BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Spórolnak a németek az orosz-ukrán háború miatt

Egyre inkább jellemző a takarékoskodás a kiskereskedelemben Németországban, amióta Oroszország háborút indított Ukrajna ellen.

A kölni székhelyű ECC kiskereskedelmi kutatóintézet adatai szerint az ukrajnai háború és számos termék gyorsan emelkedő ára néhány hét alatt sokak vásárlási szokásait változtatta meg Németországban. A változás abban áll, hogy az emberek óvatosabban költenek és igyekeznek visszafogni fogyasztásukat, gyakrabban vásárolnak a diszkontokban, kerülik a márkás, drága termékeket és jobban odafigyelnek az akciós ajánlatokra.

05 May 2022, Hamburg: "We're Closing - Everything Reduced" is written on a sign at the entrance to a Staples office store. Just under four months after Hamburg-based office supplies retailer OfficeCentre GmbH filed for insolvency, its Staples office stores are facing closure. According to earlier information from the insolvency administrator, the company was the largest stationary retailer of office supplies in Germany with around 700 employees, 50 stores under the "Staples" brand and an online store. Photo: Christian Charisius/dpa (Photo by CHRISTIAN CHARISIUS / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: CHRISTIAN CHARISIUS / dpa Picture-Alliance via AFP

A fogyasztók csaknem kétharmada, 64 százaléka szeretne többet spórolni a közeljövőben a vásárlás során – mutatták ki a kutatásban.

Az első számú takarékossági intézkedés az árak összehasonlítása és a több akciós vásárlás. A felmérés szerint a fogyasztók nagy többsége, 61 százaléka a korábbinál jobban figyel az árakra, és gyakrabban él az akciós ajánlatokkal. Igyekeznek nem túl sokat vásárolni, hogy semmit se kelljen kidobni - magyarázta a felmérés adatait Robert Kecskes, a GfK piackutató társaság kiskereskedelmi szakértője.

A második fő takarékoskodási módszer a lemondás a drágább, márkás termékekről. Az ECC felmérése szerint majdnem minden második német fogyasztó – 48 százalék – gyakrabban választ a kiskereskedelmi láncok olcsóbb, sajátmárkás termékei közül.

A hármas számú takarékossági intézkedés a vásárlás a diszkont áruházakban a szupermarketek és a szaküzletek helyett. Ezt mutatják a GfK adatai is, amelyek szerint a diszkontok piaci részesedése hosszú idő után ismét növekedik.

A spórolás negyedik jellemző módja a fogyasztás visszafogása. 

Az ECC felmérése szerint az ukrajnai háború miatt különösen a bútorvásárlásokat halasztották el, és a válaszadók egyharmada a divat és az elektronika területén is tartózkodik az új beszerzésektől.

Azonban ez a jelenség várhatóan az élelmiszer-kiskereskedelmet sem kerüli el – véli a GfK szakértője. Az emberek  aggodalmai, félelmei egyértelműen befolyásolják a fogyasztói magatartást.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.