Az Európai Unió napjainkra a világ egyik legjelentősebb gazdasági térségévé vált, amelynek célja, hogy 2010-re a legdinamikusabban fejlődő régiójává váljék. Ehhez létfontosságú, hogy az EU immár 25 tagállama között fennálló jelentős gazdasági és társadalmi különbségek ne erősödjenek tovább, s erre a közösség az elmúlt évtizedekben speciális politikákat és eszközöket hozott létre. Ezek közül az egyik legmeghatározóbb az EU regionális politikája, amelynek fő célja a regionális fejlettségbeli különbségek mérséklése a közösségi költségvetésre támaszkodva. Az erre szánt közösségi források a strukturális alapokban jelennek meg, amelyből pályázatok útján nyerhető támogatás.
A strukturális alapok forrásait azok a régiók vehetik igénybe, ahol az egy főre jutó GDP nem éri el a közösségi átlag 75 százalékát, a támogatások fogadásához pedig minden tagországnak egy stratégia szintű nemzeti fejlesztési tervet (NFT) kell készíteni. Magyarországon az NFT-ben megjelölt legfontosabb cél az életminőség javítása, amelyhez versenyképesebb gazdaságra, a humánerőforrások jobb kihasználására, jobb minőségű környezetre és kiegyensúlyozottabb regionális fejlődésre van szükség. A célok pontosabb meghatározására öt operatív program készült, s ezek alapján írhatók ki a strukturális alapok társfinanszírozásával megvalósuló pályázatok is.
Az operatív programok közül a környezetvédelmi feladatok teljesítésére és a környezetbarát infrastruktúra fejlesztésére vonatkozó célokat a Környezetvédelem és Infrastruktúra Operatív Program (KIOP) határozza meg. Ezen belül a környezetvédelem témakörhöz (prioritáshoz) a vízminőség javítása, az állati hulladék kezelésének fejlesztése, az egészségügyi és építési bontási hulladékok kezelése, a környezeti kármentesítés az ivóvízbázisok védelem érdekében, az energiagazdálkodás környezetbarát fejlesztése, a természetvédelem és fenntartható árvízvédelem, valamint a levegőszennyezés és zajterhelés mérséklése intézkedések tartoznak. A közlekedés prioritás alá a főúthálózat műszaki színvonalának javítása és a környezetbarát közlekedési infrastruktúra fejlesztése tartozik.
A környezetvédelmen belül az első öt témakörben nyílt pályázatokat hirdettek meg. Emellett az utolsó két környezetvédelmi témakörre és a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére elkülönített forrásokat központi projektek keretében használják fel. A 2004-2006 között a KIOP keretében 43,6 milliárd forint áll rendelkezésre a környezetvédelmi prioritásokra, s ezen belül a nyílt környezetvédelmi pályázatokra 28,196 milliárd, az energetikai pályázatra pedig további 5,2 milliárd forint használható fel. A pályázatok kedvezményezettjei az önkormányzatok és a központi költségvetési szervek, továbbá egyes témákban gazdasági társaságok, egyesületek, egyházak és alapítványok is elindulhatnak. A megfelelő mennyiségű és minőségű jelentkezés érdekében az Irányító Hatóság 2004 július 15-től a környezetvédelmi, majd 2004 szeptember 15-étől az energetikai pályázatoknál is áttért a folyamatos pályáztatásra. Ezzel párhuzamosan a központi környezetvédelmi projektek a természetvédelem erősítését, valamint a Tisza-völgy árvízvédelmének és a zaj-levegő monitoring fejlesztését célozzák.
A közlekedési infrastruktúra fejlesztése prioritás teljes egészében központi konstrukcióként valósul meg. A 2004-2006-os időszakra mintegy 64,2 milliárd forint támogatási összeg áll rendelkezésre. Ezen belül a főúthálózat műszaki színvonalának emelése témakörben az utak nagyobb tengelyterhelésének elérését, elkerülő és tehermentesítő utak építését, továbbá a főúthálózat kapacitásának növelését szolgáló projektek kaphatnak támogatást. Emellett a környezetbarát közlekedési infrastruktúra témakörben az elővárosi közösségi közlekedés, valamint az intermodális központok közlekedési kapcsolatainak fejlesztése élvez elsőbbséget.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.