Támadások kereszttüzében, szakmai érvelésbe csomagolt értetlenkedéssel a háttérben folyik a Déli Körvasút beruházás előkészítése. A Világgazdaság ezért az alapvető szempontokról kérdezte a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkárát, Bíró Koppányt Ajtonyt: miért van szükség erre a projektre, mit nyerünk a megvalósításával, és mit veszítünk, ha le kellene mondani róla.
A Déli Körvasút hogyan segítené a hazai vasúti árufuvarozást, logisztikát?
A Déli Körvasút fejlesztésére több okból is szükség van. A rendszerváltás előtt évi 120 millió tonna árut szállítottak a magyar vasúti hálózaton, most 52 millió tonnát. Noha lényegesen kisebb a volumen mint harminc éve, jelentősen megváltozott a logisztikai gyakorlat, amit feltétlenül figyelembe kell venni.
Az elmúlt három évtizedben minden átalakult:
A fenti kitekintésekből is látszik, hogy a magyar vasúti személy- és árufuvarozás kinőtte a Budapestet keresztező vasúti infrastruktúrát. Mindez rengeteg, a teljes vasúti hálózatra kiható problémát generál, rontva a vasúti árufuvarozás megbízhatóságát, kiszámíthatóságát, illetve akadályozva a fejlesztéseket a személyszállítás területén.
Az előbbiekre hogyan hoz megoldást a Déli Körvasút?
Szükség van egy Budapestet elkerülő vasúti árufuvarozási folyosóra (V0), amelynek a megépítését az MLSZKSZ hosszú évek óta szorgalmazza. Jó hír, hogy a V0 előkészületi munkálatai haladnak. Mivel a V0 megépítése hosszú, évtizedes projekt, az elkészültéig is fejleszteni kell a vasúti infrastruktúrát. Meg kell erősíteni a Déli Körvasút vágánykapacitását egy harmadik vágány építésével. Az is jó hír, hogy a három hídtest már elkészült a Déli Vasúti Összekötő Hídon, de továbbra is hiányzik a harmadik vágány a fel-/elvezető szakaszokról, mert így csupán félig sikerült megoldani a problémát, hiszen a pályakapacitás nem nőtt. És a harmadik jó hír, hogy a napokban jelent meg a hírekben: elindultak a fel-/elvezető szakaszok vágányainak kivitelezési munkálatai.
Mi remélhető a projekt átadásától?
Ha a Déli Körvasúton megvalósul a tervezett kapacitásbővítés, akkor körülbelül egy évtizedre kezelhetők azok az infrastrukturális, szervezési, irányítási problémák, amelyek most nyomják a rendszert és jelentősen rontják a vasúti árufuvarozás versenyképességét. A magyar vasúti személy- és árufuvarozásnak szüksége van a háromvágányosra megerősített Déli Körvasútra. Ha a V0 megépült, akkor a tehervonatok 90 százaléka eltűnik majd erről a szakaszról, mert a vasúti körgyűrűről szinte minden budapesti árufogadó hely elérhető lesz a Déli Körvasút érintése nélkül. Ugyanakkor a Déli Körvasút fejlesztése nem vész kárba, jól hasznosítható lesz később is, mert a felszabaduló pályakapacitásokra további személyvonat-menetrendeket lehet tervezni, ezzel is segítve az elővárosi személyforgalmat.
Szintén fontos látni, hogy a következő évtizedben a vasúti árufuvarozás markáns növekedésére kell számítani egyrészt az EU környezetvédelmi előírásai miatt, másrészt a közúti árufuvarozásban egyre égetőbbé váló sofőrhiány is a vasúti árufuvarozás felé tereli a szállítmányozókat, árutulajdonosokat. Továbbá nagyon sok most zajló ipari fejlesztés már eleve úgy épül, hogy számol a vasúti árufuvarozással, és az áruforgalmának számottevő részét vasúton kívánja fuvarozni.
Milyen logisztikai előnyök remélhetők a beruházástól?
Csökkenne a személy- és teherfuvarozás eltérő menetdinamikájából fakadó „konfliktusok” száma az érintett szakaszon. Kiszámíthatóbb lehetne a vasúti teherfuvarozás, javulhatnának a megbízhatósági mutatói, nappal is lehetne menetvonalat kapni Budapest keresztezésére. Összességében sokkal versenyképesebbé tenné a vasúti árufuvarozást.
Az előbbiekből adódóan milyen hátrány érné a beruházás elmaradása esetén a vasúti árufuvarozást?
Ha a Déli Körvasút Kelenföld és Ferencváros közötti szakaszát nem bővítik három teljes értékű vágányra, akkor a hálózat nem tudja majd kezelni a következő évtizedben várható volumennövekedést.
Folyamatossá válnak a késések mindegyik vonattípus esetén, már az elővárosi részeken is problémák lesznek a forgalom visszatorlódásából.
Mindez nemzetgazdasági szinten is kimutatható károkat okoz majd, mert érinti a Dunától Keletre levő összes ipari-termelési egység vasúti forgalmát, és az összes nyugat–kelet irányú tranzitforgalmat is. Ez a kérdés most már eldőlni látszik – lesz déli körvasúti bővítés.
Rontaná az ország vonzerejét a külföldi tőke bevonzása szempontjából a beruházás esetleges elmaradása?
Igen, az előbbiek miatt nagyon súlyosan rontaná.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.