Az akkumulátorrendelettel kívánja az unió elérni, hogy az autóipar maga is zöld fordulatot vigyen véghez, azaz az elektromos autók is „zöld módon” készüljenek. Ha a jogszabálytervezet életbe lép, akkor a német autóipar jelentős versenyhátrányba kerül, például a franciával szemben – írja a Handelsblatt. A német üzleti lap szerint a módosítás lényege, hogy azt is előírnák, hogy az elektromos autók lelkének tekintett akkumulátoroknak zöldenergiával kell készülniük.
A lap megjegyzi, hogy messze vannak már azok az idők, amikor a Northvolt március végén Észak-Németországban megépítette elő gigagyárát: akkor maga Olaf Scholz is diadalittasan sietett a helyszínre, stratégiainak nevezte a beruházást, és 900 millió eurós szövetségi támogatásra is ígéretet tett.
Ma már a gyenge kereslet mellett a tervezett akkumulátorszabályozás is borzolja az iparág szereplők idegeit.
A helyzet súlyosságát jól mutatja, hogy
öt autóipari szövetség, és a német villamosmérnökök szövetsége is hosszasan egyeztetett Robert Habeck gazdasági miniszterrel.
Egy közös levélben figyelmeztetnek a veszélyre, ugyanis
jelentős hátrányba kerülnének a német ipari vállalatok.
Franciaország viszont jól jönne ki a szabályozásból,
ugyanis – miután az EU az atomenergiát klímasemlegesként kezeli – a németnél jóval zöldebb energiából tudják előállítani az akkumulátorokat.
Összességébe hangsúlyozzák:
Németországban képtelenek vagyunk olyan autót építeni, aminek olyan kicsi környezeti lábnyoma van, mint egy Franciaországban – atomenergia segítségével – gyártottnak.
A német gyártók attól tartanak, hogy ez a szabályozás megakadályozza, hogy érdemben termeljenek, vagy pedig bírság fizetésére kötelezi majd a megtépázott gyártókat. Extrém esetben pedig forgalomba sem engedik a jelentős mennyiségű fosszilis energia felhasználásával gyártott akkumulátorokat. Ez persze a Kínából importált akkumulátorok behozatali lehetőségeit is szűkítheti.
A szabályzat első része már hatályos, ez a nyersanyagok újrahasznosításáról szól – nem is vitatja senki.
A második részről tehát jelenleg is folyik a vita,
az igazi kérdés az, hogy mikor tekinthető zöldnek az autóakkumulátor.
A vita két európai vezető hatalom, Németország, és Franciaország Achilles-sarkává is fajulhat, de sem a lengyel, sem a magyar politika nem repdes örömében az elképzeléstől.
Lengyelországban ugyanis a villamos energia 60 százaléka széntüzelésből származik, Magyarországon az atomenergia mellett a földgáz is jelentős energiaforrás
– jegyzik meg a Handelsblatt.
A BMW-nél, a Mercedesnél és a Volkswagennél már egy ideje nyugtalanság uralkodik. A félelem egyértelmű:
az új szabályozás ronthatja Európa hírnevét Kínában, az egyik legfontosabb felvevőpiacon, illetve több nagy európai beruházás is leállhat,
akár a debreceni BMW gyár építése is. Arról nem is beszélve, hogy akár az egész ellátás bizonytalanná válhat, azaz nem mindig lehet majd BMW-t, vagy éppen Volkswagenek kapni. A meglévő energiavásárlási szerződések pedig, úgy tűnik nem megfelelőek, ugyanis
a brüsszeli bizottság elképzelése szerint közvetlenül a megújulóenergia-termelőtől kellene vásárolja az adott üzem az energiát.
Az autógyártók már most is jóval zöldebben termelnek, mint néhány évtizeddel ezelőtt. Maradéktalanul betartják ugyanis a Párizsi Klímaegyezményben foglaltakat, enélkül elbúcsúzhatnának befektetőiktől, és a hitelminősítők bizalmától is. Ugyanakkor abba beletörhet sok európai gyártó bicskája, ha az elektromos autók értékének akár 40 százalékát is kitevő akkumulátorokat zöldenergia használatával kell legyártaniuk – írja a lap.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.