A múlt évi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampányban a Generali – a biztosítási piac díjbevétel alapján második legnagyobb játékosa – a darabszámot tekintve ugyan jól szerepelt, az átlagdíj viszont náluk is csökkent, akárcsak a piac többi szereplőjénél. „A Generalinál nem általánosan, hanem célcsoport-specifikusan csökkentettük a tarifákat. Szofisztikáltan válogattuk meg azokat az ügyfélcsoportokat, ahol alacsonyabb díjakat kínáltunk. Bízom abban, hogy jól szegmentáltunk, és a szerződők számára a csökkentett díj elegendő fedezetet ad arra, hogy a továbbiakban is minőségi kárszolgáltatást adjunk az ügyfeleknek” – mondja Pálvölgyi. Bár az árverseny erős a piacon, ennek ellenére ma már kevésbé kell attól tartani, hogy valamelyik biztosító a MÁV ÁBE sorsára jut.
Az idén további egységes csökkenésre már nem számít a Generali a kgfb-díjak terén, bár kisebb szegmensekben még előfordulhat a tarifák mérséklődése. A piaci szereplők többsége ugyanis küzd azért a volumenért, amely mellett nyereségesen működtetni tudja a kgfb-üzletágat, és ezért a volumenért cserébe hajlandó a díjbevételi oldalon áldozatot hozni – mutat rá az elnök-vezérigazgató. Kulcskérdés a cégeknél, hogy ezt a volumenhajszát hány éven keresztül hajlandó finanszírozni a tulajdonos. „Az ügyfeleknek ez persze kedvező, de ez az állapot nem tartható fenn hosszú ideig a szolgáltatási színvonal esése nélkül” – figyelmeztet Pálvölgyi, aki szerint a hazai kgfb-piacon jelenleg több biztosító működik, mint amennyi nemzetgazdasági szempontból hatékonyan versenyezve tudná az igényeket kielégíteni.
Az sem kizárt, hogy jövőre felborul a mostanra kialakult erősorrend, a gépkocsik teljesítménye alapján számolt tarifálási rendszer ugyanis komoly mozgást hozhat létre a piacon, egészen más szelekciós gondolat mentén kell majd kiválasztaniuk a biztosítóknak a célcsoportokat, jóformán mindenki tiszta lappal indulhat a versenyben. A direkt biztosítók szerepéről Pálvölgyi elmondta: a szerepük egyre fontosabbá válik, mivel a költségeik alacsonyabbak a hagyományos biztosítókénál, emellett speciális, szűk szegmensekre is képesek tarifát kínálni, így az új generáció egyre szívesebben fordul hozzájuk.
A kgfb- mellett a cascopiac zsugorodása is folytatódhat, az idén akár 6-8 százalékos is lehet a díjbevételek terén a visszaesés a januári autóértékesítési adatok alapján. „Ismét előtérbe kerülhet az a biztosítói igény, hogy méretgazdaságos portfólióval rendelkezzen a cég, ez pedig még erősebb árversenyt hoz majd” – prognosztizálja Pálvölgyi, aki szerint ez nem tesz jót sem a biztosítóknak, sem a fogyasztóknak, sőt a szervizeknek sem.
Az életbiztosítási piaccal kapcsolatos kilátásokról a Generali elnök-vezérigazgatója elmondta, az idén az új üzletszerzések volumene már valószínűleg növekszik, a díjbevétel viszont várhatóan tovább csökken, mivel a lejáró állományokat és a visszavásárolt kötvényeket az új szerzések nem lesznek képesek kompenzálni. „Lényeges, hogy az életbiztosítások is fontossá váljanak. Az emberek ma sokkal többet foglalkoznak a vagyontárgyaik, mint önmaguk vagy a családjuk anyagi biztonságával. Az autóra, a lakásra biztosítást kötnek, a családfenntartónak viszont nincs életbiztosítása” – mondja Pálvölgyi.
A Generali ebben a nehéz gazdasági időszakban a fejlesztésekre összpontosít. Ennek köszönhető, hogy bár a díjbevétel-csökkenés tavaly a Generalit is megérintette, de a piaci átlagnál kisebb mértékben. A tavalyi innovációk közül a két legfontosabb a szerződésfeldolgozás és a kárrendezés technológiájának modernizálása, valamint a kötelező felelősségbiztosítás során létrejövő szerződések azonnali, élő munka nélküli kötvényesítése volt, emellett az értékesítési oldalon is történtek átszervezések, hálózatfejlesztés. Az idén ezek folytatása mentén halad tovább a cég. Az állománykezelés automatizálását szeretné kiterjeszteni a lakásbiztosításra is. Termékfejlesztések is lesznek, az életbiztosítási területen például rendszeres díjas családi életbiztosítást terveznek. Azokat célozza meg velük a cég, akiknek nemcsak a befizetett díjak hozama számít, de a kockázati elemek is fontosak. HB
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.