BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Repkedtek a tízmilliók

Meggyőző eredménnyel zárta az őszi aukciós szezont a hazai festménypiac, amiben minden eddiginél nagyobb szerepet játszott a két piacvezető cég jó teljesítménye. A Kieselbach Galéria közel egymilliárd, Virág Judit 670 millió forintos leütési értéket könyvelhetett el, ez a tavaly őszinél másfélszer nagyobb összforgalmat jelentett. Az eltérő tételszámot figyelembe véve nagyjából hasonló átlagárat ért el a két aukciósház. A Kieselbach eredményét természetesen nagyban erősítette a szezon legdrágább festménye, Bortnyik Sándor Lámpagyújtója (100/170 millió forint; VG, október 13., 15. oldal). A Vígszínházban 23 esetben született tízmillió forintos vagy annál magasabb leütés, a Kongresszusi Központban 14-szer; a legdrágább festmények listájának 2–5. helyével viszont Virág Judit büszkélkedhet.

A két aukción – a szokásokhoz híven – 20-40 milliós leütéseket értek el neves modern festőink elsőrangú alkotásai, de Szinyei Merse Pál és Mednyánszky László tájképei iránt is rendkívül nagy volt az érdeklődés – részben talán annak köszönhetően, hogy a bizonytalan gazdasági helyzetben felértékelődnek az értékálló befektetésnek számító klasszikusok. Az 1945 utáni és kortárs művek közül is a legnagyobb nevek szerepeltek jól, így például Lakner László Hajógyári munkások című 1960-as alkotása 14 millió, Csernus Tibor Tengeralattjárója 11 millió forintért talált gazdára Virág Juditnál. Gyarmathy Tihamér, Tót Endre, Fehér László, Keserü Ilona jelentősebb képeit az 1,5–5 millió forintos sávban ütötték le a két aukción, de a fiatalabb művészek (például Barabás Márton) alkotásainak néhány százezres kikiáltási árai legfeljebb egy-két lépcsővel emelkedtek a licitek során.

A „biztos” nevek előtérbe kerülése a MissionArt múlt heti miskolci kortárs művészeti aukcióján is érzékelhető volt. Bak Imre, Deim Pál és más „nagy öregek” alkotásai viszonylag jól szerepeltek, miközben a fiatalabb művészgenerációktól felvonultatott remek festmény-, grafikai, fotó- és médiaművészeti anyag iránt igen hézagos volt az érdeklődés. A sikeresen szerepelt művészek között említhetjük Esse Bánki Ákost, Romvári Mártont és a Verebics testvéreket.

A közepes méretű aukciósházak közül az őszi szezonban a piacvezetőkön kívül csak az Abigail tudott bekerülni a több tízmilliós tételek listájára Aba-Novák Vilmos Tiszai bárkák című képével, amely 22 millióról indult, és 26 millióért kelt el a galéria szeptember végén rendezett 22. festményaukcióján. A közepes árkategóriában óriási harc után kelt el Kolbe Mihály harmincas évekbeli Saloméja (50 ezer/2,8 millió), bizonyítva, hogy a klasszikusok közé aligha sorolható művész art decós alkotásai nem csak a piacvezető cégeknél aratnak sikert.

A Belvedere Szalon szintén szeptember végi árverésén kikiáltási áron, 5,5 millióért kelt el Szobotka Imre Amszterdami kikötője, és ugyanennyire kúszott fel a 3,6 milliós indulásról Vaszary János korai tájképe is. Farkas István, Kádár Béla, Szőnyi István néhány millió forintos alkotásai a kikiáltási áron vagy egy licittel a felett találtak gazdára, ugyanakkor Hantai Simon (2,8/3,6 millió) és Böhm Pál (1,8/3,2 millió) képeiért nagyobb küzdelem alakult ki.

Az alacsony árkategóriában nagyon hullámzó volt az érdeklődés. A Nagyházi Galéria október 7–8-i festményárverésein például a kalapács alá került öt Neogrády László-festmény közül három a kikiáltási ár duplájáért vagy még drágábban (240–550 ezer forintért) talált gazdára, míg a művésznek a BÁV szeptemberi aukcióján indult három műve közül mindössze egy olaj-vászon képre volt jelentkező (38/40 ezer), a másik két – kartonra festett – kép egyáltalán nem mozgatta meg a vevők fantáziáját.

A Nagyházi kétnapos aukcióján egyébként ugyanúgy a tételek kevesebb mint felét ütötték le, mint a BÁV-nál, és csak kivételes esetben születtek jelentős emelkedések. Ezek közé tartozott a Nagyházi variaárverésének 465. tétele, egy ismeretlen 19. századi holland festőnek tulajdonított folyóparti városkép: a minuciózus részletességgel megfestett munka ára a 38 ezres indulásról 320 ezer forintig kúszott fel. A Belvedere Szalon október első felében tartott kamaraaukcióin szintén hoppon maradt a képek zöme, de jól szerepelt például Czene Béla Kávé után című festménye (40/110 ezer) és a rejtélyes Edvi Illés Géza szignóval ellátott pezsgős csendélete (20/70 ezer). A Polgár Galéria vegyes profilú októberi árverésén Hantai Simon egy korai akvarelljének ára 16-ról 260 ezer forintra kúszott fel.




Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.