Az elképzelés értelmében 2012 végétől indulna a rendszer bevezetése, elsőként a tehergépjárműveknél. A személygépkocsikra 2013-tól kerülne sor, és a tervek szerint legkésőbb 2016-ra az öszszes személy- és teherautóra, illetve motorkerékpárra kiterjesztenék a minden megtett kilométer utáni fizetési kötelezettséget – írja a Die Presse. A járművekbe szerelt GPS-követő folyamatosan küldené az információt a megtett útról egy irányítóközpontba, amely automatikusan vonná le a használó számlájáról a megfelelő díjat.
A kilométerdíj kezdetben az illető jármű szén-dioxid-kibocsátásától, méretétől és a napszaktól függően 3 és 7 eurócent között mozogna, amelyet fokozatosan emelnének 2018-ig. Ellentételezésként viszont törölnék az új autók utáni 25 százalékos áfát, valamint a gépjárművek használatára jelenleg kivetett éves adót. Az új díjszedési módszernek köszönhetően Hága még a kiesett adók mellett is évi hatmilliárd euró állami pluszbevételre számít.
Az újítás vegyes fogadtatásra talált. A terv ellenzői közé tartoznak a jogvédők, akik szerint amellett, hogy az új rendszer egyáltalán nem garantálja a dugók felszámolását, súlyosan megsérti a privát szférát a mozgás folyamatos követésével. A holland autóklub, az ANWB is szkeptikusan nyilatkozott a kormányzat által kitűzött cél elérhetőségével kapcsolatban, míg a környezetvédők szerint a változtatás valójában a nehéz teherautóknak kedvezne.
A holland kezdeményezés élénk vitát váltott ki a szomszédos Németországban is. Egyfelől sokan tartanak attól, hogy az állandó díjfizetési kötelezettség miatt a hollandok minden alkalmat megragadnak majd, hogy a személyautók számára továbbra is a díjmentes német utakat használják, átterhelve ezzel a szomszédos területekre a forgalom jelentős részét.
A vita lényegesebb része azonban az a régi kérdés, hogy Németországban is fizetőssé tegyék-e a személygépkocsik számára bizonyos utak használatát. Miközben a konzervatív-liberális koalíció elzárkózott egy ilyen jellegű változtatás elől a mostani kormányzati ciklusban, szakértők ésszerűnek tartanának egy ilyen döntést. Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Essen Egyetem tanszékvezetője szerint a holland elképzelés egyértelműen követendő példa lehetne Németország számára. A jelenleg érvényben lévő adórendszert a szakember egy olyan „szörnyetegnek” nevezte, amely egyáltalán nem tükrözi a teherviselésben a tényleges úthasználatot és környezetterhelést.
Itthon sem elvetendő. Közgazdasági szempontból a megtett úttal arányos díjszedés a leghatékonyabb megoldás, mivel így lehet elérni a legméltányosabb árképzést – fogalmazott lapunknak Bokor Zoltán egyetemi docens, a BME Közlekedésgazdasági Tanszékének vezetője.
A szakember szerint a nyugatihoz képest alacsonyabb magyar fizetőképesség azonban komoly nehézséget jelenthet ilyen jellegű rendszerek itthoni bevezetésével kapcsolatban, különösen akkor, ha a holland példától eltérően az útdíjak kiterjesztését nem kísérné az egyéb terhek, például a regisztrációs és az üzemanyagadó csökkentése. Hosszabb távon azonban nagy valószínűséggel Magyarország sem kerülheti el az arányos díjszedés bevezetését – tette hozzá Bokor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.