A pohár egy pillanat alatt eltűnik, helyette csak két hosszú csavar marad. Az elsötétített térben a fekete asztalból kiálló két acéldarabot egyetlen spotlámpa világítja meg. A két csavardarab pár másodperc múlva újra forogni kezd, és ismét megjelenik szemünk előtt az „üvegpohár”. Csörgő Attila 1992-es, Forgástest (pohár) című munkája emblematikus; mint minden művében, itt is megnyilvánul az a kísérletezőkedv, játékosság, a látszat és valóság viszonyait, a természettudományok – biológia, fizika, matematika, geometria – törvényeit vizsgáló figyelem, amely az 1965-ben született, Budapesten élő művész karakterét, következésképpen egész életművét jellemzi.
Az említett munkát az 1999-es velencei biennále magyar pavilonjában is bemutatták, ahogy Csörgő Plátói szerelem című, 1997-es művét is, amelyben egy zsinórokból, fapálcikákból, csipeszekből, kis satukból és egy kis, csendes elektomotorból álló rendszerben az univerzumban összesen létező öt tökéletes forma közül az első kettő, a tetraéder és a kocka alakul át egymássá lassú, méltóságteljes, finom mozgással a szemünk láttára. A szép szerkezet egyszerre láttatja a tökéletes formákat és az azok változását mozgató mechanizmust.
Az 1999-es velencei szereplés távolról sem az első alkalom volt, amikor a nemzetközi művészeti közeg Csörgő Attila műveit megszemlélhette: a művész többek között már az 1994-es Sao Pauló-i biennálén is részt vett. A 2000-es évek elejére a fiatal alkotó munkáit Európa legtöbb országában bemutatták már kiállításokon.
A legfontosabb helyszínek közül például a 2004-es velencei biennáléra (ezúttal az építészetire) is jutott Csörgő-mű, 2007-ben pedig ő kapta az Észak-rajna–vesztfáliai Művészeti Alapítvány által 2002 óta kétévente kiadott Nam June Paik-díjat – ez az egyik legrangosabb nemzetközi média-művészeti elismerés.
A szakma és a közönség által is egyöntetűen magasra értékelt, következetes életmű és folyamatos munka eddigi talán legkomolyabb hazai elismeréseként 2009-ben a budapesti Ludwig Múzeum Arkhimédészi pont címmel retrospektív kiállítást rendezett Csörgő munkáiból. A tárlat kurátora Simon Katalin volt, s szintén ő rendezte a gyakorlatilag ugyanezt az anyagot bemutató kiállítást, amely október elején nyílt, és január 23-ig tekinthető meg Európa egyik vezető kiállítóhelyén, a luxembourgi Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jeanban, közismertebb nevén a Mudamban.
Ha egy művész munkáiból retrospektív kiállítást rendeznek hazája egyik legrangosabb művészeti intézményében, az egyértelműen elhelyezi az illető alkotót a hazai színtéren, kijelöli pozícióját a szcénában. Ha ugyanezt egy jelentős külföldi bemutatóhely teszi, az nemcsak az adott alkotó, hanem egyben az egész hazai közege, általában a magyar kortárs művészet, sőt, az ország kultúrájának egésze felé is fordítja a nemzetközi figyelmet.
Ha pedig sikerül mindezeket az elismeréseket és eseményeket – Csörgő Nam June Paik-díját, Andreas Fogarasi, illetve a magyar pavilon fődíját, az Arany Oroszlánt a 2007-es velencei biennálén, Ősz Gábor BMW-Paris Photo díját, magyar kortárs művészek kereskedelmi galériák általi bemutatását immár a legrangosabb nemzetközi vásárokon és így tovább – megfelelően együtt kommunikálni, az kétségkívül felgyorsítja majd a folyamatot, amelynek eredményeként a magyar kortárs művészet sok kiváló alkotója, s így a hazi képzőművészet egésze a mostaninál markánsabban jelenik majd meg globális színtéren.
Csörgő és a piac
Amikor Csörgő Attila piaci szerepléséről esik szó, az egyik kulcskérdés, hogy az ilyen jellegű munkák egyáltalán hogyan adhatók el. Persze a művész nagyméretű installációi és kisebb művei, fotói, objektjei is jó ideje szerepelnek a legjelesebb magyar intézmények és számos fontos külföldi intézmény, múzeum kollekciójában, de vajon hogyan jutnak el magángyűjteményekbe? Nos, a hazai piacon a legjelentősebb magángyűjtemények közül nem egyben van már például az egyes objektekről készült limitált szériás fotó, illetve vannak olyan gyűjtők is, akik találtak helyet otthonukban Csörgő egy-egy installációjának, nagyobb szerkezetének. A nemzetközi gyűjtői piacon még nagyobb nyitottság fogadja ezeket a munkákat, s Csörgő alkotásainak globális piaci bevezetésében, a művek megfelelő gyűjtőkhöz és intézményekhez való eljuttatásában kulcsszerepe van a művészt képviselő ljubljanai-berlini galériásnak, Gregor Podnarnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.