BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Teljesen átrendeződik a kgfb-piac

Akár kétmillióan is lecserélhetik az idei kötelezőkampányban a biztosítójukat a tovább csökkenő tarifák miatt

Kampánymérleg. Egyetlen kampány sem okozott még akkora földindulást a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) piacon, mint az idei. A tarifahirdetést megelőzően a piaci szereplők eltérően nyilatkoztak arról, hogy az új tarifálási mód, vagyis a hengerűrtartalomról a teljesítményre való átállás milyen hatással lesz a piacra, és arról is, mehetnek-e még lejjebb a díjak. Nos, az internetes alkuszok első két hétben szerzett tapasztalata alapján igen komoly átrendeződés mehet végbe a kgfb-piacon, az árak pedig – hiába sújtja a szektort még a különadó is – tovább csökkentek.

A kotelezo.hu szakértői portálnak a kampány első harmadára vonatkozó adatai szerint a biztosítást váltó autósok 45-50 százalékát egy eddig közepes méretű, illetve egy teljesen új szereplő szippanthatja el a korábbi sikeres biztosítók elől. A fölényesen taroló K&H és a várakozásoknak megfelelően dömpingárakkal érkező Astra Biztosítóval csak két további résztvevő, a piacvezető Allianz és a Köbe képes valamennyire lépést tartani. A konkurens Netrisknél emellett még az MKB szerepel a dobogós társaságok között.

A hihetetlen áresés viszont a győztesekre is visszaüthet. „Ha a jelenlegi tendenciák folytatódnak, a várakozások szerint hozzávetőlegesen kétmillió biztosítást váltó közül több mint 900 ezer autós két piaci szereplővel köt kgfb-szerződést a jövő évre” – értékeli a kotelezo.hu statisztikáit Lantos Lóránt, a portál vezetője. Az oldalon szerződést kötők 29 százaléka ugyanis a K&H, míg további 19 százalék az Astra Biztosítót választotta jövő évi kgfb-partnerének. Az éves átlagdíj pedig alacsony: valamennyi szereplő esetében 15–16 ezer forint között mozog.

A legolcsóbb szereplő az Astra, a kotelezo.hun ötből két autósnak kínálta a legjobb árat, az a tény azonban, hogy a szerződéses aránya 20 százalék alatt mozog, jelzi, az ár mellett az autósok egy része bizalmi szempontokat is figyelembe vesz. Hasonló tapasztalatokról számol be a Netrisk. Az Astrától egyelőre tartanak az ügyfelek. Kevesebb mint feleannyi szerződést kötött a társaság az első két hétben, mint ahányszor – a kalkulációk negyedében – a díjszámítás során a legkedvezőbb árat adta. Hasonlóan nagy a visszautasítási arány a Köbe esetében. Az Astra után a hazai egyesület adja a legkedvezőbb árakat, ám hiába: minden második ügyfél egy drágább biztosítónál köt inkább szerződést. Az Astránál egyébként olyan veszély, hogy tőkegondokkal szembesülne, nehezebben fordulhat elő, hiszen a román piac első számú biztosítójáról van szó, kérdés persze, menynyire áll majd helyt a kárrendezésben, hogyan tudja kezelni az adminisztrációs kihívásokat.

A korábbi legnagyobb öt közül három társaságot is nagyon érzékeny veszteség ér: miközben az Aegon, a Generali-Providencia és az Uniqa együttes piaci súlya eddig 27 százalékos volt, most öszszesen sem szerezték meg a biztosítást váltó autósok bizalmának még a 4 százalékát sem. Az ok igen egyszerű: 22–25 ezer forint közötti átlagos díjjal az idei kgfb-piacon egyszerűen nem lehet labdába rúgni. „Az alacsony ár azonban könnyen pirruszi győzelemnek bizonyulhat” – figyelmeztet Lantos Lóránt. A tavalyinál 40 százalékkal kisebb tarifák mellett gyakorlatilag lehetetlen lesz veszteség nélkül működni ezen a területen, a díjak sok esetben a biztosítók alapvető adminisztrációs és irodai költségeit is alig fedezik. További kérdés, hogy a győztes társaságok ügyfélszolgálati rendszerei hogyan vizsgáznak majd a nagy- arányú terhelés során. A kampány első két hetében csaknem félmillióan cserélték le a biztosítójukat, a szakértők szerint azonban csak ezután jön létre a kötések nagyobb része, mivel az autósok hagyományosan az utolsó pillanatra hagyják az ügyintézést. A várhatóan valamivel több mint 1,5 millió váltó azonban nem egyenletesen oszlik majd meg az ország egyes területei között – állítja a Biztosítás.hu. A megyék közül a legaktívabb Pest megye (itt várhatóan az autósok háromnegyede vált majd), őket követi Budapest 66, majd Fejér megye 64 százalékkal. Az utolsó helyeken Szabolcs-Szatmár-Bereg és Békés megye található, ahol a váltók száma várhatóan nem éri majd el a 30 százalékot. Mivel az átlagtarifák a tavalyi 25 ezer forint körüli szintről szinte biztosan 18 ezer forint alá sülylyednek, a biztosítók így mintegy 10-15 milliárd forintot tesznek át az autósok zsebébe. VG


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.