BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszatér a bizalom

A madárinfluenza-pánik az utóbbi két hétben többnyire lekerült a címlapokról, már nem borzolják a kedélyeket a világjárvány víziói. A magyar állat-egészségügyi ellenőrzési rendszer, a szigorú biztonsági előírások jól vizsgáztak. Sajnos az indokolatlan riogatás kártételeivel immár kizárólag a magyar baromfiipar küzd, s e harcban nem közömbös, hogy a vásárlók bizalma mennyi idő alatt, s milyen fokon áll helyre. Ebben a helyzetben arra voltunk kíváncsiak, milyen attitűd olvasható ki az aktuális fogyasztói döntésekből. Az alábbi kérdésekkel kerestük meg a Tesco, a Spar és a CBA képviselőit, valamint egy kis hentesüzlet tulajdonosát.

Danks Emese, a Tesco Globál Rt. kommunikációs vezetője

1. Üzletláncunk a pánik kitörése óta együttműködik a Baromfi Termék Tanáccsal, s e kooperáció keretében minden áruházában alkalmas helyen feltünteti, hogy ellenőrzött magyar baromfit forgalmaz, mind a csomagolt, mind a friss áru esetében. A Termék Tanács további tájékoztató tevékenységet is folytathat áruházainkban, úgyhogy minden vásárló, akit élénkebben kezdtek érdekelni ezek az élelmiszer-biztonsági kérdések, hozzájuthat a szükséges információkhoz.

2. Vásárlóinknak nem is kell külön preferálniuk a hazai termékeket, mivel a Tesco Globál Rt. kizárólag magyar baromfitermékeket értékesít.

3. A fogyasztók vásárlási szokásait vizsgálva minimális elmozdulás érzékelhető a félkész szárnyastermékek irányába: megnőtt a kereslet a különféle félig elkészített, fagyasztott produktumok iránt, népszerűek a töltött, rántott szárnyasételek, valamint jelentősen megnőtt a baromfimellfilék iránti érdeklődés, a comb és az egész szárnyas iránti kereslet ellenében.

4. Az ijedtségen túljutott vásárlóknak és az ünnepi készülődésnek köszönhetően a következő hetekben növekvő forgalomra számítunk.

Laber Zsuzsa, a Spar Magyarország Kft. kommunikációs vezetője

1. A SPAR Magyarország Kft. teljes hálózatában – a SPAR szupermarketekben, az INTERSPAR hipermarketekben és a Kaiser’s szupermarketekben – ellenőrzött magyar baromfit kínál a fogyasztók számára. A szükséges információt feltünteti a termékeken, továbbá a szórólapokon, az újsághirdetésekben és teljes médiamegjelenéseiben is.

2. A megfigyelések alapján egyértelműen kijelenthető, hogy a magyar vásárlók a hazai baromfit részesítik előnyben – miként a vásárlói bizalom más termékek esetében is a magyar gyártókat hozza előnybe.

3. A vásárlók egyre inkább a csomagolt, előkészített és magasabb értékű termékeket keresik. A kedvező ár mellett egyre fontosabbá válnak a minőségi márkatermékek, és a nyomonkövethetőség szempontja, amelyben a SPAR élen jár.

4. Az elkövetkező ünnepi időszakot hagyományosan magas forgalom jellemzi. A karácsonyi asztalokról nem hiányozhat a magyar pulyka. A fogyasztók bizalmát megtartottuk és ennek megfelelően magasabb forgalmat várunk az év utolsó hónapjában, mint az elmúlt években.

Neubauer Katalin, a CBA Kereskedelmi Kft. kereskedelmi vezérigazgatója

1. Nagyon gyorsan reagáltunk, már az első ijedelmeknél elhelyeztük a CBA-üzletekben saját grafikájú feliratainkat, melyek szerint „Ebben az üzletben csak ellenőrzött magyar baromfit forgalmazunk”. Éppen a napokban egyeztünk meg a Baromfi Termék Tanáccsal abban, hogy elhelyezzük az általuk készített tájékoztató szórólapot boltjainkban a baromfipultoknál és a bejáratnál is – teljes hálózatunkban.

2. A pánik kialakulásától kezdve lényegében csak magyar baromfit tudunk eladni, más származási helyről érkezett szárnyastermékek iránt alig van kereslet. A vevők érdeklődnek, kifejezetten keresik a magyar terméket, sokat erősödött a vásárlói tudatosság ebből a szempontból.

3. A minőségibb, nagyobb fokban feldolgozott termékek forgalmát azért alapvetően a fizetőképes kereslet határozza meg. Az bizonyos, hogy van egyfajta minőségi érdeklődés. Érdekes, hogy a feldolgozott termékeket az alaptalan riadalom idején sem érintette az értékesítés visszaesése, ez csak az előhűtött termékeknél jelentkezett, a csirkénél inkább, a pulykánál például alig. Mára pedig szépen jön vissza a fogyasztás az előhűtött árunál is.

4. Ha nem lesz semmilyen mondvacsinált botrány, akkor mindenképpen normalizálódást várok az évnek ebben a számunkra legfontosabb időszakában. Az ellenőrzött, minőségi jelleg nagyon fontos szempont lett, s ennek hangsúlyozásában mi is élen kívánunk járni.

Kós Balázs, hentesbolt-tulajdonos (Kispesti piac)

1. Én a boltomban kizárólag magyar baromfit árusítok és ezt büszkén hirdetem is, elég ha csak ránéz a pultra – a dekoráció, a zászlók, a szalagok ezt egyértelművé teszik. Ezenkívül azt is láthatja itt mindenki, hogy rendelkezem a megfelelő minőségbiztosítási (HACCP) tanúsítvánnyal, ennél több magyarázat nem kell.

2. Aki nálam vásárol, jól tudja, hogy itt hazai terméket kap. Az a tapasztalatom, hogy az elmúlt időben, leginkább az utóbbi egy évben egyre többen tartják fontosnak, hogy az általuk vásárolt baromfi ellenőrzött hazai legyen. Kérdezik is, de általában elég, ha csak körülnéznek.

3. Az biztos, hogy évről évre több fogy a csirkénél drágább libából, kacsából, pulykából. A Márton-nap környékén a liba kereslete nőtt meg erősen, s ez majd a karácsonyi ünnepek közeledtével is érezhető lesz.

4. Én még a visszaesést sem éreztem meg olyan nagyon, aki nálam vásárol, az elég sok éve jár ide, és nem feltételezi, hogy olyasmit adnék el neki, amiben nem lehet megbízni. Ha nem lesz újabb pánikkeltés, karácsonykor már emlékeznem sem kell a nehezebb októberre. Ehhez persze az kell, hogy most már ne vezessék félre az embereket.

1. Feltüntetik-e a szárnyast kínáló polcok körül, vagy valahol az áruházban, boltban, hogy ellenőrzött magyar baromfit forgalmaznak?

2. A vásárlók előnyben részesítik-e a magyar termékeket?

3. Mit keresnek a fogyasztók: látszik-e elmozdulás a minőségibb vagy a magasabb fokban feldolgozott termékek felé?

4. Milyen forgalomra számít a következő hetekben?

Válaszaikat a kérdések sorrendjében közöljük.



2. A vásárlók előnyben részesítik-e a magyar termékeket?

3. Mit keresnek a fogyasztók: látszik-e elmozdulás a minőségibb vagy a magasabb fokban feldolgozott termékek felé?

4. Milyen forgalomra számít a következő hetekben?

Válaszaikat a kérdések sorrendjében közöljük. Erősek a hagyományok: Márton-napon libát eszünk A baromfifogyasztás ingadozása nem csak a csirkére és pulykára volt hatással, hanem a Magyarországon tradicionális ételnek számító libára is.

Kérdésünkre a Merián Orosháza Rt. képviselője elmondta, hogy a madárinfluenzával kapcsolatos rémhírek felröppenése nagyon rossz időpontban érkezett az előhűtött libát termelők és forgalmazók számára. E libatermékek fogyasztása ugyanis alapvetően két időszakra összpontosul: a Márton-nap (november 11.) köré és karácsonyra, az év további részében csak kisebb mennyiségben fogy ez a fajta szárnyas. Az export visszaesésével kapcsolatos félelmeik végül alaptalannak bizonyultak, mivel az előrejelzéseknél jóval több, mintegy 100 tonna előhűtött libát rendeltek külföldről Márton-nap környékére. Végsősoron az utóbbi hónapokban kibontakozott madárinfluenza-pánik a Merián Orosháza Rt. érdekeltségébe tartozó forgalmazást nem befolyásolta negatívan sem a külső, sem a belső piacokon: a vásárlók nem vesztették el bizalmukat a magyar áruban.

A víziszárnyasok másik jelentős magyar forgalmazója, a Hungerit Baromfifeldolgozó és Élelmiszeripari Rt. is megerősítette, hogy a baromfi-influenza kitörésével kapcsolatos találgatások megjelenésétől számítva nagyjából 3 héten át 10%-os visszaesést tapasztaltak az előhűtött csir-ketermékek értékesítésében. A továbbfeldolgozott termékeknél ez a tendencia nem mutatkozott, az értékesítés változatlan szinten zajlik máig, sőt, ez most már az előhűtött termékekről is elmondható. Az export értékesítés az eltúzott pánikkeltés ellenére az előzetes elképzeléseknek megfelelően alakult mind a mélyfagyasztott, mind a hagyományos Márton-napi előhűtött termékek körében. A partnerek mennyiségi előrejelzései nem adnak okot aggodalomra a karácsonyi előhűtött termékek (liba, liba darabolt, kacsa) vonatkozásában sem. A továbbfeldolgozott, panírozott és sültkacsa-termékek értékesítése is zavartalan.

A magyar víziszárnyasok iránti érdeklődés élénk, megnyugtatóan alakulnak a 2006-os rendelések.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.