A nyári időszakban a gyermekek a megszokottnál is több időt tölthetnek a digitális térben, többek között videó- és mobiljátékok előtt. Ezek lehetnek „fizetősek” vagy „ingyenesek”. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megpróbál segíteni a szülőknek, hogy mire vigyázzanak, amikor a gyermekük nagyon belemerül a mobiltelefonba.
A GVH az elmúlt időszakban egyre nagyobb figyelmet fordít arra, hogy felhívja a fiatal korosztály figyelmét a digitális térben előforduló veszélyekre. Ennek keretében 2023-ban átfogó gyorselemzésben vizsgálta meg a mobiltelefonokra letölthető, gyerekeket célzó játékok piacát. A vizsgálat megállapításai, valamint a GVH saját tapasztalatai alapján a hivatal összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat és tanácsokat, amelyekkel elkerülhető, hogy a gyermekek bedőljenek az esetleges megtévesztő ajánlatoknak, és a szülők meg tudják védeni gyermekeiket a videójátékok káros hatásaitól.
A GVH fontosnak tartja, hogy a digitális világban rejlő veszélyekről minél több helyen, így az iskolákban is szó essen, ezért az idei évben elindított Digitális Tudatosság Programjában is kiemelten foglalkozik a témával.
Mára a digitális (online) játékok piacán több ezer, különböző igényeket kiszolgáló alkalmazás közül lehet választani. Az ezek közötti eligazodást segíti az Egységes Európai Játékinformációs Rendszer (PEGI). A korhatár-besorolási rendszer a filmekhez, tévéműsorokhoz hasonlóan egyértelmű és könnyen érthető útmutatást ad a fogyasztóknak, a szülőknek arról, hogy az adott játékot tartalma (nyelvezete, erőszak vagy szexualitás jelenléte, annak megjelenítési formája) alapján hány (3, 7, 12, 16 vagy 18) éves korig nem ajánlják.
A héten napvilágot látott rengeteg adat a Sony és a Microsoft konzoljairól és játékairól: PS5 látszólag lekörözte az Xbox Series konzolokat, ám a Microsoft is előállt pár meglepetéssel. A PlayStation és az Xbox közötti konzolháború már évtizedek óta tart, és az elmúlt években nemigen akart élre törni egyik fél sem.
Ahogyan az online tér egyre több területén, úgy a játékokban is egyre gyakrabban jelennek meg olyan digitális megoldások, amelyeknek célja, hogy a fejlesztő számára előnyös módon befolyásolja a játékosokat, elsősorban úgy, hogy minél több időt és pénzt fordítsanak egy játékra. Ilyen trükkök lehetnek például a játékban, ha
Mivel az ingyenesen letölthető játékalkalmazások fő bevételi forrását a reklámok jelentik, a készítők elsődleges célja a minél több letöltés és ezzel új játékosok szerzése. A játékosok számának növelése azért is áll érdekükben a fejlesztőknek, mert a felhasználók adatainak értékesítéséből is szereznek bevételeket.
A GVH gyorselemzése alapján az ingyenesen letölthető játékokban használt leggyakoribb manipulatív eszközök a következők:
Mindezek az eszközök fokozottan hatnak a gyermekekre, akik korlátozottabb ismereteikből adódóan hiszékenyebbek és koruknál fogva tapasztalatlanabbak, könnyebben válhatnak a megtévesztések áldozatává.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.