BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kgfb: három biztosító viheti a piacot

Egyértelműen emelkedik jövőre a kötelező díja. A kalkulálóknak a legjobb tarifákat eddig a K&H, az MKB és a Köbe ajánlotta, de végső győztest hirdetni a kampányban még korai lenne. A január 1-jei évforduló több mint 1,4 millió személyautós magánszemélyt érint, több százezren válthatnak.

Az első nap kalkulációi és kötései után még korai kihirdetni, melyik biztosító lehet az idei kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kfgb) kampány győztese. Ez nagymértékben függhet attól is, mi szerepel az ügyfelek jövő évi tarifáit tartalmazó értesítőkben, amit november 12-ig postázhatnak – vagy küldhetnek ki e-mailben – az autósoknak. A biztosítók egy része már küldött ilyen levelet, de az ügyfelek többsége még nem tudja, milyen díjat ajánl neki 2015-re a jelenlegi biztosítója. Az alkuszok szerint az indexált díjakat tartalmazó levélben nem egy esetben 10-15 ezer forintos áremelés szerepelt, a biztosítók ezzel valószínűleg az inaktív ügyfelek figyelmetlenségére játszanak, abban bíznak, sokan nem olvassák el az értesítést, vagy lusták váltani.

Abban egyetértenek az alkuszok, hogy az idén már egyértelműen drágulni fog a kötelező. A Netrisknél elvégzett első 20 ezer autós számítása alapján az átlagdíj 11 400 forint volt, míg a tavalyi kampány során 10 400 forintot kalkuláltak az első napokban az autósok, ez körülbelül 10 százalékos áremelkedést jelent. Mivel az első napokban többnyire az árakra legérzékenyebb réteg számol tarifát, és köt biztosítást, a kampány vége felé rendszerint emelkedik az átlagdíj, tavaly a Netrisknél végül 11 300 forint volt, nem kizárt, hogy az idén is magasabb lesz a végeredmény. Az első adatok alapján a Netrisknél a K&H, az MKB és a Köbe viszi a prímet, az összes biztosítás kétharmadát ehhez a három céghez viszik. Tavaly az Allianz, a Posta és a Groupama Garancia voltak a legnépszerűbb biztosítók az alkuszcég ügyfeleinél.

„A tavalyi győztesek valamelyest drágítanak, néhány biztosító viszont csökkentette a díjait” – mondja Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz értékesítési és kommunikációs igazgatója. Az első kalkulációk után a CLB-nél úgy látják, az Allianz, az Aegon, a Generali és az Uniqa drágábbak lettek, a Wáberer, a Köbe és az MKB viszont csökkentette a díjait. A K&H-t a CLB is a kampány nyertesei közé várja. Az alkuszcég szerint egyáltalán nem biztos viszont, hogy összességében véve egy árat emelő biztosítóval rosszabbul jár az ügyfél, az együttkötési kedvezmények miatt ugyanis lehetnek olyan szegmensek, ahol a magasabb alapdíjú biztosító megveri a versenytársakat, ha lakásbiztosítást és/vagy cascót is köt nála a kliens.

Az alkuszok azt ajánlják, mindenki ellenőrizze a díjait, hátha egy váltással megússza a nagyobb áremelkedést. A január 1-jei biztosítási évforduló évről évre kevesebb autóst érint, de még mindig tömegeket mozdíthat meg. A Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) adatai szerint most január 1-jén 2,167 millió jármű kgfb-szerződése fordul, ez a teljes hazai gépjármű-állomány 52 százaléka. Ezek egy jó része céges autó vagy flotta, de 1,433 millió magántulajdonban lévő személygépkocsinak is az év végén újul meg a szerződése. Tavaly körülbelül 300 ezer autós váltott az év végi szezonban, az idén viszont félmillióval kevesebben vannak, akiket érint az évforduló, így ez a szám csökkenhet.

Súlyos veszteség a kötelezőn
Az idei áremelkedés a kgfb-szektor statisztikái alapján elkerülhetetlennek tűnt. A jegybank adatai szerint tavaly a 4,168 millió szerződésük volt a biztosítóknak, ezekre 81 milliárd forintnyi díjbevételt szedtek be, kicsivel kevesebbet, mint 2012-ben.

Az átlagdíj 2013-ban 19 445 forint volt, 6 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban, a károk száma és a kárkifizetések volumene viszont növekedett. Az eredménye ennek az lett, hogy a kgfb-n elért biztosítástechnikai eredmény 18,7 milliárd, a szokásos vállalkozási eredmény pedig 6 milliárd forint veszteség lett.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.