BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fontosabbá válhat az öngondoskodás

Komoly problémának tartom, hogy az elmúlt tíz évben sem sikerült változtatni azon az uralkodó szemléleten, miszerint legfőképpen az államtól várjuk nyugodtnak és gondtalannak remélt nyugdíjaséveink fedezetét – fogalmazott dr. Farkas András, a BROKERNET Csoport értékesítési vezérigazgatója. A kormányzat mostani lépése viszont, amellyel a meglévő, hivatalosan három pilléren nyugvó rendszer visszaalakul kétpilléressé, szerinte bizonyosan az öngondoskodás irányába mozdít el az összes olyan polgárt, aki legalább részben szeretné elért életszínvonalát megőrizni időskorában is.

A parlament előtt van a nem kis felzúdulást keltett törvényjavaslat a magánnyugdíjpénztárakról, amelylyel visszaáramlik a második pillérben felhalmozott vagyon az államhoz. Mint az köztudott, az eddigi három lábon álló rendszerből kivették a középsőt, a kötelező magán-nyugdíjpénztári ágat, és megtartják az állami, tehát az első, illetve az önkéntes, azaz a harmadik pillért. Mindeközben a hárommillió tag nincs könnyű helyzetben, hiszen január végéig el kell döntenie: visszalép vagy megtartja privát nyugdíjszámláját, és lemond későbbi állami nyugdíjjogosultságáról. Mennyire érzi bizonytalannak a helyzetüket?

Úgy vélem, ez a radikális átalakítás nem olyan nagy tragédia, mint amilyennek látszik, hiszen a magán-nyugdíjpénztári tagdíjak eleve a kötelező járulékfizetési rendszer részét képezték, amelyeket most a nagyobb pénzügyi katasztrófák megelőzése miatt visszaterelnek az államhoz. A probléma szerintem nem gazdasági – a lépés kényszerű racionalitása az unióban zajló fejlemények tükrében védhető –, hanem inkább alkotmányossági, ugyanis az állam ígéreteivel és a magántulajdon értelmezésével kapcsolatos gondok merülnek föl. Azt mindenesetre látni kell, hogy a középső nyugdíjpénztári pillérben – amely 1998 óta gyűjti a munkavállalók megtakarításait, s jelenleg a bruttó munkabérük 8 százaléka vándorol oda – eddig 3000 milliárd forint halmozódott fel, amely egyszerűen hiányzik az államnak ahhoz, hogy az aktuális kötelezettségeinek drasztikus adóemelés vagy további kölcsönfelvétel nélkül eleget tudjon tenni. Másfelől egy emberre vetítve a magán-nyugdíjpénztári egyenleg átlagosan egymillió forint, ez a nyugdíj szempontjából jelentéktelen öszszeg – ugyanis ezt életjáradékra kell átszámolnunk, ha nyugdíjról beszélünk. 62 éves korban történő nyugdíjba lépést feltételezve a férfiak 15-16, a hölgyek 20-21 nyugdíjasévre számíthatnak, vagyis másfél-két évtizedre elegendő havi járadékot kellene (kellett volna) biztosítania annak az egymillió forintos átlagos magánpénztári egyenlegnek. Ez nyilvánvalóan csak nagyon csekély összeg lehetett volna, amellyel képtelenség megakadályozni a megszokott életszínvonal drámai zuhanását a nyugdíjaséveinkben. Komoly problémának éppen ezért azt tartom, hogy az 1996-os nyugdíjreform ellenére sem sikerült érdemben változtatni az állammal kapcsolatos társadalmi csodaváráson a nyugdíjakat illetően. Ezen a téren talán most bekövetkezhet változás: minden olyan magánszemély, aki képes arra, hogy havonta akár egy kisebb összeget is félretegyen, egyre inkább arra érez késztetést, hogy azt az összeget valóban a saját személyes nyugdíjas jövője biztosítására fektesse be, hiszen csak így teremthet esélyt az életszínvonala legalább egy részének a megőrzésére. Jelenleg közel kétmillió ember csak a minimálisan kötelező járulékokat fizeti, s ez minden jel szerint a jövőben is így marad, amelynek alapján még a létminimumon való tengődésre sem nagyon alkalmas várható minimális nyugdíjra – a mai árfolyamok mellett nagyjából havi 100 euróra – szerezhet jogosultságot.


Egyes elemzői vélemények szerint a kormány lépését az unió rugalmatlansága okozta, miszerint Magyarország több kelet-közép-európai tagállammal együtt azt próbálta elérni, hogy a kötelező magánnyugdíjrendszer működése miatt keletkező államháztartási hiány ne duzzaszsza a statisztikákban megjelenő államadósságot. A kérésre azonban nemleges válasz érkezett. A rövid távú szemlélet meglátása szerint mennyiben hathat ki a hoszszabb távon fenyegető problémára, nevezetesen, hogy egyes számítások szerint 2050 körül – a nyugdíjasok számának megugrása miatt – a nyugdíjkiadások mértéke akár a GDP 10 százalékát is elérheti, ami nem csekély terhet jelentene az állami büdzsének?

A tények makacs dolgok: már most sincs elegendő olyan aktív korú dolgozó, akit hatásosan kötelezhetne az állam járulékfizetésre, s számuk a jövőben törvényszerűen tovább fogy. Ez pedig hosszú távon komoly társadalmi feszültséget gerjeszt. A járulékbevétel eddig is alig 10 hónapra volt elegendő, a maradék két hónapnyi befizetést az államnak kellett „állnia” – egyebek között ezt a fenntarthatatlan helyzetet próbálja orvosolni a magán-nyugdíjpénztári tagdíjak visszaterelése a társadalombiztosítási járulékok közé. Hosszú távon számos problémát kellene megoldania a kormánynak, ám úgy tűnik, a rövid távú gondok ennél nagyobbak voltak: az államnak tágítania kellett a saját mozgásterét, viszont az ehhez szükséges hiánycélnöveléshez nem kapott uniós engedélyt. Így végül nem sok választása maradt, ha tartani kívánta magát adócsökkentést ígérő programjához. A költségvetési hatások mindenesetre rövid távon pozitívak: összességében 3000 milliárd forintnyi, a GDP 10 százalékát is meghaladó mértékű vagyon áramolhat be az államkasszába, így hiány helyett akár 7 százalékos többlete is lehet a költségvetésnek. A kormány lépése nagyon jól is „elsülhet”, feltéve, ha a visszairányított tételekből az adósságszintet csökkenti és nem a folyó kiadásokat finanszírozza.


Ön többször is hangoztatta, hogy e kérdésben az hozhatna megoldást, ha a nyugdíjrendszer és az egészségbiztosítás időskori alapellátásainak hosszú távú finanszírozása a munkajövedelmek adóztatása helyett a fogyasztást terhelő adók révén valósulna meg. Így nem csupán a jövedelmüket bevalló kisebbség vállát nyomná az időskori ellátás problémája, hanem minden fogyasztóét…

Nem szabad elfelejteni azonban, hogy minden nagy ellátórendszer csak a legkisebb közös többszörös elve alapján működhet, vagyis a minimum felé hajlik. Az állam egy minimális alapnyugdíjat fizetne az érintetteknek, ám ha valaki olyan nyugdíjjövedelemre vágyik, amely biztosítja a méltóságteljes, egészséges és jó élet anyagi feltételeit mindhalálig, azt csak privát megoldások révén teremtheti meg. Saját tőkefelhalmozásra van szükség, azaz öngondoskodásra, amelyre számos lehetőséget kínál a BROKERNET Csoport. A magánszemélyek mellett a vállalatok számára is vonzó a kínálatunk, különösen a cafeteria-rendszer keretében. Az adóoptimalizációt lehetővé tevő konstrukciókkal ugyanis a cég csökkentheti a társaságiadó-alapját, miközben az érintett szerződések egészen a felhasználásukig adó- és járulékmentesek. Ez az egyedi sajátosság a mostani időszakban felértékelődik, mint ahogy a munkavállaló számára elérhető előnyök is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.