BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szokatlanul parádés az ősz

Több mint 1,1 milliárd forint összkikiáltási értékű képanyagot árverez a héten a Kieselbach és a Virág Judit Galéria. Ez példátlanul magas összeg az őszi szezonban, amely rendszerint sokkal „csendesebben” telik a tavaszinál vagy pláne a télinél: tavaly októberben például összesen csak 700 millió forint körüli anyaggal rukkolt elő a két piacvezető aukciósház, és az összleütési érték volt nagyjából annyi, amennyiről most indul az anyag.

A magas összérték részben azoknak a frissen felbukkant, kiemelkedő alkotásoknak köszönhető, amelyeknek az elmúlt másfél hétben az egész hazai média nagy figyelmet szentelt. A Kieselbach Galéria a hazai piacon rekordnak számító 100 millió forintos árról indítja Bortnyik Sándor bécsi emigrációban készült avantgárd remekművét, a Lámpagyújtót (46. tétel). Virág Judit Gulácsy Lajos Nő kék kancsóval (Fons Amoris II., 51. tétel, 40 millió forint) című festményéhez, Tihanyi Lajos 1920-as önarcképéhez (107. tétel, 22 millió) és Czóbel Béla korai „fauve” virágcsendéletéhez (83. tétel, 24 millió) fűzi a legnagyobb várakozásokat.

A csúcsokat leszámítva is igen sok erőssége van a két aukciósház kínálatának. Gulácsytól például összesen hét alkotás kerül kalapács alá. Virág Juditnál a Fons Amoris mellett a hasonló kompozíciójú, ám kisebb és vázlatosabb összhatású Nő a rózsafánál (108. tétel, 12 millió) és két félalakos női portré (141. és 158. tétel, 7, illetve 4,2 millió) szerepel, Kieselbach Tamás pedig egy korántsem konvencionális virágcsendéletet (59. tétel, 6 millió), egy női arcképet (156. tétel, 18 millió) és egy viszonylag nagy méretű rajzot (Vízió a művészettörténetről, 133. tétel, 800 ezer) vonultat fel. Jelentős darabokat találunk a közelmúltban szintén átfogó kiállítással ünnepelt Aba-Novák Vilmos életművéből is. A Vígszínházban három festmény (8,5–15 millió közötti árakon) és egy a művész New York-i útján készült akvarell (211. tétel, 2,2 millió) kerül kalapács alá, a kongresszusi központban egy korai olajkép (64. tétel, 14 millió) és egy tanulmányrajz (7. tétel, 400 ezer).

Vaszary Jánostól, Szinyei Merse Páltól és több más klasszikus festőnktől is szerepelnek nívós alkotások a két aukción, és a „specialitásuknak” számító területeket sem hanyagolják el a piacvezető cégek. A pénteki Kieselbach-árverésen – a novemberben várható fotóaukció előhírnökeként – néhány fotó is szerepel, a kevésbé ismert, ám kvalitásos modern magyar művészek közül pedig ezúttal Vaszkó Ödöntől (63. és 138. tétel, 1, illetve 4,5 millió) és Lakatos Artúrtól (25. tétel, 6,5 millió) találunk néhány remek vásznat. A Kieselbach-anyag érdekessége egyébként az is, hogy 30 tétel – Szőnyi István, Frank Frigyes, Mácsai István, Nagy Oszkár és mások munkái – a K&H Bank által piacra dobott kollekcióból (VG, szeptember 15., 15. oldal) származik.

Virág Judit vasárnapi árverésén különösen erős lesz az 1945 utáni és kortárs mezőny, már csak azért is, mert az idén nem tervez a cég külön ilyen profilú aukciót. Nádler Istvántól, Gyarmathy Tihamértól, Hencze Tamástól, Csernus Tibortól, Keserü Ilonától, El Kazovszkijtól egyaránt találunk nagyméretű fő műveket. A legdrágább alkotás ebben a kategóriában Lakner László Hajógyári munkások című 1960-as olajfestménye (122. tétel): a 8,5 millió forintról startoló képen a művész a „szocreál” tematikát a formálódó szürnaturalizmus eszközeivel, illetve reneszánsz perspektíva- és stílusmegoldásokkal ötvözi. Technikai és művészettörténeti szempontból egyaránt kuriózum a magyar származású Bauhaus-teoretikus, Kepes György Színek félálomban című 1959-es munkája, amelyen az olajfesték homokkal és kollázselemekkel vegyítve került fel a vászonra (99. tétel, 1,6 millió).

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.