BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiderült, melyik volt a legkevésbé népszerű SZÉP-kártya-alszámla

A költések 60 százaléka ment vendéglátásra, a szállásra 30 százalék, a szabadidőre csak kevesen fordítottak.

Jelentősen megnőtt a SZÉP-kártya-forgalom tavaly, a kártyabirtokosok a legtöbbet a vendéglátás zsebből költötték. Tavaly a K&H SZÉP-kártya-forgalma meghaladta a 28 milliárd forintot, ami minden eddigi eredményt túlszárnyal; az előző évben, 2021-ben 27,7 milliárd volt a forgalom. A növekedésben az élelmiszer-vásárlási lehetőség, az alszámlák közötti átjárhatóság, illetve az elfogadóhelyek és a kártyabirtokosok számának folyamatos bővülése is szerepet játszott. A K&H SZÉP-kártya-elfogadóhelyek száma országosan meghaladja a 39 ezret, a főkártyabirtokosok száma pedig átlépte a 276 ezret.  

SZÉP-kártya
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei HÍrlap

Tavaly a vendéglátás alszámáról volt a legtöbb költés, 60,4 százalék, míg a szállás alszámláról a felhasználás 30,3, a szabadidő alszámláról pedig 9,3 százaléka.

 Az, hogy a jövőben technikailag sem lesznek alszámlák, kényelmesebbé teszi a kártyabirtokosok számára az egyenlegük felhasználását, ugyanis már nem kell arról nyilatkozni, hogy a juttatási keretet milyen arányban szeretnék megosztani a három alszámla között – jelezték.

Fontos változás jön a SZÉP-kártya felhasználóinak

Megjelentek azok a kormányrendeletek, amelyek alapvetően alakítják át a Széchenyi Pihenő Kártya alszámláinak használatát 2023-ra.

A K&H SZÉP-kártyák esetén sikeres volt az alszámlák eltörlése, a rendszer két óra alatt átállt az új, egy alszámlás működésre. Az elfogadóhelyeken található kártyaterminálokon várhatóan átmenetileg kell alszámlát választani, ebben az esetben a szállás alszámlát szükséges megjelölni a fizetés előtt – tájékoztattak. A bank emlékeztet: a keretösszegek felhasználásának ösztönzése miatt a kormány bevezetett egy egyszeri díjat, ami a 2022. október 15-ig feltöltött és 2023. május. 31-ig fel nem használt juttatásokra fizetendő. A 2022. október 15. után jóváírt összegek pedig már csak egy évig használhatók fel, ennek lejártát követően egyszeri 15 százalékos díjterhelést kell alkalmaznia a kibocsátóknak.

Az OTP az MTI-vel azt közölte, hogy tavaly 325 milliárd forintot költöttek el az ügyfeleik a SZÉP-kártyáikról, ez 6 százalékkal magasabb a 2021-es évhez képest. Ugyanebben az időszakban a munkáltatók 300 milliárd forintot utaltak dolgozóik OTP SZÉP-kártyáira, ez majdnem megegyezik az előző évivel. Közlésük szerint tavaly is a vendéglátás alszámla forgalma volt a legmagasabb (201 milliárd forint), ezt követte a szálláshely (95 milliárd), majd a szabadidő zseb (29 milliárd). 2021-hez képest a szálláshely zseb aránya valamelyest nőtt, míg a másik kettőé csökkent 2022-ben. Megjegyezték, hogy 2021 áprilisa óta átjárhatók a SZÉP-kártya alszámlái, vagyis az összes elfogadóhelyen mindhárom zsebből lehet fizetni, ezt a számadatok értékelésekor érdemes figyelembe venni.

Élelmiszer-vásárlásra a rendelkezésre álló 5 hónapos időszakban – 2022. február 1-jétől július 1-jéig – 35 milliárd forintot költöttek a kártyabirtokosok. Ebben az időszakban a költés közel egynegyede élelmiszerboltban történt, az egész éves költésnek ez a 11 százaléka. Az új jogszabályokkal 2022. január 9-től megszűntek a SZÉP-kártya zsebei. Ez azt jelenti, hogy a korábbi háromból a szálláshely zseb maradt meg. Ezzel egyszerűbb és rugalmasabb lett a SZÉP-kártya felhasználása, a kártyabirtokosok döntik el, hogy a több mint 55 ezer elfogadóhely közül hol költik el a rendelkezésre álló keretet. Ez a változás növelheti a termék népszerűségét – közölte az OTP. 

Az MKB Bank arról tájékoztatott, hogy  2021-hez képest 2022-ben a SZÉP-kártya-befizetések és -költések minimálisan, néhány százalékkal csökkentek, amiben szerepet játszhatott az is, hogy a juttatás adóterhe a szochóval emelkedett. Konkrét adatokat nem közölt a bank. Hozzátették, hogy a február–júniusi elfogadási időszakban, amikor élelmiszert is lehetett vásárolni bármelyik alszámla terhére, a költések közel egynegyede a kimondottan élelmiszerre szerződött szolgáltatóknál realizálódott.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.