Öt kistelepülés jelezte eddig az idén, hogy a korábban bezárt kisiskoláját újra megnyitná – nyilatkozta lapunknak az Emberi Erőforrások Minisztériumának Köznevelésért Felelős Államtitkársága. A Hajdú-Buhar megyei Gáborján, a Békés megyei Medgyesbodzás, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nyírderzs, a Fejér megyei Mezőkomárom és a Vas megyei Nárai nevű településeken indulhat meg újra a tanítás. Az államtikárság összegzése szerint a kormányváltás előtt 163 kisiskolát zártak be. A kisiskola fogalmát jelenleg nem rögzíti jogszabály, de általában azokat az intézményeket sorolják ide, ahol a tanulók összlétszáma 150-200 alatt. A 2012/2013. tanévi közoktatás-statisztikai adatgyűjtés szerint a 3000 lélekszám alatti településeken 1252 általános iskola van.
Idén januártól a törvény szerint a közoktatásban már 8 főtől működhet egy településen összevont oktatással alsó tagozatos iskola, ha ezt a szülők kérvényezik létre kell hozni egy ilyen oktatási intézményt. Az állam januártól a 3000 fő alatti települések esetében – alapszabály szerint – átvette az összes feladatot az iskolák működtetésével, fenntartásával kapcsolatban, kivéve, ha az önkormányzat azt kérte, hogy továbbra is a település biztosíthassa ezen feladatok ellátást.
Korábban az önkormányzatok finanszírozták iskoláik működését, de hiába volt egy pályázat a bezárt kisiskolák újbóli megnyitására nem sok település jelentkezett.
A köznevelésért felelős államtitkárság 2011. március 16-án írt ki pályázatot a kisiskolák újraindítása ügyében, ennek keretösszege 300 millió forint volt. Összesen négy település vállalta bezárt kisiskolájának újranyitását. A 300 millióból 100 millió forinttal támogatta az államtitkárság a négy önkormányzatot, a fennmaradó 200 millió forintból pedig azoknak a kistelepüléseknek nyújtottak gyorssegélyt, amelyeknél források hiányában ellehetetlenült az iskola fenntartása és a minisztériumhoz fordultak segítségért, hogy megőrizzék az intézményt. A pályázati felhívásra 10 települési önkormányzat nyújtotta be igényét, végül 4 településen (a Győr-Moson-Sopron megyei Lipót, a baranyai Siklósnagyfalu, a Vas megyei Pecöl, és a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Érpatak). indulhatott újra az oktatás.
A támogatásra pályázat útján azok az önkormányzatok, intézményi társulások és többcélú kistérségi társulások voltak jogosultak, amelyek vállalták, hogy meglevő iskolaépületükben a 2011/2012. tanévtől tagintézményként újraindítják a nappali tagozatos általános iskolai oktatást az 1-4. évfolyamon, vagy önállóan újra szervezik a teljes 8 évfolyamot. A támogatás elnyerésének feltétele volt, hogy a település lélekszáma ne haladja meg a 3000 főt, ne működjön másik általános iskola, és az érintett szülők írásban igényeljék, hogy az önkormányzat legalább az alsó tagozatos diákok tanítását helyben biztosítsa.
A támogatás összege pályázónként 30 millió forint lehetett, amelyet az iskolaépület felújítására, a működtetés személyi és dologi feltételeinek biztosítására, valamint az oktatáshoz szükséges taneszközök beszerzésére fordíthattak.
Korábban a Bács-Kiskun Megyei Kisiskolák Közművelődési Egyesületének elnöke lapunknak azt nyilatkozta, hogy idén januártól már olyan törvényi garanciák vannak, amelyek kedvezőek lehetnek a kisiskolák fennmaradására, vagy újra megnyitására. Pálinkó Gyuláné szerint most nagy a várakozás, hogy az állam milyen gazdája lesz a települési iskoláknak. Elmondta, hogy sok településen az önkormányzat már nem bírta finanszírozni a pedagógusok juttatásait, vagy a felújítási költségeket, így ezeken a helyeken jól jött az állami szerepvállalás. A már említett törvényi garanciák főként az alsó tagozatok működtetését fogják segíteni a kisiskoláknál a szakértő szerint. Itt ugyanis lehetőség van az osztályok, akár mind a négy összevonására is. A felső tagozatban az összevonás már nem lehetséges. A felmenő rendszerben bevezetendő új köznevelési törvényben a minimális osztálylétszám 14, a maximális pedig 27 fő, bár egyes tanulók (például speciális nevelésű igényűek) 2 főnek számítanak. A működtetéshez szükséges létszámot intézményi szinten kell elérni.
Jelenleg Bács-Kiskunban mintegy 30-40 kisiskola működik, köztük legfeljebb 10 olyan van, amelyben az összlétszám 20 alatt van. A térségben csak egy-két ilyen intézmény szűnt meg az elmúlt években.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.