Természetes folyamatnak tűnik, ha egy gyorsan növekvő óriásgazdaságban, mint amilyen Kína, kövérednek a pénzügyi piacok is. Az efféle expanzió azonban rázóssá is válhat, és a kockázatok miatt, amelyeket a kínai vállalati kötvénypiac maga előtt görget, egyre több befektető vonja fel a szemöldökét.
A probléma nem új keletű, de a nemfizetések kockázata emelkedik, és többek közt az állami és fél-állami szereplők nagy súlya miatt ez a terep sok szempontból kevésbé átlátható és kiszámítható, mint más nagy gazdaságok kötvénypiacai.
Az aggodalmaknak nyomatékot ad, hogy nemrégiben annak ellenére komoly bajba került a China Huarong Asset Management, hogy a vagyonkezelő az állami körbe tartozik.
A Huarongé az az eset, mikor a pandúrt akasztják, ami Kínában nem ritka, de felveti a kérdést, milyen mértékben segíti ki a jövőben az állam bajba jutott vállalatait. A Huarong egyike annak a négy cégnek, amelyeket 1999-ben azért hozott létre az állam, hogy segítsenek kitisztítani a bankrendszerből a rossz hiteleket. Január végén azonban korrupciós vádak miatt kivégezték a vagyonkezelő korábbi párttitkárát és elnökét, Laj Hsziao-mint, majd a Huarong nem nyújtotta be a március végi határidőre éves beszámolóit, és ezután Hongkongban felfüggesztették a kereskedést a részvényeivel és egyéb papírjaival. A kínai repó piacon jelenleg a hivatalos adatok szerint a névérték 40 százalékán fogadják el fedezetnek a Huarong 2023-as lejáratú kötvényét, az április eleji 91 százalékkal szemben – jelentette a Bloomberg.
Ennek jelentős tovagyűrűző hatásai lehetnek, hiszen a kvázi állami státuszú Huarongnak 18,5 milliárd dollár értékben vannak forgalomba jüan-kötvényei, amelyeket vélhetően széles körben használtak repó fedezetnek.
A Huarong csak egy nagy szereplő, miközben a kínai vállalati kötvények piaca elképesztő méreteket ért el, és a rizikók növekednek.
A következő 12 hónapban 1300 milliárd dollár értékű papír jár le, majdnem háromnegyed-annyi, mint az Egyesült Államokban és Európában együttvéve.
Miközben a kínai hatóságok jelezték, hogy a morális kockázat csökkentése érdekében a korábbinál kevésbé kívánnak beavatkozni a bajba került vállalatok kisegítése érdekében, az a kormányzat célja, hogy növekedjen a cégek rendelkezésére álló hosszútávú finanszírozás. Ez még több papír kibocsátását jelentheti még nagyobb rizikó mellett, miközben a kockázatokhoz a világválság is hozzátett. Nem véletlen, hogy a kereslet és a kínálat is a kevésbé kockázatos és olcsóbban finanszírozható rövidebb lejáratú kötvények felé mozdult el. Az első negyedévben belföldön kibocsátott vállalati papírok átlagos lejárata 3,02 év volt, szemben a tavalyi 3,22 éves átlaggal. A lejáratok rövidülése egyébként már többéves folyamat: mikor a Fitch Rating 2016-ban elkezdte gyűjteni ezeket az adatokat, az átlag még majdnem 3,8 év volt. Mindeközben a belföldi nem fizetések összege felszökött:
2016-ban még elhanyagolható volt, az ezt követő négy évben azonban mindig meghaladta a 100 milliárd jüant (15,5 milliárd dollár), és ezt a határt idén már a múlt hónapban elérte.
A társadalombiztosítás és a biztosítók a hosszú távú finanszírozás fő forrásai Kínában, de a kötvénypiacon nem nagyon aktívak. Peking igyekszik javítani a szabályozást, többek közt hogy külföldi nyugdíjalapokat is becsábítson, de kétséges, hogy maguk a belföldi vállalatok a hosszabb lejáratú papírok kibocsátása felé mozdulnak-e el, mivel a hosszútávú tőkemenedzselési tervezés hiányzik, még az állami vállalatoknál is, ahol tipikusan három-öt évente lecserélik a vezetőket. Kína belföldi és offshore kötvénypiacainak strukturális problémái, a magas finanszírozási és visszafizetési kockázat és a volatilitási rizikó vélhetően középtávon is fennmaradnak. „Ez még egy évtizedig is eltarthat” – idézte a Bloomberg Iris Pangot, az ING kínai főközgazdászát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.