- A KIOP keretében a 2004-2006-os időszakban összesen 112,3 milliárd forint használható fel környezetvédelmi és infrastrukturális célokra. Milyen a pályázati érdeklődés?
- Rendkívül nagy érdeklődés mutatkozott a KIOP pályázatok iránt az elmúlt időszakban. Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy a lekötöttség jócskán meghaladja az időarányos részt, ugyanis egy év alatt a 2004 és 2006 között felhasználható teljes támogatási keret több mint felét, közel 73 milliárd forintot sikerült odaítélni a pályázók részére. A támogatott projektek értéke mintegy 95 milliárd forint, s arra számítunk, hogy a nyertesek idén - a projektek megvalósulásának ütemezésének megfelelően - tízmilliárd forint-hoz ténylegesen hozzájuthatnak. Mindebben segítségünkre van két közreműködő szervezetünk a KvVM Fejlesztési Igazgatósága és az Energia Központ Kht.
- Kik részesülhetnek a KIOP forrásaiból?
- A KIOP jellegénél fogva elsősorban az állami szektort, s azon belül is főként az önkormányzatokat segíti fejlesztési elképzeléseik megvalósításában. Ennek megfelelően a rendelkezésre álló keret 62 százaléka a közszféra számára lett elkülönítve, igaz, a fennmaradó 38 százalék terhére a magánszektorban tevékenykedők is komoly segítséghez juthatnak.
- A környezetvédelemre és energiatakarékosságra szánt 43,6 milliárd forintból több mint 33 milliárd forintot nyílt pályázatok útján osztanak szét. Eddig melyek voltak a slágertémák?
- A program első évében az Irányító Hatóság a legtöbb támogatást, 15,6 miliárd forintot a szennyvízelvezetés és -tisztítás területére ítélték meg, ahol öt pályázatot részesítettek támogatásban. Ugyanakkor szám szerint a legtöbb - tizenkettő - nyertes pályázó az energiagazdálkodás környezetbarát fejlesztése témakörből került ki, akik együttesen 1,7 milliárd forint támogatásban részesültek. Mindezek mellett az egészségügyi és építési-bontási hulladékok kezelése területén 2,9 milliárd, az ivóvízminőség területén 475 millió, az állati hulladékok kezelése témakörben pedig 57 milió forint támogatás odaítéléséről született döntés. A beérkezett igénylések száma egyébként olyan magas volt, hogy tavaly november 10-étől a szennyvízelvezetés és -tisztítás, majd idén január 31-étől az egészségügyi és építési-bontási hulladékok kezelése témakörben is fel kellett függeszteni a pályáztatást.
- Mikor indulhatnak a támogatásban részesített projektek?
- Arra számítunk, hogy a témakörök többségénél 2005-ben indulhat el az első projektek kivitelezése, amelyek 2006-2007-ben fejeződhetnek be. Az energiagazdálkodás környezetbarát fejlesztése témakörben gyorsabb a projektek lebonyolítása, így például a budapesti közvilágítás korszerűsítésére megítélt 133,8 millió forint felhasználásával tavaly már több mint 7 ezer fényforrást cseréltek le a fővárosban.
- Korábban sok kifogás merült fel a pályáztatás nehézkessége miatt.
- Az első tapasztalatok megszerzése után, a beérkező igényeket figyelembe véve, több változtatást is végrehajtottunk a pályázati feltételek egyszerűsítése érdekében. Ezek közül a legfontosabbak közé tartozik, hogy az önkormányzatokat mentesítettük a biztosítékadási kötelezettség alól, a pályázatok átfutási idejét 60 napra csökkentettük, az energiagazdálkodás témakörben eltöröltük az egyéves cégbejegyzési korlátot, a környezeti kármentesítés és az állati hulladékok kezelése területén pedig a pályázók körét is bővítettük.
- Milyen fejlesztések valósulhatnak meg a központi környezetvédelmi projektek keretében?
- A központi programok a beruházások jellege és volumene miatt nem kerültek a nyílt pályázatok közé, s ezekre a fejlesztésekre a környezetvédelem területén a 2004-2006-os keretből összesen 10,25 milliárd forint költhető el. Április 25-én három központi környezetvédelmi projekt támogatási szerződésére került aláírás. Ezek közül a legnagyobb összeget, mintegy 6,2 milliárd forintot a Cigándi tájgazdálkodási és árvízvédelmi programra lehet felhasználni, amely a Tisza-völgy árvízvédelmét és vidékfejlesztését célzó Vásárhelyi-tervbe illeszkedik. Emellett további közel egymilliárd forint támogatást használhat fel a Hortobágyi, a Kiskunsági és a Körös-Maros Nemzeti Park a Natura 2000 hálózathoz tartozó földterületek vásárlására, 430 millió forintot pedig levegőszennyezés és a zajszennyezés mérését célzó projektekre ítéltek oda.
- Mi a helyzet az infrastruktúra területével?
- A KIOP-on belül a közlekedési projektek központi programokként valósulnak meg, s ezekre 64,2 milliárd forintot lehet felhasználni a 2004-2006-os keretből. Ezen belül a támogatásokat a főúthálózat műszaki színvonalának emelésére, valamint a környezetbarát közlekedési infrastruktúra fejlesztésére lehet elkölteni. Az első témakörben az Útgazdálkodási és Koordinációs Igagatóság, mint végső kedvezményezett tavaly 22 projektjavaslatot nyújtott be, s ezek közül a közreműködő hatóságok 15-re ítéltek meg támogatást, összesen 44,8 milliárd forint értékben. A fejlesztések célja az infrastrukturális feltételek javítása a regionális és régióközi közlekedési kapcsolatok fejlesztése érdekében, valamint a gazdaságilag elmaradott térségek elérhetőségének javítása, beleértve a leszakadással fenyegetett és a fejlettebb térségek közötti kapcsolatok javítását is. Ezzel párhuzamosan a környezetbarát közlekedési infrastruktúra fejlesztése témakör célja a közúti forgalom túlterheltségének és környezetterhelésének csökkentése, az elővárosi vasúti szolgáltatások fejlesztése, továbbá a tranzitforgalom csökkentése a vízi és közúti közlekedési kapcsolatok kiépítésével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.