Hiába regulázták meg fél évvel ezelőtt a hitelközvetítőket, a lakáshitelek emiatt nem lettek olcsóbbak. Március 21-től a korábbi, akár 3-4 százalékos jutalék helyett legfeljebb 2 százalékost kaphatnak a közvetítők a jelzáloghitelek után, vagyis egy tízmillió forintos hitel után már legfeljebb 200 ezret. A valóságban azonban többnyire ennyi sem jut. A főügynökök legfeljebb 1,6 százalékot, a tényleges közvetítők 1–1,4 százalék között tehetnek zsebre.
A jutalékok megvágását azzal indokolták a törvényhozók, hogy a megspórolt 2 százalékot a fogyasztóknak át lehet adni, tíz évre elosztva 0,2 százalékponttal csökkenhetnének a kamatok. Ez azonban nem történt meg, bár valóban mérséklődött valamelyest a lakáshitelek kamata. A jegybank adatai szerint márciusban egy átlagos lakáshitelt 5,09 százalékos kamattal folyósítottak, júliusban pedig 4,95 százalékossal. Az egyévesnél rövidebb kamatperiódusú hitelek kamata 4,26-ról 3,92 százalékosra csökkent, ami 34 bázispontos különbség.
Ezeknek a kölcsönöknek az árazását rendszerint a bankközi kamatlábhoz, a Buborhoz kötik a bankok, ami szintén sokat mérséklődött. A márciusi jegybanki kamatcsökkentés előtt a három hónapos Bubor 1,33 százalék körül volt, július végére pedig 0,93 százalékos lett, a különbség 40 bázispont. Ez alapján valószínűsíthető, hogy az árazásban a bankok csupán az alapkamatot, illetve a bankközit követték, a megspórolt jutalékot lenyelték.
A hosszabb kamatperiódusú hitelek zöménél nem is volt kamatcsökkenés. Az egy és öt év közöttieknél 25 bázisponttal mérséklődött ugyan a kamat, az 5–10 év közötti kamatfixálásúaknál viszont átlag 20 bázisponttal emelkedett. Március 21. és július vége között viszont a támogatott lakáshitelekhez referenciaként használt ötéves államkötvények háromhavi átlagos aukciós hozama 28 bázisponttal ment lejjebb, a hároméveseknél pedig 48 bázispont volt a csökkenés.
A hitelközvetítők egyébként a jutalékok visszavágása ellen azzal érveltek: ezt nem fogják a bankok átadni a fogyasztóknak, mert ha kevesebb üzletet hoznak az ügynökök, akkor kénytelenek más módszerekkel csábítani az ügyfeleket, többet kell például reklámokra költeni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.