A közelmúltban nagy nyilvánosságot kapott – többek között a Világgazdaság hasábjain is – az a brüsszeli felmérés, amely sorrendbe állította az EU országait a kis- és középvállalkozásoknak juttatott közösségi források százalékos aránya szerint. Magyarország 3,3 százalékos „teljesítménnyel” a vert mezőnyben kullog a jelentés szerint. Ezzel szemben hazánkban a mikro-, kis- és középvállalkozások számára hozzáférhető források nagysága valójában jóval meghaladja a 10 százalékot.
Az Új Magyarország fejlesztési terv keretein belül a kkv-k pályázhatnak támogatásra a Gazdaságfejlesztés operatív programból, a Közép-magyarországi operatív programból, valamint a konvergenciarégiók operatív programjaiból is. Ezek gazdaságfejlesztésre összesen több mint 1000 milliárd forintnyi pályázati forrást kínálnak. Ebből nem minden forint szolgálja kizárólag a kkv-k boldogulását, hiszen az üzleti környezet fejlesztését célzó néhány milliárdos prioritás és a kutatás-fejlesztési támogatások egy része (körülbelül fele) nem ennek a vállalati körnek nyújt közvetlenül forrást. (Megjegyzem, ez lehet a brüsszeli felmérés „félreértésének” alapja.) A technológiafejlesztési, az e-kereskedelem fejlesztését célzó, valamint a kutatás-fejlesztési és innovációs pályázatok egy jelentős része, illetve a regionális programokban a turisztikai vállalkozásoknak szánt pályázatok és nem utolsósorban az idén bemutatkozott – hat év alatt csak önmagában 200 milliárdos – visszatérítendő támogatások azonban korlátozás nélkül hozzáférhetők a hazai kkv-k számára.
Felhívom ugyanakkor a figyelmet néhány további, az eredeti 3,3 százalékos állítás tételes cáfolatán túlmutató érvre. Mintha kiesne a bírálók látóköréből az uniós források mellett az igen komoly hazai támogatás. Az egyes minisztériumok dedikált pályázatai mellett jelentős, a kihasználtságát tekintve a lehetőség határait még nem feszegető támogatást kínál a kkv-knak például a Magyar Fejlesztési Bank.
Visszakanyarodva az EU-s támogatásokhoz – fenntartva, hogy már nem az arányok kiszámításáról, hanem a címzett forrásokon túl figyelembe veendő szempontokról van szó –, azok, akik a kkv-knak jutó támogatás arányát alacsonynak tartják, ezzel azt állítják, hogy másra – például infrastruktúra-fejlesztésre vagy nagyvállalatok támogatására – túl sok jut.
Az ő figyelmüket arra hívom fel, hogy a magyar gazdaság karakteréből fakadóan jelentős részben azok a nagyvállalatok jelentik a kkv-k, különösen a termelő cégek piacát, amelyek ezeknek a támogatásoknak köszönhetően Magyarországon hajtják végre új beruházásaikat. Márpedig piac nélkül a kkv-k nem tudnak megélni, tehát nem túl közvetett az érdekük abban, hogy ezek a nagyvállalatok is megkapják azokat a támogatásokat, amelyek segítenek a beruházásokért folytatott nemzetközi versenyben hazánk mellett dönteni. Emellett azt sem szabadna elfelejteni, hogy az infrastrukturális beruházások, például a közlekedési fejlesztések a lakosság mellett elsősorban a kkv-k érdekeit is szolgálják, hiszen ezeken keresztül kapcsolódhatnak a piacokhoz, illetve a piac így jut el hozzájuk – például turisták formájában.
Nem állítom, hogy a kis- és középvállalkozások támogatásának területén nincs mód a továbbfejlődésre. A területi eloszlás a korábbi években például nem segítette érdemlegesen a régiók közötti különbség csökkentését. De biztató fejlemény, hogy tavaly óta egyre nagyobb hangsúlyt kap a pályázatok tervezésénél a leghátrányosabb helyzetű kistérségek támogatása, amelyen keresztül remélhetőleg e támogatásoknak a foglalkoztatásra kifejtett pozitív hatása is érzékelhetőbbé válik.
A szerző a MAG – Magyar Gazdaság-fejlesztési Központ Zrt. vezérigazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.