Döbbenet ült a Ford vezetőinek arcára, amikor kínai látogatásuk során vezethettek egy helyi elektromos SUV-t. Jim Farley, a Ford vezérigazgatója és John Lawler, az amerikai autógyártó pénzügyi igazgatója próbaútra vihettek egy járgányt, és elállt a szavuk a tapasztaltakon – közölte a Business Insider a The Wall Street Journal (WSJ) cikke alapján.
A nagy amerikai cégek más vezetőihez hasonlóan Farley és Lawler is Kínába látogatott 2023 elején, miután a pekingi rezsim feloldotta a koronavírus-járvány miatt elrendelt utazási korlátozásokat.
A The Wall Street Journal újságíróinak most sikerült kideríteniük, hogy mi történt a kulisszák mögött a Ford vezetőinek látogatása során, amit „Mitől félt a Ford vezérigazgatója Kínában?” – címmel tettek közzé.
A WSJ azt írja, hogy Farley és Lawler úgy döntött, próbaútra visznek egy elektromos SUV-t, amelyet a Changan Auto gyártott. Ezzel a kínai állami vállalattal a Ford már régóta közös partnerséget ápolt. Farley ült a volán mögé, az anyósülésen pedig Lawler foglalt helyet, majd elindultak.
A WSJ megjegyzi: mindkettőjüket megdöbbentette, egyben lenyűgözte, hogy a tesztvezetés során mennyire gördülékenyen ment minden, és mennyire zajtalanul haladt az autó. „Jim, ez semmihez sem hasonlítható, ami valaha is létezett. Ezek a srácok előttünk járnak” – mondta a Ford vezére a pénzügyi igazgatónak a hivatkozott forrás szerint.
Farley aggodalmai felerősödtek, miután 2023 májusában külön látogatást tett Kínában. „John, ez egzisztenciális fenyegetés” – jegyezte meg állítólag John Thorntonnak, a Goldman Sachs korábbi ügyvezetőjének, aki jelenleg a Ford igazgatótanácsának tagja.
A kínai márkák az európai elektromosautó-piac 11 százalékát hódították el júniusban. Soha még ekkora növekedést nem mértek. A nagy ugrást a frissen bevezetett európai uniós importvámok okozhatták, ugyanis mind a gyártók, mind a vásárlók az új sarc előtt szeretnék még leszállítani, illetve kifizetni a kocsikat. A július 5. előtt regisztrált autókat még a vámfizetési kötelezettség nélkül adhatják át új gazdáiknak.
A Business Insider emlékeztet arra, hogy bár csekély jelenlétük van az amerikai piacon, a kínai elektromos autók óriási sikert arattak olyan feltörekvő gazdaságú országok piacain, mint Brazília, Mexikó vagy Thaiföld.
Az ABI Research for Business Insider kutatócég jelentése szerint a kínai autógyártók Brazíliában 88, míg Thaiföldön 70 százalékos részesedéssel rendelkeznek az elektromos autók piacán.
Az adatokat az év első negyedévi információi alapján tették közzé.
Idén májusban Joe Biden amerikai elnök adminisztrációja bejelentette, hogy 25-ről 100 százalékra emeli a Kínából származó e-autókra kivetett vámokat, az országból érkező egyéb importok mellett.
A Reuters akkor megjegyezte, hogy viszonylag kevés kínai gyártmányú autó van az Egyesült Államokban, és ez nagyrészt annak köszönhető, hogy Donald Trump volt elnök hivatali ideje alatt vámokat vetett ki.
Idén júniusban pedig az Európai Unió is szokás szerint igyekezett felzárkózni Amerikához. Az EU döntése szerint júliustól 38,1 százalékos további tarifákat vet ki a Kínából származó elektromos járművekre, ami fokozta a globális kereskedelmi háborút. Kína lényegében azonnal reagált, és több agrár- és élelmiszeripari termék ellen indított úgynevezett dömpingvizsgálatot, és megnehezítette az exportjukat.
Ha az Európai Unió az amerikai ösvényre lép, és magas importvámot vezet be a kínai elektromos autókra, akkor Kína cserébe hasonlóan cselekedhet. Azaz a nagy európai autógyártók is megszenvedhetik a kereskedelmi összefeszülést, főként a Renault, amely bevételének negyedét a távol-keleti államban szerzi. A kínai villanyos járművek egy éve az értékesítés tizedét tették ki az európai közös piacon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.