Ahogy életbe lépett a nyugdíjbiztosításokra szóló adókedvezmény, azonnal kiléptek a piacra a hazai biztosítók is saját termékeikkel. Elsőként a Posta Biztosító rukkolt ki egy közleménnyel, miszerint ők már az újesztendő első munkanapján megkötötték az első PostaNyugdíj Aranytartalék szerződést, de a hónap első néhány napjában a konkurencia is megkezdte az új termékek értékesítését. A lapunk kérdéseire válaszoló biztosítók közül az Allianz, a Generali, az Union, az Erste, az Aegon és a CIG Pannónia is piacra dobta már az új termékeket, és az ING-nek is ez a terve a közeljövőben.
Adókedvezményt olyan nyugdíjbiztosításra kaphatnak az ügyfelek, amelynél a biztosító akkor szolgáltathat, ha a biztosított megszerzi a társadalombiztosítási nyugellátásra való jogosultságot, vagy az egészségi állapota legalább 40 százalékos mértékben károsodik, vagy eléri a szerződés kötésekor érvényes törvényes nyugdíjkorhatárt, illetve ha elhalálozik. Kifejezetten ilyen termék tavaly, a jogszabály hatályba lépése előtt még nem volt a hazai piacon, így a törvényjavaslat benyújtása és elfogadása után minden piaci szereplő lázas termékfejlesztésbe kezdett. A biztosítók egyöntetű véleménye az, hogy az adókedvezménnyel végre megszűnt a nyugdíjbiztosítások mint nyugdíjcélú megtakarítások versenyhátránya. Más nyugdíjcélú termékekben, például a nyugdíj-előtakarékossági számlákon (NYESZ) vagy az önkéntes nyugdíjpénztárakban elhelyezett befektetésekre ugyanis már évek óta igénybe lehet venni adókedvezményt.
A jogszabályváltozás miatt a biztosítók bizakodóak, arról viszont, hogy milyen értékesítési adatokkal lennének elégedettek, konkrét számot nem mondtak. Tavaszi Beatrix, az Aegon Magyarország életbiztosítási termékfejlesztő menedzsere annyit nyilatkozott erről, hogy arra számítanak, a következő években akár több tízezer ügyfelük is élhet a lehetőséggel.
Az új nyugdíjbiztosítások között unit linked és hagyományos, kamatgaranciával rendelkező konstrukciók is vannak az egyes cégeknél. A termék fő célcsoportja a legtöbb helyen kettős. Egyrészt az idősebb, 50-es éveiben járó korosztályt célozzák meg a cégek, emellett a legtöbben remélik, hogy a fiatalabb, 30-as, 40-es éveikben járókat is sikerül majd rávenni az öngondoskodás e módjára. A fiatalabb korosztály ugyanis a biztosítók véleménye szerint most az adókedvezmény miatt akár havonta kisebb félretett összeg mellett is jelentős nyugdíj-kiegészítésre tehet majd szert.
Kérdés persze, hogyan viszonyul majd az új biztosítás a már meglévő nyugdíjcélú megtakarításokhoz, kiszoríthatják-e egymást a nyugdíjcélú termékek, vagy megférnek egymás mellett. A biztosítók egyelőre úgy látják, a különböző megtakarítások inkább kiegészítik majd egymást. A biztosításnak az egyik legfőbb előnye a NYESZ-szel és a pénztárakkal szemben az, hogy van benne biztosítási védelem, vagyis ha a biztosított rokkanttá válik, vagy meghal, lényegesen több szolgáltatást kaphat ő vagy a kedvezményezett a biztosítótól, mintha egy pénztárban vagy NYESZ-en takarékoskodott volna. Szintén előny lehet egy önkéntes nyugdíjpénztárhoz képest, hogy – legalábbis unit linked konstrukciók esetében – többféle portfóliót közül választhat az ügyfél, mint egy kasszánál. Hátrány lehet viszont, hogy itt tényleg meg kell várni a nyugdíjba vonulást, nem lehet a hozamot tíz év után adómentesen kivenni.
280 ezer forint kedvezmény
Összesen akár 280 ezer forintnyi adókedvezmény is ütheti a markát annak, aki az idén nyugdíjcélú megtakarításokba fekteti a pénzét. A jogszabályok szerint a NYESZ, az önkéntes nyugdíjpénztári befizetések és a nyugdíjbiztosítási díjak után ugyanis együttesen maximálisan ennyi személyi jövedelemadót lehet visszaigényelni.
A visszaigényelhető adó mértéke 20 százalék, a biztosítások esetében maximum 130 ezer, a pénztáraknál 150 ezer, a NYESZ-nél pedig 2020 előtt nyugdíjba vonulóknál 130, a fiatalabbaknál 100 ezer forint. Ahhoz tehát, hogy valaki igénybe vehesse a teljes 280 ezer forintos kedvezményt, évente 1,4 millió forintot kellene nyugdíjcélú előtakarékosságra fordítania, amire valószínűleg csak kevesen lesznek képesek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.