BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
akkumulátorgyártók

Brüsszel maga vágja ki a fát az európai elektromos autógyártók alól

Van egy jogszabály, ami ha életbe lép, akkor jelentős versenyhátrányba kerül az európai EV ipar.

Az akkumulátorrendelettel kívánja az unió elérni, hogy az autóipar maga is zöld fordulatot vigyen véghez, azaz az elektromos autók is „zöld módon” készüljenek. Ha a jogszabálytervezet életbe lép, akkor a német autóipar jelentős versenyhátrányba kerül, például a franciával szemben – írja a Handelsblatt. A német üzleti lap szerint a módosítás lényege, hogy azt is előírnák, hogy az elektromos autók lelkének tekintett akkumulátoroknak zöldenergiával kell készülniük.  

akkumulátorgyártók
Képtelenség, hogy egyes európai országokban zöldenergiával készüljenek az akkumulátorok
Fotó: IM Imagery


Nagy fordulat

A lap megjegyzi, hogy messze vannak már azok az idők, amikor a Northvolt március végén Észak-Németországban megépítette elő gigagyárát: akkor maga Olaf Scholz is diadalittasan sietett a helyszínre, stratégiainak nevezte a beruházást, és 900 millió eurós szövetségi támogatásra is ígéretet tett. 
Ma már a gyenge kereslet mellett a tervezett akkumulátorszabályozás is borzolja az iparág szereplők idegeit.

A helyzet súlyosságát jól mutatja, hogy 

öt autóipari szövetség, és a német villamosmérnökök szövetsége is hosszasan egyeztetett Robert Habeck gazdasági miniszterrel.

 Egy közös levélben figyelmeztetnek a veszélyre, ugyanis

 jelentős hátrányba kerülnének a német ipari vállalatok. 

Franciaország viszont jól jönne ki a szabályozásból, 

ugyanis – miután az EU az atomenergiát klímasemlegesként kezeli – a németnél jóval zöldebb energiából tudják előállítani az akkumulátorokat. 
Összességébe hangsúlyozzák: 

Németországban képtelenek vagyunk olyan autót építeni, aminek olyan kicsi környezeti lábnyoma van, mint egy Franciaországban – atomenergia segítségével – gyártottnak.


Félelem – az van

A német gyártók attól tartanak, hogy ez a szabályozás megakadályozza, hogy érdemben termeljenek, vagy pedig bírság fizetésére kötelezi majd a megtépázott gyártókat. Extrém esetben pedig forgalomba sem engedik a jelentős mennyiségű fosszilis energia felhasználásával gyártott akkumulátorokat. Ez persze a Kínából importált akkumulátorok behozatali lehetőségeit is szűkítheti.

A szabályzat első része már hatályos, ez a nyersanyagok újrahasznosításáról szól – nem is vitatja senki. 
A második részről tehát jelenleg is folyik a vita, 

az igazi kérdés az, hogy mikor tekinthető zöldnek az autóakkumulátor.

Berlin vs. Párizs

A vita két európai vezető hatalom, Németország, és Franciaország Achilles-sarkává is fajulhat, de sem a lengyel, sem a magyar politika nem repdes örömében az elképzeléstől. 

Lengyelországban ugyanis a villamos energia 60 százaléka széntüzelésből származik, Magyarországon az atomenergia mellett a földgáz is jelentős energiaforrás

 – jegyzik meg a Handelsblatt.

Szomorú következmények

A BMW-nél, a Mercedesnél és a Volkswagennél már egy ideje nyugtalanság uralkodik. A félelem egyértelmű:

 az új szabályozás ronthatja Európa hírnevét Kínában, az egyik legfontosabb felvevőpiacon,  illetve több nagy európai beruházás is leállhat,

akár a debreceni BMW gyár építése is. Arról nem is beszélve, hogy akár az egész ellátás bizonytalanná válhat, azaz nem mindig lehet majd BMW-t, vagy éppen Volkswagenek kapni.  A meglévő energiavásárlási szerződések pedig,  úgy tűnik nem megfelelőek, ugyanis 

a brüsszeli bizottság elképzelése szerint közvetlenül a megújulóenergia-termelőtől kellene vásárolja az adott üzem az energiát.

Most is vannak a kötelezettségek

Az autógyártók már most is jóval zöldebben termelnek, mint néhány évtizeddel ezelőtt. Maradéktalanul betartják ugyanis a Párizsi Klímaegyezményben foglaltakat, enélkül elbúcsúzhatnának befektetőiktől, és a hitelminősítők bizalmától is. Ugyanakkor abba beletörhet sok európai gyártó bicskája, ha az elektromos autók értékének akár 40 százalékát is kitevő akkumulátorokat zöldenergia használatával kell legyártaniuk – írja a lap. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.