BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszélyesen kevés casco-biztosítást kötünk

A statisztikákban szereplő casco-szám ráadásul nem is jelent ugyanennyi teljes körű biztosítást.

Drámai mértékben zsugorodott idén az új autópiac, ami a casco biztosításokra is rányomta a bélyegét.

Az elmúlt évek 5-6 százalékos állománybővüléséhez képest az idei harmadik negyedév végére alig több mint 1 százalékkal emelkedett a szerződések száma, állapítja meg a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) a közleménye.

Fotó: Getty Images

Az idei évben megtörni látszik a casco piac öt éve tartó felívelése.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai alapján szeptember végén 996 588 darab casco szerződést tartottak nyilván, ami mindössze egy százalékkal több, mint tavaly év végén volt. Hazánkban a casco állománya alig több mint egyhatoda a kgfb állományának, míg díjbevétele meghaladja a kgfb díjbevétel 40 százalékát. (A gépjárművek – beleértve a buszokat, motorkerékpárokat, tehergépkocsikat és a vontatókat is – 21,3%-ára kötöttek casco biztosítást a KSH tavaly év végi adatai szerint.) Ebben az alacsony arányban persze szerepet játszik az is, hogy a személygépkocsi-állomány átlagos kora igen magas, 14,4 év, ráadásul évről évre emelkedik. Casco biztosításokat pedig jellemzően új, illetve fiatalabb autókra kötnek.

A statisztikákban szereplő casco-szám ráadásul nem is jelent ugyanennyi teljes körű biztosítást,

ugyanis sok az úgynevezett rész-casco, amely csak bizonyos típusú biztosítási eseményekre, például csak totálkár vagy lopás esetén térít. Emellett léteznek olyan casco-biztosítások is, amelyek limitált díjért limitált összegig térítik csak meg a gépjárművekben keletkezett károkat.

Ami a károkkal kapcsolatos kifizetéseket illeti, a lecsökkent lakossági autóhasználat nyomán az idei második negyedévben ugyan alacsonyabb volt a bruttó kárráfordítás a tavalyinál, azonban az első és a harmadik negyedévben magasabb. Így összességében nem várható, hogy a teljes évet tekintve jelentősen alacsonyabb kárkifizetésre kerülne sor a tavalyinál.

A gépjárműalkatrész-árak, a szervizek növekvő munkaerőköltségei önmagukban is növelik az autós biztosítások kárráfordításait.

Fotó: MABISZ

A casco díjakban természetesen meglehetősen nagy szórás figyelhető meg, több tényező is befolyásolja, legfőképp a fedezet terjedelme (teljeskörű vagy részleges), de függ az ügyfél által választott önrész mértékétől, a díjfizetés gyakoriságától és módjától is. Emellett több biztosító díjkedvezményben részesíti a kgfb-t és a cascot együtt kötő ügyfeleket. Egyre többen kötnek a casco-biztosítások mellé kiegészítő biztosításokat, például asszisztencia szolgáltatást, vagy önrészbiztosítást. Több biztosítónál aktív kárrendezésre is lehetőség nyílik, amikor önrész levonása és a casco bónusz elvesztése nélkül a casco terhére történik a kárrendezés, a biztosító pedig utólag elszámol a károkozó fél kgfb biztosítójával. Ez különösen a bonyolultabb, például rendőrségi eljárással/perrel együtt járó esetekben előnyös, hiszen az ügyfél sokkal gyorsabban juthat kártérítéshez.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.