BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átrendeződhet a kgfb-piac - Túl sok a biztosító

Nehéz évük volt 2009-ben a biztosítóknak, és a gépjármű-biztosítások terén az idén sem várható javulás – állítja Pálvölgyi Mátyás, a Generali elnök-vezérigazgatója.

A múlt évi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampányban a Generali – a biztosítási piac díjbevétel alapján második legnagyobb játékosa – a darabszámot tekintve ugyan jól szerepelt, az átlagdíj viszont náluk is csökkent, akárcsak a piac többi szereplőjénél. „A Generalinál nem általánosan, hanem célcsoport-specifikusan csökkentettük a tarifákat. Szofisztikáltan válogattuk meg azokat az ügyfélcsoportokat, ahol alacsonyabb díjakat kínáltunk. Bízom abban, hogy jól szegmentáltunk, és a szerződők számára a csökkentett díj elegendő fedezetet ad arra, hogy a továbbiakban is minőségi kárszolgáltatást adjunk az ügyfeleknek” – mondja Pálvölgyi. Bár az árverseny erős a piacon, ennek ellenére ma már kevésbé kell attól tartani, hogy valamelyik biztosító a MÁV ÁBE sorsára jut.
Az idén további egységes csökkenésre már nem számít a Generali a kgfb-díjak terén, bár kisebb szegmensekben még előfordulhat a tarifák mérséklődése. A piaci szereplők többsége ugyanis küzd azért a volumenért, amely mellett nyereségesen működtetni tudja a kgfb-üzletágat, és ezért a volumenért cserébe hajlandó a díjbevételi oldalon áldozatot hozni – mutat rá az elnök-vezérigazgató. Kulcskérdés a cégeknél, hogy ezt a volumenhajszát hány éven keresztül hajlandó finanszírozni a tulajdonos. „Az ügyfeleknek ez persze kedvező, de ez az állapot nem tartható fenn hosszú ideig a szolgáltatási színvonal esése nélkül” – figyelmeztet Pálvölgyi, aki szerint a hazai kgfb-piacon jelenleg több biztosító működik, mint amennyi nemzetgazdasági szempontból hatékonyan versenyezve tudná az igényeket kielégíteni.
Az sem kizárt, hogy jövőre felborul a mostanra kialakult erősorrend, a gépkocsik teljesítménye alapján számolt tarifálási rendszer ugyanis komoly mozgást hozhat létre a piacon, egészen más szelekciós gondolat mentén kell majd kiválasztaniuk a biztosítóknak a célcsoportokat, jóformán mindenki tiszta lappal indulhat a versenyben. A direkt biztosítók szerepéről Pálvölgyi elmondta: a szerepük egyre fontosabbá válik, mivel a költségeik alacsonyabbak a hagyományos biztosítókénál, emellett speciális, szűk szegmensekre is képesek tarifát kínálni, így az új generáció egyre szívesebben fordul hozzájuk.
A kgfb- mellett a cascopiac zsugorodása is folytatódhat, az idén akár 6-8 százalékos is lehet a díjbevételek terén a visszaesés a januári autóértékesítési adatok alapján. „Ismét előtérbe kerülhet az a biztosítói igény, hogy méretgazdaságos portfólióval rendelkezzen a cég, ez pedig még erősebb árversenyt hoz majd” – prognosztizálja Pálvölgyi, aki szerint ez nem tesz jót sem a biztosítóknak, sem a fogyasztóknak, sőt a szervizeknek sem.
Az életbiztosítási piaccal kapcsolatos kilátásokról a Generali elnök-vezérigazgatója elmondta, az idén az új üzletszerzések volumene már valószínűleg növekszik, a díjbevétel viszont várhatóan tovább csökken, mivel a lejáró állományokat és a visszavásárolt kötvényeket az új szerzések nem lesznek képesek kompenzálni. „Lényeges, hogy az életbiztosítások is fontossá váljanak. Az emberek ma sokkal többet foglalkoznak a vagyontárgyaik, mint önmaguk vagy a családjuk anyagi biztonságával. Az autóra, a lakásra biztosítást kötnek, a családfenntartónak viszont nincs életbiztosítása” – mondja Pálvölgyi.
A Generali ebben a nehéz gazdasági időszakban a fejlesztésekre összpontosít. Ennek köszönhető, hogy bár a díjbevétel-csökkenés tavaly a Generalit is megérintette, de a piaci átlagnál kisebb mértékben. A tavalyi innovációk közül a két legfontosabb a szerződésfeldolgozás és a kárrendezés technológiájának modernizálása, valamint a kötelező felelősségbiztosítás során létrejövő szerződések azonnali, élő munka nélküli kötvényesítése volt, emellett az értékesítési oldalon is történtek átszervezések, hálózatfejlesztés. Az idén ezek folytatása mentén halad tovább a cég. Az állománykezelés automatizálását szeretné kiterjeszteni a lakásbiztosításra is. Termékfejlesztések is lesznek, az életbiztosítási területen például rendszeres díjas családi életbiztosítást terveznek. Azokat célozza meg velük a cég, akiknek nemcsak a befizetett díjak hozama számít, de a kockázati elemek is fontosak. HB

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.