazgatójának üzent, aki szerint vesztésre állnak a budapesti és a hazai piacon egyaránt?
Nem tudom, kinek mit oktattak matematikából, de nekem azt tanították, hogy a 38 több a 26-nál. Nekünk 38 százalékos részesedésünk van a magyar piacon, míg a versenytársunknak 26. Tehát mi nemcsak jól tudunk, de szeretünk is versenyezni, és ez a jövőben sem lesz másként.
Mi a véleménye arról, hogy a magyar kormány visszaállamosítja a Budapest Airportot, és a francia Vinci SA kisebbségi tulajdonosává, illetve szakmai üzemeltetőjévé válik a jövőben?
Személy szerint azt gondolom, hogy jó törekvés a stratégiai fontosságú infrastruktúrát nemzeti vagy állami tulajdonban tudni. Fontos kiemelni, hogy nem egyedi esetről van szó, a nemzetközi gyakorlatban többször volt már ilyenre példa. Az üzemeltetés kapcsán úgy tudom, a tárgyalások előrehaladott állapotban vannak. Szakmailag jó döntésnek tartom, mert egy nemzetközi reputációval bíró, professzionális üzemeltetőt próbál megcélozni a kormány.
Milyen lesz a húsvéti szezon? Mennyire erős a kereslet a repülőjegyek iránt? A gazdasági nehézségek ellenére továbbra is jellemző-e a pozitív jegyárkörnyezet a Wizz Air számára fontos régiókban?
Azt tapasztaljuk, hogy nem tört meg az emberek utazási kedve, sőt, továbbra is kifejezetten szeretnek utazni, ugyanakkor nem mindenki hajlandó a magas jegyárakat megfizetni.
Ez nyilván az előnyünkre válik, mert mi lényegesen kedvezőbb feltételekkel és alacsonyabb árakkal tudunk repülőjegyeket kínálni az utazni vágyóknak.
A kereslet a Wizz Air iránt folyamatosan növekszik, jelenleg körülbelül 60 százalékkal többet repülünk, mint a koronavírus-járvány előtti időszakban.
Az európai légi közlekedés viszont még csak a Covid szintjén van, sőt, egy kicsit inkább alatta. A tavalyi 24 százalékos növekedésünket idén megfejeljük egy újabb 15 százalékos bővüléssel Magyarországon. Tehát mi azt látjuk, hogy óriási a kereslet a Wizz Air szolgáltatásaira.
Százharmincszor elmentek Kínába a Covid alattVáradi József emlékeztetett, hogy nem most lettek Magyarország nemzeti légitársasága, mindig is azok voltak – jogi értelemben véve és jelképesen is. Példaként felhozta, hogy a Wizz Air
|
Mikorra várható a Pratt and Whitney hajtóművek biztonsági felülvizsgálatának a lezárása? Kapott-e már kártérítést a Wizz Air, illetve mikorra várható a Concorde becslése szerinti százmillió eurós kompenzáció?
A kártérítést folyamatosan kapjuk, egy fair megállapodás született a Pratt & Whitney és a Wizz Air között a pénzügyi kártérítésre vonatkozóan. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy mi nem a kompenzációs csomagokban vagyunk érdekeltek, hanem a repülésben. Tehát mi repülni akarunk a repülőgépeinkkel, szállítani az utasainkat, és különböző lépéseket tettünk azért, hogy a kapacitásainkat megvédjük a piacon.
Folyamatosan veszünk át új repülőgépeket, csak a következő 12 hónapban körülbelül 40-et, közben pedig meghosszabbítjuk a jelenlegiek életciklusát, és próbálunk piaci alapon flottát bővíteni, hogy minél kevesebb érződjön a háttérben zajló átvizsgálási ügyekből.
Nem számolunk azzal, hogy csökkennek a kapacitásaink, sőt, inkább valamelyest növekedni fognak. Magyarországon pedig abszolút növekszünk, prioritást élvez számunkra a hazai piac.
Nem érinti a Boeing-botrány a Wizz Airt, mégis kap kárpótlástNoha a Wizz Air kizárólag Airbus-flottát üzemeltet, így nem érinti a Boeingre elrendelt repülési tilalom, ám így is megégette magát az Airbus A321neo típusú repülőgépek hajtóműhibája miatt. Váradi József korábban azt mondta, a márciusban véget érő pénzügyi év során 40-50 gépet kell földre parancsolniuk, hogy ütemterven kívüli karbantartást végezzenek rajtuk. A légitársaságot a hajtóműveket gyártó Raytheon Technologies Corporation (RTX) anyagilag „tisztességesen kárpótolta”, ám az ellenőrzések elhúzódása ennek ellenére mégis keményen sújtja, mivel az egész iparág az anyagellátás akadozásával küzd. |
Megdobhatja-e a keresletet az idei labdarúgó-bajnokságra indított különjárataikra, ha Németország tényleg határellenőrzést vezet be a torna idejére?
Egészen biztos, hogy nőni fog a kereslet irántuk, bár tulajdonképpen ezek a szurkolójáratok gyakorlatilag már beteltek. Most vizsgáljuk a lehetőségét annak, hogyan tudunk további járatokat indítani azok számára, akik élőben szeretnék látni a meccseket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.